Hundar iFokus

Hundar

Läst 182 ggr
alicegard
0

Harmoniska promenader med TVÅ hundar

Hej!

Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska promenader med båda hundarna tillsammans. Hur gör ni vid hundmöten? Hur lärde ni hundarna att gå i samspel? Att fokusera mer på dig än varandra? Att när man har koppel får man inte leka med varandra?

Min sambo och jag har två pigga hanar som är knappt 1 resp. 2 år och det är på gränsen till omöjligt att ensam promenera med båda i nuläget. Det hade varit betydligt enklare om vi bodde på landet, men vi bor i ett hundtätt område i en större stad och det är en stor stress att parera bland hundar, folk och cyklar.

Vi tar nästan alltid promenader på varsitt håll. Då går hundmöten bra och man får en helt annan kontakt med hundarna. De triggas av varandra och kan skälla på sådant som de inte skäller på ensamma. Känner mig alltid som en cirkus när jag är ute med båda! En stannar, en rycker åt ena hållet, båda skäller ut en hund, en tar en pinne som de börjar "bråka" om.

Men att alltid ta en och en är otroligt tidskrävande, särskilt när jag vissa veckor är själv med båda hundarna. När jag ser någon som ensam går med två hundar i lugn och ro känns det som en ouppnåelig dröm.

Bra att veta:

• Är medveten om att vi har två ungdomar, men vi måste ta tag i träningen.
  • Vi låter självklart hundarna aktiveras på andra sätt för att minska överskottsenergin.
  • Vi försöker träna i små doser, t.ex. när de bara ska rastas kort.
  • Hundarna är 14-17 kg och starka för sin storlek.
  • Har separata koppel och ett tvillingkoppel, men dom rycker så mycket i varandra när dom "sitter ihop" så har knappt använt det.

Konkreta råd uppskattas!

Tack på förhand :)

Karmatarerskanise
0

Har du provad som man säger runt midjan och kan fästa koppel i så händerna blir fria?

alicegard
0

#1: Jag har ett midjebälte (främst använt på långpromenader i skog osv), men det är inget som jag tycker hjälper med deras beteende såhär i stan tyvärr, mer än som en extra säkerhet liksom.

• Redigerat 2023-10-29 12:28 av alicegard
Karmatarerskanise
0

Mina två är det bara den ena som blir uppjagad ibland. Jag håller i kort koppel och ser till att dom inte kan komma åt varandras går. Håller honom så långt it på ena sidan som det går och andra så långt ut det går på den sidan .

När dina börjar det minsta lila så isår med dom och stå så till dom lugnat sig. Ich gör det varje gång. Då blir det till slut tråkigt att göra det göra det.

Ingen chans att lukta på mark och göra något. Bara stå i kort koppel och ingen reaktion från matte. När det är lugnt, belöning utan upphetsad röst. Sen gå.

Heddiz
0

#0: Brukar ni träna hundarna tillsammans också?

Det är jättebra att träna 2 hundar, eller även när jag har haft flera hundar än 2 så har jag alltid tränat alla samtidigt i tex lydnad. och med dom en och en , både inne och ute!

Brukar ni gå ut och gå och kanske träna med dom där dom kan springa mer fritt/lösa eller i lina kanske? Inte i stan då men tänkte om ni åkte eller kunde åka iväg med hundarna till någon skog eller linande.

Ja dom måste ju inte vara lösa, (bara för det), men det är också ett jättebra sätt att promenera och träna flera hundar samtidigt utan så mycket distraktioner..

S

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

alicegard
0

#3: Tack för råden. Tror också på att reagera så lite som möjligt, för att det ska bli ointressant. Det som är svårt är att hålla de isär varandra när de får för sig att busa, i och med att de är rätt starka.

alicegard
0

#4: Vi har gjort lite grundläggande träning med dom tillsammans, men mestadels separat.

Det finns ett stort fält där man får släppa hundar en bit ifrån oss, så där får de springa av sig och vi tränar inkallning och lite annat smått och gått. Kan vara en hel del andra hundar där, så platsen är väldigt förknippad med lek för dom, vilket kan vara utmanande.

Men att försöka gå dit en lugnare tid och träna dom mer ihop kanske kan vara bra för följsamheten.

Heddiz
0

#6: Ja det brukar vara jättebra att träna upp följsamheten, från grunden..genom att man börjar på ett stadie där hunden verkligen kan "ta till sig" träningen så bra som möjligt.

Och det har ju hundar (eller unghundar speciellt) mer eller midre svårt för om man tränar med störning..

Det brukar ta längre tid iaf att lära en hund något nytt, med störning..

Det är jättebra att träna dom en och en också och att börja träna nya övingar med dom en och en först, innan ni går vidare till att träna dom tillsammans..

Även när det gäller följsamhetsövningar..
En riktigt bra följsamhtets övning som funkat för alla våra hundar har ju garanterat varit sen jag började spela "rymmarmatte" 😁

Jag började gömma mig redan sen min första egna hund när han var valp…och han blev så himla följsam så jag fortsatte att göra likadant med alla våra hundar..

Jag har iofs bara haft bruks och vall hundar och dom är kanske redan följsamma, men det kan mycket väl vara värt att prova, vad ni än har för ras..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-10-30 20:28 av Heddiz
alicegard
0

#7: "Rymmarmatte" är något vi också gjort! Våra två är vall/gårdshundar, varav den äldsta visar detta tydligt och har stenkoll på var vi är. Det har gjort inkallningen av honom enkel, men det ställer också till problem (off topic men intressant att lyfta med nån annan som har vallhund) - han blir väldigt fixerad och stressad om både jag och min sambo är ute och går med honom och den ena försvinner ett par sekunder eller bara hamnar lite efter. Som jag uppfattar det tar han stort ansvar för flocken, så jag känner att vi behöver hjälpa honom att förstå att det är vi som har ansvaret. Lättare sagt än gjort :)

Den yngre har inte alls denna instinkt lika tydligt; han är mer easy going och tittar lite om en försvinner för att sen direkt gå vidare med livet 😅

hemul
0

Ingen erfarenhet av två hundar (mer än lånade och redan uppfostrade), men jag funderar på passivitetsträning.

Så här tänker jag. När ni tränar (annat en detta) så ta båda samtidigt. Men den ena hundens uppgift blir att ligga lugnt och fint medan den andra tränar. Sen byter ni så klart.

Vet inte om det är rätt tänkt, men min tanke är att det skulle göra att de triggar igång mindre på varandra, inser att man inte behöver haka på bara för att den andra hunden reagarar på något. Och ni skulle också kunna få in nåt kommando som kanske kan överföras till promenadsituationen, Inte så att de ska lägga sig ner, men hålla sig lugna.

Vet inte som sagt. Bara spånar. Helt OK att kalla mig idiot om det är helt fel tänkt. 😊

alicegard
0

#9: Tack för input! Oavsett om det kommer hjälpa i promenadsituationen eller ej så är ju det något viktigt att träna på.

hemul
0

Jag tänkte på det när jag skulle sova igår. Tror inte det var så himla dumt tänkt av mig. De skulle ju lära sig att inte gå upp i varv bara för att den andra gör det/är aktiv. Det borde spilla över.

Heddiz
0

#8: Ja jag känner igen det du skriver om! ;))

Våra Belgare speciellt har alla tagit sina vakt/vall-uppgifter på blodigt allvar, efter dom blivit vuxna åtm..

Jämfört med dom andra bruks/vallhundarna som varit lite mer "easy going", lite mer-det är inte så bråttom, lite mer vi sitter här och luktar på blommorna--ala Ferdinand..😂

Och det KAN gå åt andra hållet också..Min Belgare jag har nu var en riktig "pain" när han var valp..Så jag tränade honom som sig bör..Tillslut blev han för följsam..Ett "lyxproblem" men det blev lite jobbigt emellanåt när han inte kunde gå ifrån mig längre än 1m utomhus..
Så jag fick börja "avträna" honom.. ;))

Sen kom jag att tänka på- Har du läst Eva Bodfäldts bok/böcker eller varit på hennes hemsida, kanske?
Annars är det ett hett tips!
Jag tränar enligt hennes metoder (bara positiva) sen 25 år tillbaka, efter att jag gick ngr instruktörsutbildningar hos henne.. (för min och mina egna hundars skull) och hon lär ut bra, positiva och unika metoder.

En bra bok som hon skrivit är ju helt klart "Kontaktkontraktet" med massor av bra tips på hur man får bättre kontakt/följsamhet med sin hund..Och lite olika problemlösningar, osv…Rekommenderas!
Det är ju även hon som kommit på "skvallerträning"

The more I love my Dog
"Mark Twain"

alicegard
0

#12: Haha, ja det är en fin balans där!

Jag känner igen namnet och såg att jag har varit inne på hennes hemsida tidigare, men har nog bara tagit del av henne bitvis. Ska skaffa Kontaktkontraktet - tack för bra tips :)