Leka försiktigare
Går det att lära en hund att leka mer försiktigt och vara medveten om var den sätter tänderna?
När jag har dragkamp med min hund så vill han av någon anledning alltid hålla precis vid min hand, även om det är en längre leksak. Byter jag grepp så min hand inte är nära hans mun gör han också det… Detta resulterar i att jag ofta blir biten när vi leker då han missar leksaken. Ganska frustrerande då jag knappt vågar ha dragkamp med honom längre då han senaste gången vi lekte träffade en nerv i min hand så jag inte kunde använda den på flera dagar. Dragkamp är hans bästa belöning när vi tränar också…
Ja det måste väl gå att träna, liksom allt annat man kan träna/träna bort..
Har du provat target träning med honom?
med klicker?
Alltså att du belönar först när hunden närmar sig targeten, flera ggr, sen när den nuddar targeten och sen när den tar i targeten med munnen, vilket man kan göra med tex en apportbock om inte hunden vill bära eller om den lyfter apportbocken fel.
Eller med vad som helst..som en dragleksak.
Det tränade jag min hund i för att han lyfte apportbocken i änden istället för i mitten och det funkade tillslut..
Under tiden tills han har lärt sig att greppa där han får, så är det ju bra om du kanske släpper taget om han tar tag för nära din hand och bara fortsätter om han gör rätt..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Precis som skrivs här ovan. Greppar han fel så släpp taget, jag körde det med staffen här hemma och han fattade efter ett tag.
Ja och det kan vara bra att säga nåt samtidigt. Typ "nääää, försiktigt, "nääää, fiiint bara" eller vad man tycker. Inte argt alls, men i en liksom dämpande, lite ledsen och besviken ton. Det har ivf funkat för mig. Hunden har sen fattat vad det betyder i helt andra situationer Typ att han kanske lärde sig det när han lekte för hårt, men fattade när jag sa samma sak när han var för på när han skulle hälsa på mormor (stor hund, liten mormor).