Allergifoder och schampo
Misstänker allergi och ska göra en allergiutredning till min schäfer. Har gjort detta tidigare på förgående hundar så vet hur lång och jobbig process det är.
Mitt problem är väl att veterinärkliniker har ganska begränsat med märken som de dessutom tar extremt mycket pengar för. Har sett på nätet en hel del olika veterinärfoder som verkar mycket bättre än Royal canin skitet de säljer på klinikerna.
Vad för foder rekommenderar ni? Som man kan göra eliminationsdiet på och som har bättre ingredienser? Finns det några som kanske är lite snällare dör plånboken?
Kikar också på schampo och balsam i samma veva och blir lite vilse i djungeln av produkter. Funderar på om allergi-schampon och balsam är bäst för detta ändamålet? Har sett en del billigare schampon som inte sägs vara specifikt för allergi men ändå ska motverka klåda, exempelvis denna: https://www.apotea.se/kw-medicinschampo-200-ml-1
Vad tror ni? Finns det något märke ni rekommenderar som ni tycker er hunds päls blir bra på och som motverkar klåda? Det känns ju onödigt att betala 300kr om jag kan hitta något som fungerar lika bra för 100kr.
Vet inte om det är relevant men har en schäfer med den kortare päls-typen.
Har du provat att ge din hund BARF eller färdigt Färskfoder?
Det finns ju MASSOR av olika märken (och olika priser) bara 1 exempel är Mush.
Länk nedan :)
Om du inte kan eller vill ge (enbart) BARF eller färskfoder, så finns det också Spannmålsfritt torrfoder.
Jag har gett alla mina hundar BARF och färskfoder, blandar med spannmålsfritt torrfoder (emellanåt) och huden o pälsen blir jättefin av det + många andra fördelar..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Har gett mush ibland lite som extra gott, har tyvärr inte tillräckligt stor frys att kunna förvara färskfoder för såpass stora hundar
BARF kräver också utrymme och frys. Det kräver också kunskap om näringslära. Jag saknar den kunskapen och är lite feg. Vill inte på något sätt riskera näringsbrist pga avsaknad av kunskap.
Har alltid gett mina hundar spannmålsfritt foder. Tyvärr kliar han sig tills han börjar blöda, tuggar på sina tassar tills han gnyr till (gör illa sig själv) och fortsätter att klia och tugga trots att det gör ont/blöder. Hans päls ser ändå bra ut, han fäller så mycket som dessa "German Shedders" påstås göra ;)
Är det proteinet ni misstänker är boven? Isåfall kanske något insektsbaserat kan vara värt att testa?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#3: Jag vet faktiskt inte vad som kan vara boven. Det är mycket möjligt att allergenet är proteinet men det är också möjligt att det är atopi. De brukar dock vilja utesluta foderallergi innan de gör blodprov eller sticktester. Brukar man använda insektsbaserat foder i eliminationsdieter?
- Redigerat 2023-10-04 17:11 av hjelp
#4: Det är väl inget som Veterinärerna hänvisar till då dem gillar sina veterinär foder, men vet att vissa använder det till sina hundar och katter med foderallergier ☺️
Kolla på typ Petgood, dem har lite historier på sin hemsida om hundar med allergier som bytt till deras foder.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#2: Ok, jag förstår..
Det finns ytterligare ett alternativ om man inte har tillräckligt stor frys eller om man tex är ute och reser med hund som är bra.
Frystorkat färskfoder tex har mush det också, som man brukar blöta upp med lite vatten.
Sen är det inte alls svårt att ge sin hund BARF, egentligen..Det räcker att du har "grundläggande" kunskaper bara och sen lär man sig snabbt..😊
Jag började ge BARF till mina hundar 2001 och ingen har fått någon näringsbrist utan tvärtom, alla mina hundar har mått bra o har blivit riktigt gamla, trots att jag mest haft stora brukshundar.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag har kör helt kycklingfritt foder. Just nu får de dessutom färskfoder.
Frystorkat färskfoder tipsar även jag om, om du inte har plats i frysen för färskfodret.
Min allergihund är ganska så enkel att underhålla, tack och lov. Han testades nyligen med blodprov, för drygt 2 månader sedan.
Vi kör SMAAKs färskfoder med tre sorter och underhåller öron och tassar med produkter som innehåller klorhexidin. Otodine och Maxim som öronrengöring funkar bäst och Douxo S3 Pyo (den är vit/orange) för heldusch och tasstvätt. Är han mjällig, vilket händer någon gång om året, så kör vi den gröna av samma märke.
Det kan vara bra att fråga veterinären om vad som passar er. I vårt fall så vet vi att han har problem med jästsvamp i både öronen och tassarna.
Vi prövade nyligen en öronrengöring innehållandes borsyra som vi fick lämna tillbaka eftersom det besvärade honom så illa att jag fick skölja ur öronen med vatten. Borsyra ska vara speciellt effektivt mot just jästsvamp, men inget för oss, tyvärr!
Sedan så började jag använda en sprej efter tips av veterinären och jag upplever att den hjälper! Ingen mirakelkur, men den verkar dra sitt lass. Den behöver bara sprejas en gång var 5:e månad eller om man tvättar något och är inte alls dyr!
Den heter Allergone och är något som man sprejar på mjuka saker som man inte kan tvätta eller som man inte tvättar ofta, såsom madrasser, soffkuddar, bäddar, klösträd och till och med mjuka leksaker! Den samlar ihop allergenerna så att de sedan kan dammsugas upp, samt minskar dess potens, så att säga.
Det vi kan tvätta tvättar vi i 60 grader 1-2 gånger i veckan, såsom fällar, hans kuddar och alla sängkläder.
Vi dammsuger och skurar även två gånger i veckan, vilket är det allra viktigaste.
Nu så är min hund allergisk mot två typer av kvalster, så det är ju mest miljön som vi behöver underhålla. Det kanske inte stämmer för din :)
#5: Vad spännande! Jag läste nu på deras sida och de nämnde att deras foder kan funka bra om det är saker i fodret som hunden är allergisk mot. Däremot kunde det bli korsreaktion (om jag uppfattat det hela rätt) mot kvalster om hunden var kvalsterallergiker. Tänker att jag avvaktar tills jag vet och är det bara foderallergi så låter det ju som ett bra alternativ:)
#6 & #7: Visste inte ens n att frystorkat färskfoder var en grej! Har ni några märken som ni rekommenderar där?
#8: Vilka bra tips! Min andra hund är faktiskt atopiker så huruvida schäfern är atopiker också eller bara foderallergiker så är många av tipsen du kom med väldigt hjälpsamma för min andra hund som också är kvalsterallergiker.
Har inte märkt öronjäst eller brunt sekret i öronen som hos min andra hund, även om han alltid kliar sig där. Tror du det är gynnsamt med örontvätt ändå? Har du själv svårt att hitta något milt som funkar för öronen så rekommenderar jag Oticurant, min andra hund som knappt tål att man pillar honom i öronen tolerar den. Det enda negativa är att den kan vara lite svår att få ned djupt i öronen om man har en hund med hängöron men den är verkligen bra tycker jag och kan även användas i bara förebyggande syfte.
Är Douxo S3 Pyo ett schampo? Använder du något balsam också?
Den sprayen låter ju helt otrolig! I och med att min andra hund är atopiker så kommer jag nog definitivt använda den ändå, tack för tipset!
Jag kan själv rekommendera luftrenare som tar bort allergen i luften, märker att den själv hjälper eftersom jag själv är allergiker. Däremot är de väldigt dyra men kanske kan hjälpa din hund och då kanske städningen blir lite mindre
#9: "Mush-vaisto" och "Mush Hellä" tycker jag är bra, dom har både färskfoder och frystorkat foder.
Ett annat märke som också är bra, men som brukar vara (mycket) billigare (iaf när jag skickat efter det från zooplus) heter "Wolf of Wilderness"
Ett Svenskt märke. :)
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11: har wolf of wilderness frystorkat färskfoder också? Har sett att de har torrfoder och naturligt godis (torkat kött)
#12: Japp, det har dom..
Mina hundar gillar det iaf..😄
Ett ex bara (för dom har ju massor av mat/gottis till hundar) är-
https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/wolf_of_wilderness/frystorkat_rafoder/1661811
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#13: Åh, där ser man! Priset chockerade mig däremot… 408kr per kg. Wow.
#14: Ja, det har du rätt i, just det var ju väldigt dyrt..
Fast det går ner i pris/per kg ju mer man handlar/skickar efter..
Men jag kom på ännu ett alternativ 😄(istället för vanligt torrfoder) Som jag har gett mina hundar under kortare perioder. (när vi inte heller har haft så stor frys)
Spannmålsfritt Våtfoder- och dom finns för ca 55kr/kg upp till ca 85kr/kg.. som vi också köpt från wolf of wilderness, men det finns ju andra märken också.
Och hundarna älskar det.
"Spannmålsfritt våtfoder, utformat enligt vargars ursprungliga näring i det vilda, med stora mängder kött, endast en proteinkälla per sort, med vilda bär, rötter, och vilda örter. Wolf of Wilderness – vilt och ursprungligt!"
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#15: menar du sådan man mat man kan köpa i burk eller som korvar?
#16: Jag menar burkar :)
The more I love my Dog
"Mark Twain"