Rastningsproblem
Hej alla hundexperter!
Jag har en liten omplaceringshund som jag passar åt en vän, som jag funderar på att köpa men problemet är att min granne har sin amstaff okopplad typ jämt som springer runt i grannskapet. Den går lydigt bredvid honom när han ropar och går inte fram till folk men springer fram till varje hund den träffar för att hälsa men på ett ganska dominant vis med svansen uppåt som ett spjut.
Hunden jag passar är inte aggressiv men mycket skygg och börjar gnya. Jag gör felet att lyfta upp henne varje gång hon blir stressad men jag blir också stressad av att amstaffen hoppar vilt på henne och eftersom hon inte är min så vet jag inte hur hon kommer reagera eller hur amstaffen som är en främmande hund kommer att reagera av det stressiga mötet. Hon är en liten chihuahua-valp så hon är också ganska skör.
Jag har pratat med grannen om detta och sagt jag tycker det inte passar sig att han har hunden utsläppt eftersom andra hundar kan vara aggressiva, folk kan vara hundrädda och det är en motorväg precis bredvid där vi bor så hans hund kan skada sig…. ''Det är lugnt.'' säger han och han ber mig slappna av.
Finns det något jag kan göra eller överdriver jag och ska slappna av? Ska jag inte lyfta upp henne?
Mvh
Icke-hund expert
- Redigerat 2023-09-29 10:30 av Freydas
Jag skulle inte tveka en sekund på att lyfta upp min hund om det kom fram en lös hund, hur trevlig eller otrevlig den än må vara. Nu har jag själv en stor hund på närmare 30kg, så att lyfta henne blir omöjligt och hon har blivit attackerad av lösa hundar fler gånger än jag kan räkna på mina fingrar. Hundägare som har sina kamphundar lösa är inte att lita på, man har inte en kamphund lös om man är en seriös hundägare. Och det säger jag som själv har en, för jag är fullt medveten om hur stor skada de kan orsaka. En Chihuahua dör knall fall om en större hund biter.
Han/honom
Ta definitivt upp hunden men utan att pjåska. Chihuahuor må vara kaxiga mentalt (även om denna är lite osäker) men de är inte särskilt tåliga fysiskt. Det kan räcka med en felplacerad, lekfull amstafftass för att skada den lilla allvarligt.
Vilken typ av bostadsområde gäller det? Är det hyreshus så prata med värden, är det brf så kan du ta upp det med styrelsen. Det låter dock som att det är någon form av villaområde(?) och då är det rätt svårt om grannen vägrar att lyssna. Försök att säga ifrån ordentligt, att även lek kan skada din hund.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Är dagmatte åt en chuihuahuablandning på 3 kilo och kommer det lösa, större hundar lyfter jag upp henne. Jag gör ingen grej av det utan tar henne under armen och avlägsnar mig från situationen innan jag sätter ner henne. Inget pjåskande eller gulligullande, utan bara upp, nu går vi vidare och sen ner när vi är "säkra". Inte heller brukar jag låtsas om den lösa hunden (om det inte är så att den är väldigt närgången och måste schasas bort).
Det må vara den andra ägarens ansvar att hålla sin hund kopplad eller vid sin sida, men eftersom jag är ansvarig för min hund chansar jag aldrig på att andra är lika ansvarstagande. Därför ser jag att beskydda min hund från evnetuella skaderisker som självklart, där ingår att inte låta lösa hundar springa fram till henne.
Din hund verkar dessutom stressad och oroad, skygg som du skrev. Då ser jag absolut ingen risk att utsätta den för en situation den inte mår bra av. Bättre att bara bestämt ta upp den och avlägsna dig från situationen, visa för den att du har kontroll över läget.
#0: Det enklaste för stunden är väl att lyfta upp en liten hund (speciellt om du inte är ägaren) och det är ju inget fel, egentligen..
Jag har bara haft stora/medelstora hundar, men flera av mina brukshundar har haft Chihuahua`s som bästa kompisar och man såg verkligen hur extra försiktiga dom var när dom lekte med sina små kompisar..🥰
Dock finns det ju hundar som inte riktigt har den förståelsen, av vad dom skulle kunna orsaka för skada.
Det är där ägaren ska komma in och "styra upp" sin hund, i en perfekt värld..
Men, grannen har egentligen ingen rätt att släppa sin hund lös så den springer omkring och oroar folk och fä.
Du kan ju prova prata med grannen igen, på allvar och säga att gör han inget så tar du det vidare..
Vill grannen ff inte samarbeta och koppla sin hund(eller ha den under lydnad) så kan du anmäla honom..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#0: Jag har två vavvor på kring tre kg vardera. Kommer det en större lös hund, så lyfter jag upp dem, de har inte en chans om hunden väljer att bita tag i dem. Den ena kan dessutom bli reaktiv och få för sig att börja muppa.
#5 Molly är också sån, hon ska skälla på nästan alla hundar hon ser. I hennes fall vill hon hälsa och leka med alla, så hade det kommit en jättehund rusande hade hon nog inte backat. Då är det bättre att man som ägare tar beslutet att det inte är nån bra ide att hälsa, när inte vavvan själv fattar att alla hundar inte är lekkamrater.
Mollys största lekkompis är en schappe på 18 kilo, och han är egentligen för stor men eftersom han är så försiktig och jag vet att han är en riktig mjukis (känt honom hela hans liv, 6 år) får de under översikt leka försiktigt. Hade han varit främmande och kommit lös framspringande hade jag INTE chansat på en så stor hund. Som sagt, även om de bara vill leka och är snälla kan en smäll från en sån helt enkelt skada.
Tack för alla bra svar hörni!!
Har fått skuldkänslor att jag lyfter henne för vet det kan stressa en hund och vill bygga på hennes självförtroende men det känns så onödigt att utsätta henne för något som kan skada henne, så detta fallet ser jag som ett undantag. Så tack för att jag fick svar på det så jag kan lägga undan dem skuldkänslorna. :)
Jag har nu pratat med andra grannar om detta eftersom grannhunden även jagar katterna upp i träden så de inte vågar komma ned och grannarna tycker det är lika bedrövligt. Jag bor inte i ett villaområde så detta är hyreslgh område det handlar om. Jag och en annan granne har anmält detta till hyresvärden och hoppas det görs något åt detta men har inte sett något ske på månader. Är även orolig för att hans staffe ska skadas av att springa fritt bland så mycket andra hundar samt bilar. Jag tycker hunden verkar snäll och skäller inte direkt(så kan inte anmälas för oväsen) men krävs bara att något går snett en gång liksom, om jag hade rastat min plastmammas dominanta boxer i detta tillfälle hade det liksom inte slutat bra när den springer fram på ett sådant dominant vis och ej lyssnar när varken hunden eller ägaren säger ifrån.
Situationen är tråkig då detta varit aktuellt i ca 2 år(innan jag ens passade chihuahuan) och har bidragit starkt till att jag inte ens skaffat hund under denna tiden men jag trivs här och är redo för en vovve, gärna en omplacering och helst av allt tjejen jag passar nu, så känns synd om detta håller tillbaka mig, grannar och deras djur att leva sina liv.
MEN vill inte traumatisera en lite omplaceringshund med miljön min granne skapar heller så blir osäker om jag ens borde köpa henne… :( Hade velat jobba upp hennes självförtroende inte göra henne livrädd för hundmöten.
Vad tycker ni? Ska jag satsa på en icke-omplaceringshund istället som inte är så liten eller? Min första tanke var egentligen en eng cockerspaniel jag kan träna med i skogen men så behövde min väns omplaceringshund verkligen stödhem med chihuahuan och jag blev/är kär i hennes gullighet. :( men vill göra det som är bäst för hunden, såklart.
#7 Jag tycker inte du ska välja bort en hund du verkligen vill ha och köpa en hund baserat på grannens beteende. Det blir inget bra.
Har han alltså hunden lös i bostadsområde? Året runt? Läs på om koppeltvång och sök särskilt efter uppgifter om din stad eller kommun. Det går även att anmäla till Länsstyrelsen om du är orolig för hundens säkerhet (du skrev bland annat om en motorväg i närheten).
Ja, han har den lös i bostadsområdet under vissa tillfällen under dygnet när han sitter på sin uteplats fast inte under vintern. När han promenerar med den ute så är den aldrig kopplad.
Ja, det är en motorväg precis bakom bostäderna, så jag vet inte riktigt vad han tänker med.:) Men han verkar som en sån snubbe som bara köpt en sådan hund för att se tuff ut, för hans image. Om jag nu får vara så ful att göra antagelser..
Tyvärr inget koppeltvång som gäller här men bra tips att anmäla till Länsstyrelsen. Det visste jag inte man kunde göra, så tack för det!
Mjaa… egentligen var ju tanken att bara passa denna hund som stöd åt en vän och köpa en vuxen vovve jag kan jogga i skogen med men nu har jag ju knutit ett emotionellt band med tjejen och känns rätt att behålla henne(för mig) men samtidigt fel för henne eftersom min miljö i grannskapet utsätter henne för onödig stress. Jag ska klura ordentligt på detta.
Tack!
- Redigerat 2023-10-01 11:54 av Freydas
#9: Även om det inte är koppeltvång så säger lagen om tillsyn över hundar att man ska ha pli på sin hund om man har den lös.
Sen beror det ju på var man bor men mellan mars och aug så måste hundar vara kopplade nära skog osv med vilda djur (eller så får man ha dom lösa om dom håller sig till ägaren)
Så här står det om Lagen om tillsyn:
"Skyldighet att förhindra olägenhet: Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter måste hundägare hålla sina hundar under sådan tillsyn att de inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet för andra människor eller djur. Det innebär att om din hund skrämmer andra eller orsakar oro i bostadsområden, kan du vara skyldig att hålla den kopplad för att förebygga sådana situationer."
Din granne verkar ju inte ha någon lydnad på sin hund och orsakar han oro bland er andra i bostadsområdet så kan ni mycket väl ringa länsstyrelsen..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: Amstaffar och andra bullhundar är ju heller inte direkt kända för att leka försiktigt även om det bara är på skoj. 🙈
TS, det behöver inte vara traumatiserande för "din" hund att du tar upp henne. Jag tror faktiskt inte att hundar uppfattar det så, förutsatt att vi inte ger dem den känslan.
"Oh shit, där kommer den där stora hunden igen, tänk om det händer något, nej kom här lilla vän, fy så läskigt, bäst jag lyfter upp dig, oj, oj, oj!" och så vidare.
Försök i stället förmedla till hunden att "Yes! Där kommer den stora roliga hunden, då lyfter jag upp dig så vi har kul/mys ihop! Tjohoo!" så blir det en helt annan sak. Ta upp henne innan hon börjar gny och bli ängslig. Träna dessutom på att ni gör det även annars, som en kul grej som inte betyder "läskig situation" utan snarare "tryggt och skoj". 🙂
Jag tycker absolut att du ska skaffa den hund du vill! Klappar hjärtat lite extra för den här lilla tösen så slå till. ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Välj inte bort henne pga grannens beteende. Och precis som Zadeira skriver, det råder koppeltvång stora delar av året,. Dessutom så får väl inte hundarna gå lösa i bostadsområden ? I synnerhet inte i ett hyresområde ?
#11: Håller med. Jag har en staffeblandning, han är världens snällaste men han leker väldigt "hårt". Inte för att han är elak, utan för att han är den ras han är.