Varm overall
Hej! Denna gången letar jag efter varma kläder till hunden istället :)
Nu när kylan har börjat komma så har hans bakben blivit stela på promenaderna, även runt 5 plusgrader. Vi har redan varit till både allmän veterinär, ortoped och fysioterapeut och fått råd så inga besök behövs i nuläget!
Han har ett jättebra och varmt Hurttatäcke av modellen Expedition Parka, men det täcker ju inte benen som han blir kall om och hindrar inte heller snö ifrån att fastna i pälsen där. Jag letar och letar, men jag hittar mycket få overaller som verkligen är långa ner till tassarna och de är inte heller varma.
På Arken Zoo har de denna som är vattentät + vindtät och skulle funka med ex. en lång fleeceoverall under, men jag kände på den i butik och den är väldigt tunn: https://www.arkenzoo.se/feel-active-helsingborg-hundoverall-reflex-svart-orange?82656
Sedan har VetZoo denna som ska skydda mot både snö, vind och kyla, men den kan användas på sommaren så den är ju heller knappast varm: https://vetzoo.se/non-stop-dogwear-protector-snow-hundoverall-hane-svart-orange?87392
HappyPooch verkar intressant, men jag har helt enkelt inte råd att prova eftersom de inte tar emot returer, så inte dem i första hand trots att det är måttbeställt.
Finns det några mirakelkläder till en frusen och stel hund? Det bästa hade varit en varm och vind/vattentät overall som får plats under täcket han har eftersom det är så bra, men huvudsaken är ju att han inte fryser och blir blöt eller stel, så behöver jag köpa två overaller är det inte i hela världen!
Jag har ingen möjlighet att sy och känner heller ingen som kan, så jag vill titta på overaller att köpa. Är öppen för att beställa ifrån EU-länder ifall returmöjligheter finns och väntetiden inte är för lång. Tacksam för råd och alla former av tips!
Är det nåt sånt här du tänker dig?
En tjej i Holland jag hade mycket kontakt med förut genom LCHF-kretsar sydde den åt min daghund. På distans, så att säga. Jag fick ta mått. Och jag var inte så duktig på det, så benen blev lite långa, men gick att vika upp.
Nu är det här en cykeldräkt, så jag ville ha den heltäckande. Det var en gammal, mager och frusen dam. Men jag ser inte att det skulle vara nåt problem att göra den öppen under magen för kissändamål. Kanske värre med bakre behoven. Att få ihop det med öppen bak men ändå ben?
Mynlen, som hon kallade sig var väldigt smart och använde muddar inte bara kring benen utan runt halsen också, så det blev som en polo. Själva kroppen är fleece. Sen är det dragkedja längs hela ryggen, från kragen och ner. Så man lämnar den öppen längst ner bara så svansen kan sticka ut. Lilla vovven verkade tycka en den var väldigt bekväm och gosig ivf.
Hon gjorde faktiskt inga ansatser att kissa när hon kom ner på marken förrän jag tog av dräkten, men det kan ju ha varit tur bara!
Om du inte hittar nåt färdigt skulle jag kunna kontakta henne, om du vill. Hon höll alltid på med pyssel och sålde en del på Etsy (tror jag det var). Tror mycket väl att hon kan tänka sig att tråckla ihop nåt.
- Redigerat 2023-10-25 23:20 av hemul
Synd du inte har möjlighet att sy eller känner någon som kan det för det finns ett mönster på en pyjamas som är superlätt att sy på nätet (har själv sytt flera varianter av den) https://romprescue.com/2013/10/diy-italian-greyhound-pajamas/
(Tänkte jag länkar den hit om någon annan har samma bekymmer och är intresserad).
Vet inte vart du bor men är det i närheten av Stockholm (eller du har vägarna förbi där) kan jag rekommendera ett besök till Pixies djurshop. Ägaren har själv en hund som behöver en del kläder och ofta har heltäckande pyjamas (även en där svansen får skydd) och brukar vara väldigt hjälpsam med att hitta rätt saker och har koll på vad som finns.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det kan eventuellt vara lättare att ge tips om vi vet vad för ras hunden är, en del massproducerade kläder på marknaden sitter verkligen skitdåligt på många kroppstyper. Jag har lagt tusentals kronor på att hitta rätt till min men ändå har det i slutändan varit hemmasytt som suttit bäst i vintergarderoben. Hurttas body warmer (som jag fått sy upp pga för långa ben) i kombination med hurttas rain blocker eller hurttas ultimate varmer i kallare väder har funkat bäst för min av det som finns på marknaden. Tyvärr tillverkas varken rain blocker eller ultimate varmer längre. Har även en äldre modell av hurttas regnoverrall som jag köpte secondhand för många herrans år sedan som sitter helt ok med upprullade ben - där har jag inte vågat sy pga materialet.
Body warmern är jag skitnöjd med trots att jag fick sy upp benen. Den går att ställa in rätt mycket så den kan passa en mängd hundar. Tunn och andas men sätter man handen innanför när hunden har på sig den så känner man verkligen hur värmen håller sig kvar. Blir det -15 och snöstorm håller sig min korthåriga kamphundsmix glad i timmar bara jag har en fleeceoverall eller hurtta täcke över. Men så har hon ju ingen päls snön fastnar i - så jag behöver tänka mer på att hon inte ska kunna kliva in med tassarna i overallen. Är det istället riktigt kallt och piskande regn så löser det sig med en regnoverall över body warmern.
Jag tror det bästa knepet är lager på lager! Svårt med en helt vind/vattentät overall som dessutom ska vara varm och passa hunden utan att behöva sy något. Jag kollade på nonstops snow protector innan jag hittade body warmern men skippade den då jag bor i skog och materialet kan vara ömtåligt mot pinnar och annat vasst i skogen.
Han/honom
Ursäkta bristen på svar när ni var så snälla och hjälpte till!
Vi hittade till slut en helt ny modell på Arken Zoo innan den ens hade kommit upp på hemsidan, så vi beställde in en i rätt storlek till butiken. SUPERbra har den varit i även den värsta kylan då vi hade runt -25 en sväng. Håller honom varm även när vi står still ett tag och jag har inte märkt någon stelhet i bakbenen med den på.
Han är en nätt curly coated retriever, så mer som en curlytik än en hane. Rekommenderas varmt till andra frysfisar!
https://www.arkenzoo.se/feel-active-snow-hundoverall-bla?88173
Nu så är det dock lite träligt väder med tanke på övergången mellan vinter och vår, så jag står kvar med problemet att bakbenen blir stela när det är för varmt för overallen även när den är så öppen som man kan ha den utan att den glider av. Det är synd att hundar inte har en så fördelaktig anatomi så att benvärmare är ett bra alternativ!