Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 173 ggr
Moonchild89
0

Löptikar

Hej! Jag har en Chihuahua hane på snart 7 år. Han har varit lugn gällande löpande tikar fram tills han var ungefär 5 år. Men för 2 år sedan blev det ganska illa så vi provade en kemisk kastrering (veterinären tyckte att vi skulle prova det först eftersom en redan ängslig hund kan bli värre om man tar bort testosteronet). Efter att vi provade den kemiska blev det bättre och har varit lugnt gällande löptikar nu i typ 2 år efter att effekten gick ur.

Vi bestämde oss att inte göra en "vanlig" kastrering eftersom han blev så extremt personlighetsförändrad av den kemiska kastreringen. Han blev så rädd för exakt allting, han ville inte längre gå ut osv. Skällde och var så rädd att han nästan blev aggressiv.

Nu är vi där igen med löptikarna men ännu värre än sist. Han är extremt påverkad när vi går promenader och har börjat matvägra dessutom. Matvägra gjorde han inte sist så detta med matvägran när löptikar är i närheten är nytt.

Han har vägrat äta sitt vanliga torrfoder. Han äter inte ens när han är hungrig. Blev orolig så testade blötmat, det gick ner men hans känsliga mage säger ifrån nu så nu kan jag inte ge det längre (det enda han ville äta)…

Så vad sjutton gör man nu? Kastrering skulle jag bara göra om det inte finns nån annan utväg med tanke på hur illa hans personlighet blev bara av den kemiska. Hur tänker ni? Ska man bara vänta ut detta? Hur länge ska man ge det? Och några tips med maten? Tills vidare tänkte jag i alla fall ge lite skonkost tills magen är bättre.. hoppas att han får i sig det så att magen blir bra igen. Men sen vet jag inte vad man ska försöka med gällande maten eftersom han vägrar sitt vanliga foder.

Tack för att ni läste mitt långa meddelande. Hoppas på lite tips, jag mår så sjukt dåligt nu , extremt stressad just pga matvägran ..och min stackars vovve mår ju inte heller bra i denna situation…

/Moonchild89 👻

Nephi
0

Tillskott av munkpeppar kanske kan vara värt att testa? För att se om det hjälper att stabilisera hormonerna utan att ta bort dem 😉

Du kan testa att koka puré och ha på torrfoder om magen inte klarar blötmaten :) tänker typ morot/potatis/kyckling/fisk/ris i någon kombination av det hunden gillar och magen klarar 😁
Vet att vi smetade leverpastej i botten av skålen när vi var hundvakt när jag var liten och hunden inte ville äta.
Annars kan man ju strö på något gått typ blodpulver

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
0

Vi kör munkpeppar på våra hanar när det är löptikar i närheten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hjelp
0

Köper man munkpeppar receptfritt? Ena hunden är väldigt stressad vid löptikar och jag visste inte att det fanns saker som kunde hjälpa

hjelp
0

Apropå mat så brukar ris och kokad kyckling rekommenderas som skonkost

Nephi
1

#3: Absolut! Vanligast är att hitta det ibland tillskott till häst eller online 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

hjelp
0

#5: Tack så mycket för tipset! Han blir så gnällig och stissig så detta är ju en stor nyhet för oss

Heddiz
0

#0: Vet inte om det är så bra att bara "vänta ut" saker med en hund, just när det gäller beteendet..(maten är ju en annan sak)

Om han är rädd, stressad eller liknande när ni går ut, så är det ju bättre att träna det på något sätt..
Både direkt och indirekt..

Direkt under just promenaderna och..

Indirekt genom att aktivera honom på olika sätt inne (och/eller ute)..
Tex nosaktiveringar, lydnads/cirkus-övningar, problemlösningar, osv..

Jag kan inte så mycket om just Chihuahua`s, men dom borde ju bli lika trötta/lugna och senare mer och mer belåtna av olika aktiveringar som alla andra hundar!? 🤔

När det gäller direkt träning-ute, så skulle jag fokusera på att belöna honom så fort han tar kontakt med dig..
Och ignorera eller avleda "negativa" beteenden…

Om detta blir bättre så blir också hans matvanor/matlust säkert mycket bättre också.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
1

#3: Granngården har. Det finns på hästavdelningen 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
2

Det finns munkpeppar även specifikt till hund, MEN köp den för häst, blir bra mycket billigare, det är exakt samma sak bara att du får mer för pengarna om du köper från ähästavdelningen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hjelp
0

Superbra, tack!