Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 3833 ggr
Liss
0

Nu vill jag ha besked!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hehe, jag vill ju så gärna veta! varför säger folk så olika för:P

Sele- Är de BRA eller är det DÅLIGT!? Nu menar jag alltså en vardagssele som ecko har ist för halsband.

Vissa säger att de kan hjälpa jätte mycket, för att han kommer känna sig säkrare och inte har något halsband att dra sig "ifrån". Att han kan bli lugnare på promenader och faktist sluta dra!?

Andra säger att de inte kommer hjälpa alls! Att han förmodligen kommer dra mera och bli starkare! Att han kan ta sig ur den hur lätt som helst?(hum??) Och att han kommer bli kampigare, i den bemärkelsen - dragigare, drar mot målet.

Vad säger NI? Snälla kan alla bara hålla med varandra nu så jag får ett jag eller nej?Oskyldig haha! neeh men säg vad ni verkligen tycker och tänker. Och om ni har någon erfarenhet.
Kanske just utav en hund (amstaff liknande) som inte ger sig med att dra i koppel hur mycket man en håller i träningen! Och som är otroligt osäker ute!

Kram på er;P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

kerstinjoh
0

Vi har prövat med sele på Alfons. (Han den där exemplariske hunden du detOskyldig) Men vi tyckte bara att han fick mer kraft med selen på sig. Vi upplevde det som om det var lättare att hålla honom intill sig utan sele.

Hade det funnits en möjlighet för Alfons att ta sig ur selen hade vi aldrig provat.

Zebben
0

Det är omöjligt att säga hur han kommer att reagera. Det är bara till att prova.

Många hundar blir lugnare pga de slipper känna trycket mot halsen. De känner sig friare och kan då koppla av bättre när de är ute och går.

En del hundar drar mer i selen, men det upplever jag som mindre vanligt, än att de slutar dra/drar mindre.

Om de kan ta sig ur en sele så är det fel storlek och/eller en dålig sele. Det finns mycket bra selar som heter MR selar ( http://www.mrkoppel.se/ )

Jag ser otroligt många fler fördelar med sele än jag ser nackdelar. Så försök, men köp en bra sele!

Bilden är på en MR sele, tagen från hemsidan som jag länkade till

Liss
0

#2 Så de är en cykelsele jag ska ha alltså?

Jag har ju kollat på en sele rätt länge men inta haft råd. Den kallas bullesele. Ser ungefär ut som den på bilden fast mer rak runt mage och hals.Och bredare band.

En sån! kan den vara bra? Skulle verkligen vilja testa.. lite tråkigt bara att spendera 320:- till något som inte kommer användas. Men de är väl såt man får ta!

Misimurf
0

Jag har sele till min hund. Nu ä ju det iofs en cocker spaniel så det är väl kanske inte direkt jämförbart med en amstaff. Men jag tycker att hon drar mindre och går bättre i sele. Har halsband ibland och då drar hon så hon kraxar så jag föredrar sele på henne.

Misimurf
0

#3 du vet ingen du kan låna en sele av före att prova om det funkar

Liss
0

Neh, jag har ju inte det. Min mor hade bara en spårsele och den var alldeles för stor för ecko. Hennes hund är ju ändå en korsning på schäfer, dem är lite större än en förvuxen amstaff/dogo:)

De hade vart bra annars..

Karmatarerskanise
0

Hades drar minst lika mycket med sele, om inte mer.

Zebben
0

Precis en sån sele.

Du måste ju kunna köpa en sån sele, klä in den i lite tyg, jättelätt att sy som små "tunnlar" du trär in sele i. Sen kan Du ju prova selen och se hur han reagerar. Blir han värre så kan Du ju lämna tillbaka selen. Gäller förstås att han inte skitar ner den då. Eller så sätter Du in en annons på tradera eller blocket och säljer den.

Eller behåller den och spårar i.

Liss
0

Jo de är sant Zebben! Jag SKA testa.. ehm, när jag har råd:P Men jag kan ju alltid kolla om "husse" vill ge ecko en julklappOskyldig

Mera folk får gärna ge åsikter:) jag lovar att inte bitas iaf..

Zebben
0

Hehe…jag menar inte att Du måste köpa en sån sele. Hoppas Du förstod det. Glad

Liss
0

haha, neeh då.. de förstod jag självklart:P hihi..  Men jag VILL;)

SaraC
0

Jag tycker absolut det är värt att prova. Håller med Zebben i det hon skriver.

Hör av dej till tjejerna som gör selarna och fråga hur det är med att lämna tillbaka.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

marinelady
0

Hm jag kan tyvärr inte hjälpa dig har inte använt sele på våra hundar då de SKA kunna gå bra i halsband för annars kan de inte ställas ut. Men lite kan jag tycka att det är att gå runt problemet,istället för att jobba arslet av sig och få ordning på hunden i koppel så letar man en lättare lösning..men det är ju bara min personliga åsikt…

nobsan
0

Den stora stövaren drar inget i sele, men hon drar inte över huvud taget. Men dom andra skulle jag inte kunna ha i vanlig sele. Använder "lära gå sele". Går med så många att jag behöver lite koll på vovvarna. Dom selarna rekomenderar jag starkt. När en hund har varvat ner brukar jag släppa på repen under frambenen och dom går jätte fint. Och i bland varierar jag och använder vanlig hals kedja. Lära gå selen kostar ca 100- 150kr. Prova dej fram.

Liss
0

#13 Jag hade inte tänkt gå RUNT problemet:) det är inte det.. utan bara om de faktist finns något som är bättre än det jag har. Jag kan inte ha vanligt halsband för de blir han kampig i.. och då tänkte jag, kanske sele underlättar för både honom och mig. De var därför jag undra:)

Nobsan, menar du anti-drag sele?

Zebben
0

#13 Det är verkligen inte att gå runt problemmet om man använder sig av sele. Det är bevisat att sele är mycket mer ergonomiskt för en hund är ett halsband. Det finns många hundar som aldrig ens gått i halsband, utan gått i sele från valpstadiet. Fungerar de i sele så är det absolut att föredra framför halsband för alla raser.

marinelady
0

hm håller inte med dig..en hund som är rätt tränad behöver du inte ens röra när den går i halsband,det tar tre sekunder att få på halsbandet när man ska ut och det är lätt att packa ner… Sen går det lika snabbt när man ska släppa sin hund..Men bäst är ju självklart om både sele och halsband skulle vara onödiga att alla hundar kunde gå fot ändå..*önsketänkande*

På våra hundar känns det mest som att halsbandet är ett tecken för hunden att nu måste du uppföra dig,när dom släpps lös då får de den lekstund dom behöver…

Och jo jag tycker det är at gå runt problemet…för får du inte ordning på hunden i vanligt koppel varför skulle det bli så himla mycket bättre i sele? eller grimma? Grundproblemet försvinner inte direkt…

Det är lite som människor som går från vanligt tränsbett på den lilla tävlings ponnyn till pessoa bara för att " han har blivit lite för stark" istället för att bättra på grundridningen och dressyr träningen…

Problem försvinner inte…

Liss
0

Men nu missförstår du mig ju med flit? Jag har inte sagt att de försvinner direkt eller att de skulle bli mycket bättre heller för den delen. Jag frågade vad folk tyckte om sele.. fördelar och nackdelar! Alla har ju olika åsikter liksom:) Vanlig halsband blir han som sagt kampig i, men stryp lystrar han till iaf. Han drar inte alls lika mycket längre och jag tränar varje dag med att han inte ska dra självfallet. Men ändå tänkte jag om de fanns något som funkade bortsätt från strypet. De kan ju vara bra ifall de faktist BLIR bättre, vem vet!

Zebben
0

#17 Nu handlar det inte om vad som går snabbast att sätta på hunden inför promenaden eller vad som tar minst plats i väskan.

Det handlar om vad hunden upplever. En hund som känner sig trängd/låst i ett hundmöte när den bär halsband, kan många gånger fungera mycket bättre i en sele. Så varför ska man ha halsband i såna lägen?

Grundproblem kan mycket väl försvinna om man byter från halsband till sele. Allt handlar ju om varför hunden beter sig som den gör.

Av vilken anledning ska vi sätta halsband på hunden överhuvudtaget? En sele är mycket bättre utrustning till hunden än vad ett halsband någonsin kommer bli. Det går inte att komma ifrån. Och en rätt tränad hund går lika fint i sele som i halsband.

Visst skulle idealet vara att inte behöva ha sin hund kopplad, men det är så dagens samhälle fungerar. Man kan inte ha sina hundar lösa hur som helst.

Misimurf
0

#16 håller med dej

nobsan
0

#15. Japp. Det menar jag. Det är väl att gå runt problemet lite. Men jag tycker den är bra. Går jag med en så har jag bara vanlig kedja eller läder halsband. Men är dom fler blir det lite drag kamp. Det är ju för att jag har lite dålig dressyr, ärligt talat.

SaraC
0

#19 Tack Zebben, bra skrivet!!

När jag böt till sele på min hund hade jag ingen aning om att det skulle få honom att minska på dragandet. Men det gjorde han, inte helt men klart märkbart. Han trivs bättre i sele än i halsband och jag tycker det är ergonomiskt bättre för honom att gå i sele.

Skulle jag då slutat med selen och gått över till halsband igen och så tränat bort dragandet och sen bytt till sele igen. För att inte gå runt problemet? Det låter inte klokt i mina öron.

Jag fick träna ändå, även fast han minskade ner automatiskt med selen. Men det underlättade och jag förstår inte vad det är för fel med det. Min hund kommmer inte gå i något annat än sele ändå. Hur han skulle bete sig i halsband idag har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller.

Använder en helt vanlig spårsele/promenadsele.

lena1
0

snodden går lika bra i sitt sele som i sitt halsband……selet började jag med när han var ostyrig vid ett års ålder,tog en vecka sedan var det över, och idag använder vi vad som faller oss in :-)

Xannadu
0

Vi var hundvakt åt en blandis som var totalt omöjlig att ha koppel på hon drog så hon gick på bakbenen och ägaren lät henne göra de. Men jag stod inte ut o höra en chippa efter luft. Jag skaffa ett sele de som är rämmar under benen som dras till när de drar. Första 5 min ville hon inte gå men efter det gick hon som en prinsessa.

Jag hade en Hamiltonstövare och honom skaffade jag ett rikigt spårsele till som jag hade när jag cykla med honom och sen drog han så väldigt men med selet så var han mycket bättre.

Jag tror sele fungerar olika på hundar och sen beror det nog på vilket sele man har.

Liss
0

#22 Kunde inte sagt de bättre själv;P

Jag tror som sagt jag ska pröva när jag har råd. Eller jag VET att jag ska pröva när jag har råd.. eller så får jag som sagt smyga in de till husse och säga att ecko önskar sig de i julklapp:)

[Mova]
0

Hej,. jag brukar vara ute och promenera med min fasters hund en del… Golden kille på snart 6 år.. han drar fruktansvärt mycket när han använder vanligt halsband. men när han har sele drar han inte alls lika mycket. men den bästa lösningen på den hunden är att låta kopplet hänga framför bogen på honom i en båge, då går han hur fint som helst :)

marinelady
0

Lite handlar det mer om vilket beteende ni som ägare låter hunden utveckla eller ha kvar när det gäller att gå i koppel…det är ju ni som hundägare som har sista ordet..

Men som sagt bara min åsikt att ALLA hundar kan gå och trivas i koppel bara man jobbar med det…tror det sitter mer hos ägaren än hunden..

SaraC
0

#27 I koppel ja, nu pratade vi om sele istället för halsband. Förstår inte vad du menar med ditt inlägg heller. Vad är det som säger att man inte jobbar med problemet för att man har sele istället för halsband? Du får också gärna svara på min fråga i inlägg #22

Beafer
0

#27 lika som att alla hundar kan trivas i sele :)

marinelady
0

Många hundar drar när de har halsband för att de blir tillåtna till det..de associerar halsbandet med att den är tillåten att dra i,och många gör av med överenergi genom det..

När du sätter på en hund en sele så associerar den inte selen med samma sak som ett halsband, så då kommer den inte att dra lika mycket…sen blir ju du som ägare mycket starkare med sele och kan lyfta din hund mer eller mindre från marken utan mycket ansträngning med sele. Så en del av problemet är att du ska jobba bort associationen hos din hund,eller ska man säga reaktionen då halsbandet kommer på…

Ang din fråga # 22 så är det inte min sak att säga något om då det inte är min hund. men bytte du till sele för att du ville minska hur mycket din hund drar i halsband så skulle jag säga att du gick runt problemet ja…och då tycker jag ju inte att det är helt fel att fortsätta jobba med koppel så hunden slutar dra…

lena1
0

30,intressant det du skriver om att man kan lyfta sin hund i sele…jag skulle aldrig klara det kan jag säga på rak arm, och jag ser heller ingen skillnad på koppel eller sele i det fallet,oavsett om nu hunden drar i kopplet…..alla är vi olika så också i hundens värld,en del kanske helt enkelt inte gillar att ha koppel och går därför bättre i sele,så jag ser det absolut inte som att går runt problemet faktiskt,snarare att hjälp fås mot problemet.Även hos hundar måste man hitta utvägar som passar den och inte bara förare….dom är ett levande väsen dom med.

Varför jag lärde snodden att gå i sele också,berodde på att han lyssnade för tillfället mycket bättre och kände sig inte lika hårt hållen som i ett halsband(slyngelåldern)….men självklart altinerade jag så han skulle känna sig bekväm med bägge delarna,hade han nu inte gjort det så hade jag använt det han var mest bekväm med oavsett om det var halsband eller sele….

marinelady
0

Ska kanske göra ett tillägg att när jag menar att du kan lyfta din hund så gäller det frambenen…inte hela hunden…det gör du inte i koppel om du inte är hemskt grym med hunden…

lena1
0

32,men varför ska man lyfta hunden i frambenen???vad uppnår man med det??

marinelady
0

Ja du fel person att fråga som sagt jag använder inte sele…men en hund som inte står med alla fyra benen på marken lär ju inte vara särskilt kaxig eller hur? Och jag har sett flera hundägare som när de rycker till i kopplet inte verkar notera att deras hund lättar i fronten…så jag skriver bara vad jag ser…inget jag själv använder..

SaraC
0

Nä jag hör att du inte använder sele. Jag lyfter då inte min hund överhuvudtaget, skulle aldrig falla mig in! Det kan ju skada honom!

Och om du läste mitt inlägg #22 igen så skrev jag att jag inte visste att sele kunde hjälpa mot dragandet, utan att jag böt av andra anledningar. Jag ville och vill ha sele på min hund, varför ska han då kunna gå i halsband? Jag har tränat honom att gå ordentligt i sele eftersom det är det han ska använda. Förstår inte hur det är att gå runt problemet.

Om en hund går bättre i sele, varför ska man då inte använda det? Det blir då ett hjälpmedel och sånna finns det hur många som helst av för träning av hund. Så länge man inte skadar hunden så spelar det väl ingen roll HUR man löser problemet.

Zebben
0

#34 Lyfter man en hund i sele är det stor risk att den blir mycket kaxig skulle jag säga. Beror ju självklart på individen.

Och att man går runt problemmet är väl lite fel att säga, tycker jag. Snarare att man kanske har kommit på orsaken till varför hunden gör utfall och då tar bort halsbandet, som mycket väl kan vara den felande länken i att en hund gör utfall.

lena1
0

34,näe det är ju då tur att du inte använder dig av det, och jag skulle nog bli skvatt galen om jag såg någon göra illa sin hund så…..

marinelady
0

Ursäkta tur? Det är inte jag som är idioten som går och rycker upp hunden i selen,(skulle vilja se någon göra det med våra hundar) jag lägger hellre tid på att grundträna mina hundar till att trivas i koppel än köper en sele…

lena1
0

ja nu var inte ordet tur elakt menat…..men jag förstår fortfarande inte varför du har sånt problem med sele…men men alla är vi ju olika ;-)

marinelady
0

antagligen för att sele aldrig har behövts hos oss eller hundar som passerat här… Du kan inte ställa ut i sele tex och våra hundar går lös 75% av promenaderna och då går dom ändå fot i slutet av promenaden…mest för att de blir lite lata med åren och orkar inte alltid leta upp något mumsigt att rulla sig i eller en bäck att bada i…Så halsbandet utnyttjas väll helt enkelt inte lika ofta som för andra och när de gör det funkar det..

Men får se nu när Youda ev flyttar in, om jag någon gång skulle verkligen behöva ett alternativ till halsband ex skada vid halsen eller traumatiska upplevelser med halsband okej då skulle jag använda sele..man får ju inte vara dum tjurig…

lena1
0

ok då förstår jag bättre :-),haha näe det finns ingen anledning till att vara dum och tjurig om det vill sig illa :-)).ha de gott…

Zebben
0

Men vad är det för fel på sele? Har inte förstått det? Aldrig behövts på Era hundar? Sele är minst lika bra, enligt mig mycket bättre, än att använda sig av halsband så jag förstår inte riktigt Ditt resonemang.

Att man inte får ställa ut sin hund i sele känns lite klent som enda förklaring på varför sele är onödigt. Utställningar är man kanske på 98% av sin hunds livtid. Medans Du på en promenad spenderar otroligt många timmar under hundens liv.

Diana_K
0

Kolla in här, jätte fina halsband och selar till din hund :o))

http://www.vibri.com/

fettmedkevlar
0

sele och halsband använder jag… men måste köpa ny sele här eftersom den andra är för liten…

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SaraC
0

#40 Men du verkar inte förstått att sele bara är ett annat alternativ till halsband. Lika som att det finns olika sorters halsband. Och jag säger som Zebben, sele är bättre för hunden.

SaraC
0

Lisette - Vad har Ecko för mått?

AnneN
0

Fick idag order av en instruktör att ta sele på Velvet istället för halsband

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

marinelady
0

Om du läste innan så går våra hundar lös 75% av tiden på våra promenader och går alldeles utmärkt i halsband så varför skulle vi vilja använda sele (och special beställa till flera mastiffer där den största storleken inte alltid räcker)?

Sele är i jämförelse med halsband : dyrt,krångligt att sätta på och av, tar plats vid resor, en risk att hunden fastnar på promenader, inte godkänt på utställning.

Halsband är i jämförelse med sele: Billigt,håller hela hundens liv (faktiskt flera hundars liv ibland),enkelt att sätta på och lätt att ta av, mindre risk att hunden fastnar, enkelt att bära med sig flera tex vid utställning, och godkänt att använda vid utställning.

Så ska jag göra det tydligare??

Liss
0

Sara, jag vet faktist inte.. tyvärr har jag heller inget måttband här hemma. Skulle ju ha mätt hos mammsen nyss. Men hade inte jag en tanke på. Vadådå?:)

Jag förstår inte alls resomanget från den som tjatar om att sele är "dåligt"? De är bara en massa tjat om hur bra vanligt halsband är. Men varför vara så insnöad, varför inte se helheten!? Vänd på det ist och se de åt båda hållen. Lika bra som att din hund går fint i ett halsband är de väl att hunden går fint i en sele. Sele är ingen mirakelsak som tar bort allt dragande och om de vore de, vore de väl hur bra som helst. De kan väl inte vara att gå runt problemet. De är bara en annan sorts halsband i praktiken?! Precis som man tränar en hund gå i halsband tränar man en hund att gå i sele.
Jag vet inte om jag gör mig förstådd nu.. men jag förstår helt enkelt inte. Varför kan man inte helt enkelt använda de som passar ens hund OCH ägaren!? En sele är PRECIS som vilket annat koppel som helst!

Tycker föresten att anledningarna som räknas upp är väldigt lama! Men de är jag som tycker:)

elsabelsa
0

Jag har sytt en egen sele till min lillskit och det funkar utmärkt!

Han drar mindre då han det tar emot under bröstet istället för runt halsen och han får mindre hudproblem runt halsen (har en nakenhund) med en mjuk sele. Är så nöjd så.  

(På bilden ser selen ut att sitta något löst, det gör den inte när han står upp.)

SaraC
0

#48 Men snälla du, jag har inte sagt något om att du eller någon annan inte bör använda halsband eller ifrågasatt dig varför du gör det. Förklarade bara varför man använder sele eftersom du ifrågasatte det. Likadant som att du tycker det passar perfekt med halsband så kan andra tycka att det passar bättre med t.ex. sele.

Lisette - Tänkte om du mäter honom kan jag mäta här hemma och se om min gamla sele kan passa. Då kan du ta den och prova hur det går med sele, innan du köper en egen.

Liss
0

Sara- Okej, men menar du en sele som eros haft? Ecko är ju en hel del större än honom menar jag? eller.. hihi, de vore ju jätte bra visserligen:)

SaraC
0

Mät så får vi se! Den är ju ställbar iaf. Kan tala vidare om det på msn ;)

Liss
0

Yeah you go girlfriend! Oskyldig

Diana_K
0

#50 Kanon fin sele, vad har du använt för material till denSkrattande

Karmatarerskanise
0

"Sele är i jämförelse med halsband : dyrt,krångligt att sätta på och av, tar plats vid resor, en risk att hunden fastnar på promenader, inte godkänt på utställning. Halsband är i jämförelse med sele: Billigt,håller hela hundens liv (faktiskt flera hundars liv ibland),enkelt att sätta på och lätt att ta av, mindre risk att hunden fastnar, enkelt att bära med sig flera tex vid utställning, och godkänt att använda vid utställning."

Selarna jag har tittat på är inte dyrare än halsband. Halsband som är ordentliga är INTE billiga. Köper man en bra sele håller den också hela livet, så ingen skillnad där inte. En sele är inte krånglig att sätta på hunden. Och tar plats vid resor? Va? Och ett halsband kan också fastna. Vår hund har aldrig fastnat med sele.

Jag förstår att du inte använder dig av sele, men sakerna du rabblat upp stämmer ju inte.

marinelady
0

Jo dom stämmer för oss, ta upp en prisuppgift på en sele för en hund som växer fram till sin 3-4 års dag, den ökar i vikt och storlek tills den slutar runt ca 70-110 kg mellan 0.7-1m i mankhöjd, det betyder mer än en sele under hela hundens uppväxt, och har du riktig otur får du special beställa en sele.. Gångra nu det med mins 5 hundar och tala om för mig när det blir någon ekonomi på det? Jämför nu det med en enkel stryplänk…vilket blir billigast? Hur många hundar tror du inte kan använda samma länk om och om igen…

Så nu tar vi det andra senariot, du ska ta ut 5 hundar på promenad, du tar av halsbandet när de får springa fritt så ingen risk finns för att hunden ska kunna fastna, för det händer tro mig och det inget du vill råka ut.För att behöva vada ut i en bäverdam för hunden lyckats fastna uppe på hyddan är inte kul..

Mm gör nu om det med 5 hundar och 5 selar..vilket blir enklast tror du?

Igen du åker till utställning,meeting you name it…5 hundar som alla ska ha med sin sele, och ska ha på den på platsen på en parkering…inte heller så jäkla kul eller hur?

Men det värsta skulle nog vara att komma med en seltränad mastiff och bli tvungen att ha ett koppel på den på utställning och då inte ha tränat den med koppel…du vill inte ha en sån stor hund som jävlas med en jag lovar…

Karmatarerskanise
0

Stryp kedja är för mig inte ett halsband :)
Och man kan koppelträna även om man anväder sig av sele. Många använder sig av både och.

Och det där om skogen, har man pli på hundarna sitter de och väntar då man tar på dem selen. Förstår inte det riktigt?

AnneN
0

Håller med Hera + om man har en väluppfostrad hund så kan den gå fint oavsett om man har sele, halsbande eller inget alls

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

marinelady
0

Har jag sagt något annat? Det jag menar är att många köper en sele som ett mirakel medel och tror att problemet är löst..men det ovan är bara en beskrivning av varför de punkter jag skrev ovan stämmer…

Liss
0

Men de är väl det alla påpekat också, att de INTE är en mirakelmetod! Så om de var de du ville få fram var de ju väldigt låångt svar innan de kom fram:)

Karmatarerskanise
0

Ja, vi ser tydligt helt olika på saken. Du ser problem som jag inte kan se.

Ofta har ju faktiskt sele fungerat som ett mirakel på hundar som drar. Det går inte att snacka bort.

Tyvärr blev det inte så för oss.

Ninnii
0

Jag är inte så förtjust i sele, för jag tycker att våra hundar som vi har haft har börjat dra i selen. Vilket inte är så roligt när man är på promenad, men ska man dra med sin hund så är det ju bra om den drar i selen, men det gör inte vi så det är inget för oss. Man får väl helt enkelt pröva sig fram vad som passar den individen man har. En del kan det vara bra på medans andra fungerar det inte alls.

Zebben
0

Men en sele är ju mycket bättre för en hund att gå i om man ska se åt den ergonomiska biten. Så varför många väljer att köpa halsband till sin valp/unghund/hund förstår jag inte. Ska man ändå lära sin valp att gå fint i koppel, kan man ju lika gärna lära den att gå fint i sele istället för i halsband.

danino
0

det vet man väl bäst själv?jag tycker sele och min sambo tycker "vanligt halsband" det är ju en smaksak