Hundar iFokus

Hundar

Läst 147 ggr
Flisan-74
0

Katthår på hund

Hej,

Jag har en arbetskamrat som påstår att min katts katthår och de allergener som finns på katten även finns på min hund , vilket gör att jag inte får ha hunden med mig på arbetsplatsen längre.
Det gick bra tills han fick veta att jag även hade katt. Då fick han allergiska svårigheter helt plötsligt.

Katten har ju funnits hela tiden, vilket förbryllar mig att ex hans astma helt plötsligt blivit värre. Han tål hund men inte katt.

För mig känns det bara som en ursäkt för att ställa till det för mig eftersom min hund har problem med ensamhet. Chefen har för övrigt godkänt att hunden är med eftersom han är så duktig och lydig.

Är det som han säger att det går att känna av katthår på hunden och få allergi då?

Maleficum
9

Du lär ha ännu mer katthår på dina kläder än vad hunden har på sig (om nu inte hunden och katten ligger och gosar massor med varandra såklart). Så skulle han få besvär av din hund så skulle han få besvär av dig också även om hunden inte är med.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Heddiz
2

Tycker att det mer låter som han fått en psykisk reaktion.. ;)

Om han inte fått problem tidigare när du varit i närheten av honom (som föregående talare skriver) varför skulle han få problem nu av hunden?
Om han nu är allergisk, så skulle det räckt att du bara tagit samma jacka/klädesplagg till jobbet ett tag för att trigga igång en allergisk reaktion..

Har aldrig hört talas om att katters eller andra hundars päls/ mjäll skulle fastna i en helt annan hunds päls..😄

Ok.. visst, det kan nog hända att en hund kan få hår/mjäll på sig från tex en katt, om hunden bor med en katt..som hundar sen ändå lätt skakar av sig..

I vilket fall så drar ju kläder till sig mycket, mycket mer..hår och mjäll.. där kan det ju fastna mycket mer..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Moon AppleGrey]
0

Håller med övriga i tråden, det låter mycket märkligt att han drabbats av besvär först nú.

Karmatarerskanise
0

Dina kläder har ju lika mycket allergener på sig. Fråga varför han inte är allergisk mot dig. Gissningsvis har kläderna mer till och med då de brukar dra åt sig mer.

Prata med chefen. Han var inte allergisk mot hunden före han fick veta att du har katt, och han är inte allergisk mot dig trots att du har minst lika mycket eller mer allergener på dig. Det borde vara en no brainer flr chefen att säga åt kollegan att din hund får vara där. Allergisk är han ju inte.

Draken
1

Håller med övriga i tråden.

Det sitter förmodligen betydligt mer katthår i dina kläder än det sitter i din hunds päls.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis