Fodervärd
Jag har alltid trott att fodervärd innebär att du köper en hund som uppfödaren se'n har rätt att använda i avel.
Man skriver ett fodervärdsavtal.
Men nu verkar det som om många söker fodervärd under en tid för att få gratis (eller tjäna pengar på) hundpassning.
Har jag helt missuppfattat vad fodervärd är. Har läst på SKK:s sida och där nämns bara fodervärd för framtida avel men kan ha missat något.
Fodervärd är just för avel
Många med dålig kunskap tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fodervärd enligt SKK är att du betalar halva hunden eller inget alls och i gengäld har uppfödaren rätt att ta ett visst antal kullar enligt SKKs avtal.
SKK är inte allenarådande inom hunderiet men de flesta använder nog deras tolkning av begreppet "fodervärd".
Sen finns det de som använder det mer som det oftast avses i hästvärlden, att någon "lånar ut" (eller tom hyr ut) sin häst till en fodervärd som då har hästen "som sin egen", står för alla kostnader etc.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2: Visst är det så som du säger men ibland känns det som om en del vill ha hundvakt gratis eller t.o.m. betalt för att man ska passa hunden under tiden de behöver hjälp. Jag har sett fall där de tillfälligt ska resa utomlands och vill ha fodervärd under tiden och då känns det som om de vill ha gratis hundvakt bara.
Varför inte då kalla det hundvakt.
Jag söker ju omplaceringshund nu så funderar på dessa saker, vill inte ta över en hund för en tid som de sedan vill ha tillbaka så det gäller att hålla koll på vad som är vad. Jag vill ha en hund för resten av dess liv.
#3: Ja vad jag vet så finns det halvfodervärd, där köparen betalar för en "halv hund" eller helfodervärd, där hunden inte kostar något.
Halvfodervärds hund betyder väl att uppfödaren bara får ta en kull valpar (när det gäller tik då)
Och helfodervärds hund betyder väl att uppfödaren får ta flera kullar. (hur många vet jag inte!)
Men om du själv köper en omplaceringshund så bör ni ha "köpeavtal" som både du och säljare kan skriva under på.. (trygghet för både säljare och köpare)
Har du använt det så kan dom inte komma efteråt och begära något..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Polisen och försvaret kallar de hem som har hundarna innan dom testas för jobben för fodervärdar med.