Hundar iFokus

Hundar

Läst 114 ggr
Magnete
0

Tik eller hane

Ska kanske skaffa en cockerpoo och funderar på viket kön. Undrar vad största skillnaden mellan de är, hur synliga bakdelarna kommer att vara och även hur jobbigt/mycket extra jobb det krävs när en tik löper.

hemul
1

Hur synliga bakdelarna kommer att vara? 😃

Jag tror att det är väldigt indivuellt. Både vad man själv fördrar och hur mycket "könskaraktär" hunden visar.

Har bara haft hanhundar och har haft turen att de varit noll aggressiva och inte heller översexuella. Har haft en tik som daghund och hon var skitjobbig när hon löpte. Så för mig är det med snopp som gäller. Men andra kan ha andra erfarenheter. Är säkert inte kul att dras med en översexuall hane. Det varkar ju tyvärr ha blivit vanligare.

Heddiz
0

#0: Jag undrar också vad du menar med (Hur synlig bakdelarna kommer vara?)😁

Sen gällande om man ska skaffa en tik eller hane, är jättesvårt att säga vad som blir bäst (det beror mest på dig)!

Jag har haft både tikar och hanar, och hur dom blir beror sällan på könet (iaf inte enbart könet)

Jag märkte inte själv av när mina tikar löpte, utan jag märkte det bara för att mina hanhundar blev intresserade av dom..
Men det är ju olika från tik till tik.

Hanar kan däremot, bli lite jobbiga när det gäller att stanna och nosa på VARENDA liten kissfläck..🙄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Så var tiken jag såg efter! Skulle nosa överallt, snodde runt benen på mig och höll på att fälla mig med kopplet fast hon var pytteliten, lurade mig att hon behövde ut o bajsa när hon bara ville ragga. Höll på att bli knäpp! När hon löpte alltså. Utom nosanden, det höll hon på med jämt. 😂

Så det är nog som vi redan sagt, det skiljer.

Heddiz
0

#3: Ja, precis..

Det är i ju princip omöjligt att veta vad som kommer vara bäst för en person att skaffa- hanhund eller tik!?

Även om mina hanhundar har varit lite, lite jobbigare än mina tikar när det gäller nosandet 😅( även vaktandet, men det beror nog mer på vad det är för ras och inte könet i sig)
Så har jag mest valt hanhundar om och om igen..

Jag har haft sammanlagt 8 hanar och 2 tikar..
Sen växte jag upp med en hane också.

Varför jag gillar hanar mest, har jag inget svar på egentligen..För tikarna jag har haft har också varit underbara.🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

Har haft både och. Föredrar helt klart hanar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
0

Jag föredrar hanar, absolut dom kan bli jobbiga vid löptikar, men absolut inte alla, mina 3 hanar bor med tik och är inte särskilt jobbiga egentligen förutom att min parade hane tror han är störst bäst och starkast (på sina två kilo xD) och ibland ska muppa med tom den som vägen tjugo kilo xD

Tikar tycker jag egentligen inte om då dom tikarna vi haft tidigare har vi förlorat åt ''tikbesvär'' Dvs ena fick juvertumörer i massor som vet inte vågade operera då hon var 13 år gammal och rätt tanig och den andra fick livmoderhalsinflammation och blev jättesjuk och nästan dog hemma i soffan, inget märkes alls förutom precis på slutet (med det sagt vi gick och lade oss på natten och klev upp på morgonen och hittade henne jättesjuk)

Så definitivt hanar i nuläget, men lär bli könsbyte i framtiden då jag vill ha en egen kennel.

MEn är nyfiken på vad du menar med hur mycket bakdelarna syns?

Menar du vulvan och Bollarna? brukar vanligtvis inte synas så väl på långhårig hund, men hur ska det ändra nått?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus