Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1295 ggr
[louise80]
0

Kamphund?

Blir så j….. förbannad, satt för ett tag sen och läste reglerna på min lägenhet, kamphundar, gift ormar och giftspindlar e förbjudna. Ok spindlar och ormar kan jag ju köpa men det som gör mig förbannad e hur man kan få skriva kamphundar??? Det kan ju vara så många olika raser beroende på ? Varför använder man sig av ett sådant begrepp som kamphundar det e ju nästan rasistiskt ??? Är ju i 9 fall av 10 ägaren som ska godkännas ?

AnneN
0

Om dom med kamphund menar hund som tränas till kamp så förstår jag om dom förbjuds, men att förbjuda vissa raser är idiotiskt och diskriminerande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstin_70
0

jag håller med er

[Vargnatt-]
0

Håller också med er

kerstinjoh
0

Man kan ju fråga sig då vilka hundar de menar med kamphundar. Vet de det själva må tro???

De hundraser som idag betecknas som kamphund av folk i allmänhet är:

[

Tidigare har även dessa hundar betraktas som kamphundar, då de tidigare användes av oseriösa hundägare för hundslagsmål:

](http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Kamphund&action=edit§ion=3 "Redigera avsnitt: Tidigare raser")

* Schäfer

Kopierat från Wikipedia.

[louise80]
0

jag tycker ju då att dom ska vara lite mer specifika i  hur dom uttalar sig . eller vad tycker ni?

kerstinjoh
0

#5 Jag håller absolut med dej, men har de det kravet på sina hyresgäster så tycker jag det bevisar att de har noll koll på hundar!

Silenos
0

Schäfer, Rottweiler m fl är framavlade för att valla tex. De ska också kunna vakta, men en bra vakthund ska snabbt kunna släppa greppet. En kamphund, är framavlad för att kampa, slåss mot andra hundar el som förr i tiden tjurar.

En schäfer ska kunna visa skärpa, men som sagt, snabbt koppla av. En kamphund, tex amstaff, fungerar tvärtom. När de går igång och kampar, blir de triggade av smärta, och fortsätter. De har väldigt svårt att bryta och släppa taget utan biter/håller fast tills de vunnit.

[louise80]
0

Man kan ju i och för sig få vilken hund som helst att bli "kamphund "??? eller har jag fel? Man måste ju på något sätt kunna uttrycka sig lite vettigare, statistiskt sett när det gäller bett är det ju inte en am staff som toppar utan golden,

AnneN
0

Jepp man kan träna vilken hund som hellst till kamp… Tycker de borde ändra så att det står att hundar som tränas till kamp är förbjudna eller ilskna hundar utan munkorg eller nått i den stilen

_**/Mvh Anne

Silenos
0

Skillnaden ligger i det jag skrev ovan. Golden schäfer, mfl raser är framavlade för jakt, vallning etc. Bullterrier och Amstaff är framavlade för att kampa. Ju mer smärta, desto mer Adrenalin och de är framavlade för att inte ge sig.

Oavsett vilken ras man väljer är det viktigt att sätta sig in i rasens hsitoria, vad den är avlad för, vilka egenskaper den har när det gäller jaktlust , vaktinsitnkt mm. Då har man lättare att förstå sin hunds beteende och fostra den rätt.

[louise80]
0

jag har iallafall skrivit ett brev till föreningen där jag bor och ifråga satt detta. Vi får se vad vi får för svar

AnneN
0

Väntar spännt på beskedet du får =)

_**/Mvh Anne

blackangel
0

va har boxer ansetts som kamphund haha de som e så dumsnällaFlört

Kleverin
0

Hmm.. jag skulle mycket hellre se att de förbjuder sådanna dära små skälliga saker som vissa oseriösa ägare anser att de inte behöver träna "för de är så små och söta och kan inte skada någon".. nädå, bara mina trummhinnor..

blackangel
0

haha ja jag har en sådan oxåGenerad Och visst e det pinsamt med hans skällande men vad gör man åt det hmm

Ellenfyrkant
0

Är jag den ända som förstår precis vad Silenos menar? Är det verkligen ingen annan som förstår?? Ingen har sagt att de så.k. kamphundarna är "fel" på något sätt. Men Silenos har helt rätt, det är bara att inse fakta! Hur mkt ni än gillar "kamphundar" så är det så, dom är ju framavlade så men dom flesta andvänder dom inte på det sättet idag. Men som sagt, ingen har sagt att det är fel att ha en kamphund eller liknande. Men visst verkar detta väldigt konstigt med reglerna…

Mvh Ellenfyrkant

kerstinjoh
0

# 16  Det kan nog bero på att vi har haft flera trådar tidigare med ämnet "Kamphundar", så ämnet kanske käns lite uttjatat för vissa av oss.

Ellenfyrkant
0

Ok, det har jag inte sett. Men varför tas det upp gång på gång på gång isåf !? Verkar ju ganska onödigt.

Mvh Ellenfyrkant

kerstinjoh
0

# 18 onödigt är det inte efter som det hela tiden kommer nya medlemmar. Men vi som redan varit med och diskuterat ämnet hett och högljutt en gång, känner oss kanske lite mättade.

danino
0

håller med .det är sjukt.bort med ordat kamphund!