Valp HATAR att vara ute
Hej! Jag har en 10 veckor gammal tik som HATAR att vara ute. När hon är ute och kissar sätter hon sig utanför dörren så fort hon är färdig och går vi inte in börjar hon gny. Försöker vi gå runt huset eller på promenad med henne är det samma sak och har vi koppel på henne stannar hon varannan meter. Vi har köpt en varm vattentät jacka åt henne så det är inte så att hon blir kall eller blöt. Vi har testat; stigar i skogen, grusvägar, asfalt, locka med saker, gå förbi hästar, regn, sol, natt, dag, gå till havet, med och utan koppel men hon hatar det oavsett. Vet inte hur jag ska hantera detta, vet att man egentligen inte måste gå med valpar men det är å andra sidan bra att känna sig trygg i olika miljöer. Vad tänker ni? Råd!!
Hon är bara en bebis, låt henne slippa. Hon har just börjat vänja sig vid att ni är hennes nya familj, det räcker ett tag.
Hon kanske tycker att all ny miljö, alla nya dofter och ljud är skrämmande. Och vädret är ju inte det mysigaste just nu.
Jag tror att ni bara bäddar för framtida problem genom att försöka forcera saker.
Är hon liten så stoppa henne innanför jackan om ni måste ut själva, eller så får ni turas om att gå ut.
Det rör sig ju bara om en kort period.
Jag håller med Sindri..Valpen är bara 10 veckor..Det är ingen brådska med att träna så pass mycket social/miljöträning som ni verkar ha gjort..
( om ni varit på alla dom ställen som du skriver om, redan under bara 1-2 veckor)..
så skulle jag säga att det låter alldeles FÖR mycket och stressande för en så pass liten valp!
När mina valpar har varit 10 veckor så har jag bara tagit ut dom till samma gräsplätt varje gång i princip och inte gått ngr promenader, utom kanske någon liten mini runda nån gång var och varannan dag och kanske tagit med valpen till ngr få enstaka nya ställen.
Det bästa är nog att ta det lite lugnare med miljöträning och låta valpen vänja sig med en ny miljö i taget, speciellt som hon inte verkar vara trygg nog att vilja gå själv..
.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2023-11-10 05:40 av Heddiz
Hon har bara varit hos er 2 veckor, ge det tid, var runt tryggheten dvs huset/lägenheten nu i början och utöka efterhand, det kommer :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men jag skulle nog ivf försöka få ut henne litegrann. Jag tycker nog valpar brukar vara nyfikna och vilja utforska även om de inte går så långt från matte/husse. Ni kunde prova att bära iväg henne någonstans, vara där en stund och sen låta henne gå själv på hemvägen, så hon ivf vänjer sig gradivs vid att vara i andra miljöer korta stunder.
- Redigerat 2023-11-10 10:08 av hemul
Du behöver inte oroa dig. Hon är liten och ni har bara haft henne ett par veckor. Ge henne tid.