''Vänligaste raserna''
När folk gör sina försök i att göra undersökningar så kan det bli lite fel, framför allt om man inte har riktigt koll på sina raser ;)
Bullterriers – Kända för sina äggformade huvuden och mestadels vita pälsar, är bullterriers ikoner för vänskap.
Teacup-hundar – En variation av extremt små raser som malteser, Chihuahua, pomeranian, yorkshireterrier och shih tzu.
Golden Retrievers – Synonymt med sympati är golden retrievers tålmodiga, lojala och villiga att behaga.
Jack Russell Terriers – Kända för sin vokalisering och lekfulla temperament är de aktiva och hängivna.
Dachshunds – Kallade “korvhundar” är de självständiga, modiga och hängivna sina ägare.
Brakycefaliska hundar – Inklusive raser som bostonterriers, bulldoggar och mopsar, är de intelligenta, kärleksfulla och benägna för hälsoproblem.
Whippet-hundar – Respektfulla och inte benägna att skälla överdrivet, är de energiska och mjuka, perfekta för familjer med barn.
Kinesiska nakenhundar – Små och ofta hårlösa är de lekfulla, uppmärksamma och kan utveckla separation ångest.
Nordliga spetsar – Inklusive raser som isländska fårehundar, norska buhundar och andra, avlades för att vara sällskapsdjur under skandinaviska vintrar.
Amerikanska cockerspaniels – Med lång päls och mildt beteende är de utmärkta familjehundar, ursprungligen avlade som sportiga hundar.
Parson-terriers – Inklusive brasilianska terriers och parson russell terriers är de energiska och kärleksfulla.
Schapendoes – Ursprungliga från Nederländerna är de långa hundar med herdursprung, energiska och hängivna till familjen.
Australiska herdar – Trots namnet har de europeiskt och kaliforniskt ursprung och är lojala och utmärkta med barn.
Irländska röda settrar – Kända för sina livliga röda pälsar är de kärleksfulla och lyhörda för träning.
Pudlar – I alla storlekar är de kända för sin sällskap, intelligens och hypoallergenicitet, men kräver regelbunden pälsomsorg.
Kopierat från en artikel på MSN
Jag personligen vet inte om jag håller med om detta, nån nämnd ras kanske, men långt ifrån alla
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
MSN brukar sällan ha någon större koll, deras sk artiklar tar jag alltid med nypa salt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 lite därför denna diskussion gjordes ;)
Sen även det tydliga google translate är alltid lite kul.
Jag är en "firm believer" på att de flesta hundar representerar sin ägare/uppfostran mer än ras. Men det är klart att det skiljer på hur raser är i humör och temperament, det finns ju en anledning till att det finns olika raser och inte allt bara är "en hund av rasen hund".
Själv är den absolut snällaste hunden jag nånsin känt en leonberger (är man stor måste man vara snäll, som någon så fint sa), medan den absolut minst trevliga individen jag mött var en fransk bulldog som var fullständigt knäpp.
Om den där listan ska föreställa dom "vänligaste raserna" så håller jag inte riktigt med..
Som ett ex så finns det andra sk undersökningar där dom kommit fram till att dom mest aggressiva hundraserna är små hund raser..
Jag säger inte att just den listan skulle stämma, men beroende på vad man letar efter så får man olika svar..
Och då faller ju flera hundar bort i den här listan…
Sen har vi "bitstatistik-listan" där Golden Retriever har varit i toppen mer än en gång.
.Men det blir också fel, för det är väl inte så himla konstigt att det är flera Goldens som bitit/nafsat folk/ barn, när det är den vanligaste hunden o familjehunden som familjer skaffar först..(iaf en av dom vanligaste)
Sen har vi tex Cocker Spaniel, som har riktiga aggressionsproblem (spec röda cocker spaniels) om jag inte blandat ihop dom med ngn annan spaniel..
Men det har skrivits mycket om att dom lider av någon form av aggression..
Sen beror mycket på ägaren som Zadeira skriver..+ uppfödaren och valptiden, som har mycket mer betydelse än många tror..och individen..
Tex så har mina belgare haft chihuahuor som bästa kompisar..för dom hade vettiga ägare..men å andra sidan så är Kinesisk nakenhund och Chihuahua dom enda hundarna som någonsin sprungit fram och bitit mina belgare i benen..
Varför? Ja pga att ägarna BAR omkring på dom i väskor innan dom släppte ner dom på backen…skulle jag gissa på iaf..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5 "Cocker rage" har det kallats, eller "rage syndrome" men numera vet man att många andra hundraser är lika drabbade (bland annat golden, schäfer, bernese, doberman mm) och att det inte är speciellt vanligt alls. Det gick någon trend på 80-talet om just att engelska cocker spaniel i färgen röd skulle vara mer drabbade men det sägs vara en myt då man upptäckt samma beteende hos flera andra raser.
#6: Ja det förvånar mig faktiskt inte om det bara är en myt!
Precis som all annan sk "statistik" eller undersökningar gällande hundar, vare sig det gäller dom allra vänligaste eller dom allra aggressivaste hundraserna..
Så måste man ju räkna in ALLT om man gör en undersökning, vilket dom inte gör..
Ett bra ex är ju Golden Retriever som faktiskt oftast ÄR en väldigt vänlig själ..
men ändå så har dom legat som nr 1 (eller någonstans i toppen) när dom visat "bitstatistiklistan" år efter år..förut…
Dom verkar ju inte ha räknat med hur MÅNGA Goldens det fanns i Sverige, jämfört med andra raser där det inte alls är så många individer i den rasen..
Så det blir ju helt skevt redan där..
Sen är det inte heller så himla konstigt om Golden är den som bitit eller nafsat flest folk (varav många är barn) När det är många barnfamiljer som skaffar Golden som förstagångs hund..
Och sen om dom dessutom tror att Goldens är snällare än alla andra hundar och låter barnen leka med hunden som den vore en "lekgubbe" så är det inte heller så konstigt om hunden tillslut får nog..och biter..
Sen finns det ju exempel på andra hundar (raser) som inte ses som speciellt "barnvänliga" men som kan bli jätte snälla och älska andra människor/barn fast det inte är så "rastypiskt"
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"