Hundrastgårdar
Jag är rädd för hundar av vissa raser och låter inte min hund hälsa eller leka med dessa. Men när vi är i hundrastgården och någon kommer med en sådan hund kan jag tycka det är svårt att komma på en ursäkt. För om jag säger att min hund är rädd eller aggressiv ser de ju igenom min lögn för min hund är glad och står vid grinden och viftar på svansen. Och om man precis kommit dit vill man ju inte bara gå ifrån när hunden inte hunnit springa av sig ännu. Vad brukar ni säga till dessa hundägare när de frågar om de får komma in?
Jag brukar helt enkelt säga att "Nej, jag låter inte min/a hund/ar hälsa på andra (främmande) hundar".
Där tycker förstås en del andra hundägare att jag är hemsk men numera står jag på mig, eventuellt klämmer jag ur mig att de har ett eget kompisgäng som de leker med.
Det är väl ofta kutym att man får vara en viss stund I hundastgården innan man måste släppa in andra men jag har alltid kopplat mina hundar och gått därifrån.
Bra att du inte låter din hund träffa andra i hundgården! Man ska dessutom tänka på leptospiros och andra smittor som lätt sprids via hundrastgårdar.
Just leptospiros går ju att vaccinera mot men det finns diverse andra sjukdomar som kan smitta.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Brukar dock släppa in de som vi träffat innan och som är av liknande ras som min då han leker bäst med de, blir inte det konstigt att säga så om jag precis släppt in en annan hund? 😬
Om någon bara går rätt in med såna hundar du vill hålla dig borta från så är det nog bäst att bara gå därifrån och komma tillbaks senare eller när det passar. Om någon faktiskt frågar innan den går in kan du ju svara typ "nej det passar inte just nu". Tycker någon du är konstig, skit i det! Jag har lärt mig under alla år som hundägare att man måste göra det som krävs för att stå upp för och skydda sin hund. Det kanske känns obekvämt att säga ifrån mot främlingar och säga nej och sånt men man får ta den jobbiga känslan för hundens skull! :)
★
Min hund har svårt för spetsar, han hade en dålig upplevelse med en som liten. Även om vissa spetsar går bra så vågar jag inte testa. Så kommer någon med en hund av spets typ när vi är i hundparken så förklarar jag det och frågar om dem kan vänta 5 minuter så vi hinner ”avsluta”, majoriteten är okej med det och går ett varv först😁
Du skulle kunna testa något liknande
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Säg att du inte vill låta hunden leka med främmande hundar. Om du släpper in någon annan då som ni redan känner så är det ju inget konstigt, det är ju ingen främmande hund.
Sen är det faktiskt upp till var och en att välja själv vilka hundar man inte vill hälsa på och anledningen spelar ingen roll. Det finns tusen orsaker, det är inget du måste försvara. Ett nej är ett nej.
Jag passar en vavva-korsning. Finns inte en chans jag släpper in större hundar i hundgården. Men kommer det en hund i okej storlek är det inga problem. Det handlar om ren säkerhet, jag vill inte stå där med en skadad hund.
#5: Tycker bara det är jobbigt att vissa går i försvar när man inte ens sagt något negativt om deras hund. Sist en hundägare med en sån hund ville komma in i hundgården när vi var där sa jag bara "nej tyvärr, men vi ska gå snart" och personen gick då direkt in i försvarsläge och sa "är det bara för rasen? Den är faktiskt snäll"
#6 Jag hade mycket väl kunna ljuga och säga att min hund är opålitlig kring okända hundar. Då kan motparten inte säga nåt om att jag skyller på deras hund, ras eller så utan det är min hund som är "problemet".
#6: Många hundar är snälla enligt ägaren, fast dom inte alls är det..
Hundar som attackerat min ena hund var "snälla" enligt ägaren..
Så jag säger som dom andra, strunta i vad folk tycker och tänker även om det känns lite jobbigt.
Det känns ännu jobbigare om det skulle visa sig att hunden inte var så snäll trots allt och ens hund blir biten!
Och om du har släppt in någon annan innan som du tycker är ok..Spelar ju ingen roll…Dom du inte vill släppa in kan ju inte veta om ni redan känner varandra eller inte..
Du behöver inte ens förklara dig, om varför du inte vill att vissa raser/hundar ska umgås med din hund..
Räcker med att säga - Nej, det passar inte idag..typ.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Varför inte säga att du själv är rädd? Vore väl enklast.
#9: För att många med dessa hundar blir hysteriska när man säger det… I alla fall vad jag sett i diskussioner på Facebook
#10: Vem bryr du dig mest om?
Om främmande människor som kanske skulle bli "hysteriska" om du säger ett enkelt… NEJ, jag vill inte att våra hundar hälsar på varandra…
Eller din hund?
Din hund såklart…
Som jag skrev tidigare så säger många hundägare att "min hund är snäll"
fast dom inte alls behöver vara det..
Visst dom flesta som säger så, talar ju sanning, men sen finns det dom som inte gör det..
Om du inte är 100% säker på att personen talar sanning - att hunden är snäll- så är det ju dumt att chansa..
Min hund har blivit attackerad 2 ggr av sk "snälla" hundar…och han är ändå en blandning av stora hundraser som schäfer.
Så han kunde som tur var värja sig..
Nu vet jag iofs inte vilken ras du har, och det spelar väl ingen roll egentligen..men om det är en liten hundras, så har du inte "råd" att chansa..🙂
Och du borde inte ha dåligt samvete för vad dom andra hundägarna säger , tänker eller tror..Låt det bli deras "huvudvärk"
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag har två hundar av stora raser. Brukar inte ha mina i hundrastgårdar eftersom jag inte litar på andras hundar men skulle jag det och någon sa åt mig att de inte ville låta sina hundar leka med mina så skulle jag inte ens höjt ögonbrynen.
Det är liksom ingen rättighet att andras hundar ska leka med ens egna hundar, skaffar man en stor hund får man ta den smällen. Man har själv valt hund, det är inte hela världens skyldighet att kompensera för det. Samma människor blir sårade när deras behov och känslor inte blir prioriterade i andra sammanhang, de begär respekt utan att själv ge den respekten.
Om de inte kan respektera att du inte är bekväm vid deras hund, varför ska du respektera dem? De har inte gjort något för att bevisa att deras hund går att lita på, det är okej att säga nej. Även om de på något sätt skulle försöka bevisa att deras hund är snäll så är du fortfarande inte skyldig dem något. De får själva ansvara för att hitta lämpliga lekkamrater till sina hundar.
#12: Bra sagt! Jag håller helt med..🙂
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11: Fast ska man vara krass är det ju inte TS hund det handlar om. Det handlar om att TS är rädd för vissa raser.
Om man är rädd för det ska uppstå en konflikt, i vilket sammanhang som helst, och så verkar det ju också vara här, så tror jag man kommer längst genom att vara ärlig. Om de här hundägarna förstår att det att det är TS som är rädd kommer de antagligen att agera lite annorlunda än om de bara tror att det är en människa som inte vill låta sin hund leka. Förhoppningsvis kan det komma nåt bra ur det istället för att bara vara en stressig situation för TS.
- Redigerat 2023-10-14 11:31 av hemul
Var ärlig och säg sanningen. skulle de bli sura eller gå in i försvr så åt dem göra det då.
Koppla din hund och gå därifrån om de inte lyssnar, det skulle jag göra. Och det har jag gjort också. Spelar ingen roll om jag är där med vavvorna eller Staffen.
Jag låter inte mina hundar hälsa på främmande hundar på promenad eller i rastgården.