Hundar iFokus

Hundar

LĂ€st 386 ggr
hemul
2

Dog Daddy 👎

• Redigerat 2023-09-15 04:48 av hemul
Heddiz
0

#0: Hur skulle han ha agerat mot en sÄn hund dÄ?

Hunden var ju aggressiv (t.o.m Àgarna var ju rÀdda för hunden) och man ser hur hunden försöker ta av sig munkorgen nÀstan direkt efter "Daddy" tagit kopplet.
Tills hunden lyckades ta av den och skulle garanterat ha bitit honom om han inte hade hÄllit fast honom pÄ det sÀttet i kopplet.

Han har tydligen rÀddat mÄnga hundar frÄn att blivit avlivade.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

NordanÀlvens
8

#1 Han har inte "rÀddat" en enda jÀkla hund. Det han sysslar med Àr grovt djurplÄgeri och inget annat. LÄt dig inte luras av korta klipp.

Han/honom

hemul
7

Att försöka fÄ av munkorgen Àr vÀl inte en aggressiv handling? Ser inte att hunden beter sig aggressivt en enda gÄng i klippet, speciellt inte innan idioten börjar försöka stypa den.

• Redigerat 2023-09-15 21:52 av hemul
Heddiz
0

#2: Jag har sett flera videos med honom, (inte bara detta korta klipp) och hur han trÀnar alla möjliga hundar.

Och han har rÀddat flera hundar frÄn avlivning. (bla flera av sina egna hundar)

Han trÀnar ju hundar som inte Àgarna sjÀlva klarar av lÀngre av olika anledningar, tex att hunden Àr aggressiv eller reaktiv/rÀdd.

Att kalla det grovt djurplÄgeri tycker jag iaf Àr att överdriva!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#3: Nej det Àr sant att försöka fÄ av sig munkorgen innebÀr ju inte automatiskt att hunden Àr aggressiv, men jag tyckte beteendet visade en aggressiv hund..

Sen varför tror du att Àgarna hade munkorg pÄ hunden överhuvudtaget för, om den inte var ett dugg aggressiv?
Eller varför gick dom ens till "dogdaddy" om dom inte behövde hjÀlp med att kunna gÄ ut med hunden bland folk?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

NordanÀlvens
10

#4 Han trÀnar inte hundar. Han anvÀnder vÄld för att bryta ner hundar som redan Àr sÄ stressade att de inte har nÄgon annan utvÀg Àn att hugga och skrika. FruktansvÀrd mÀnniska, förstÄr verkligen inte hur man kan se nÄgot gott i honom. RÀddat sina egna hundar? Du menar hundar frÄn hans valpfabrik? Ingen vidare uppfödare dendÀr.

Ser man "dog daddy" som en bra hundtrÀnare borde man nog titta sig sjÀlv i spegeln och fundera pÄ vad det Àr som Àr sÄ himla bra med att vÄldföra sig pÄ djur. Skulle du sjÀlv ta en random hund i parken som Àr obekvÀm med frÀmlingar och börja hÀnga hunden i strypet tills den inte har nÄgra krafter kvar att försvara sig med? Sedan kalla den trÀnad och redo för barnfamilj? Det Àr just sÄdant han sysslar med. Inte friskt öht.

Han/honom

NordanÀlvens
8

Tillochmed RSPCA gav ut en varning till folk i UK nÀr han skulle dit och hÀnga fler random hundar i strypet/lÀra andra hur man hÀnger hundar i stryp. Det Àr inte ofta sÄ stora organisationer gÄr ut med varningar om specifika "hundtrÀnare"/sociala medier-profiler. TÄls att tÀnka pÄ. https://www.rspca.org.uk/-/news-rspca-raises-concerns-about-controversial-dog-trainer

Han/honom

hemul
3

#7 Jag tittade pÄ nÄgra fler klipp innan jag postade inlÀgget. Och mitt intryck stÀmmer med vad du sÀger, Àven om jag inte Àr sÄ pÄlÀst, men jag ser ju vad han gör.

Heddiz
0

#6: DÄ har vi olika Äsikter helt enkelt.. och det Àr vÀl tillÄtet hÀr utan personangrepp, eller?

Och ni svarar inte pĂ„ en enda frĂ„ga om VARFÖR hade hunden munkorg frĂ„n början Om den INTE var aggressiv?

Och HUR skulle NI ha trÀnat denna stora starka Akita`n dÄ?

Jag har sjÀlv alltid kört med mjuka metoder (med enbart belöningar) med alla mina hundar, men jag har ju haft dom sen dom var valpar.

Hur man trÀnar en vuxen Akita som dessutom Àr klart aggressiv Àr stor skillnad pÄ hur man uppfostrar valpar.

Om jag jobbade som en hundtrÀnare sÄ skulle jag göra vad som krÀvdes för att hjÀlpa hunden och Àgaren sÄ att dom kunde gÄ normalt bland folk sÄ fort som möjligt!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

swapp
6

Nu har jag inte tittat pÄ det lÀnkade klippet för jag anar att det utövas vÄld mot hunden och jag klarar inte av att se pÄ sÄnt. Men för att svara pÄ frÄgan #9 stÀller: Hur skulle ni ha trÀnat den hÀr hunden?
Jag hade försökt ta reda pĂ„ VARFÖR hunden Ă€r sĂ„ aggressiv (det Ă€r inte ens sĂ€kert att den Ă€r det), att en hund biter mot folk, skĂ€ller och gör utfall osv kan ju bero pĂ„ en miljon olika anledningar. Den kanske har ont, den kanske inte fĂ„r den stimuleringen den behöver, den kanske Ă€r rĂ€dd. Men bra mĂ„r den inte, och tror knappast den mĂ„r bĂ€ttre av att bli hĂ€ngd i ett koppel. Sen att den hĂ€r "Daddy" anvĂ€nder begreppet "extremely dominant" gör att det bara ringer varningsklockor för mig.

★

Heddiz
0

#10: Vilken hund blir hÀngd?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-09-16 09:43 av Heddiz
Elsis matte
11

#9: Intressant att du tycker att smĂ€rtsamma och Ă„ngestskapande bestraffningar Ă€r det rĂ€tta nĂ€r det finns sĂ„ mycket forskning pĂ„ omrĂ„det och mĂ„nga duktiga hundtrĂ€nare som löser denna typ av problem utan vĂ„ld. Dessutom kan kraftiga bestraffningar till synes ge "bra resultat", men leder sĂ€llan till en varaktig förĂ€ndring - kallas quick fixes av en anledning

Du vet vĂ€l att en amerikansk hundtrĂ€narorganisation samt RSPCA gĂ„tt ut med varningar för denne mans vĂ„ldsamma metoder? Är de bara okunniga enligt dig, eller kan det vara sĂ„ att det Ă€r DU som saknar kunskap om hur man kan jobba med en aggressiv hund? Tycker du att till exempel Michael Shikashio Ă€r en bluff dĂ„ han trĂ€nat om tusentals aggressiva hundar utan vĂ„ld?

En vĂ€n fick sin hund förstörd av en trĂ€nare som hĂ€ngde den i stryphalsband för att korrigera utfall, den blev efter det sĂ„ skrĂ€ckslagen för andra hundar och mĂ€n att den inte kunde fungera normalt resten av livet. Men dĂ€r och dĂ„ fick de till synes fantastiska resultat, hunden satt tyst och hukande vid sidan och kunde passera andra hundar utan utfall - fixad enligt hundtrĂ€naren. En quick fix, som sagt
.

NordanÀlvens
9

#9 Om du tycker det Àr personangrepp att fÄ berÀttat för dig hur illa det Àr med djurmisshandel sÄ fÄr det stÄ för dig.

Varför har hunden munkorg frÄn början? Ja, uppenbarligen Àr hunden inte bekvÀm öht i den situationen de utsatte hunden för. Att sedan ta över kopplet och börja bryta ner hela varelsen gör det inte bÀttre.

Hur hade jag trÀnat hunden? Jag Àr inte kvalificerad att trÀna andra mÀnniskors hundar men har tillrÀckligt med verktyg i min lilla lÄda (och sunt förnuft) att förstÄ att det han sysslar med Àr farligt för alla inblandade. Jag kÀnner inte hunden, inte Àgaren och vet ingenting om hundens bakgrund eller sjukdomshistorik. DÀr behövs veterinÀr för en ordentlig koll och en kvalificerad person som exempelvis Michael Shikashio som nÀmns ovan. Inte en influencer.

Han/honom

Heddiz
0

#12: Jag har aldrig skrivit att jag tycker smÀrtsamma och Ängestskapande bestraffningar Àr det rÀtta!?

TvÀrtom sÄ har jag bara trÀnat med enbart mjuka metoder med alla mina hundar.
Vilket jag dÀremot har skrivit!

Det jag tyckte var att det var lite vĂ€l ÖVERDRIVET att kalla det han gjorde pĂ„ videon grovt djurplĂ„geri!

Jag Àr ingen expert pÄ att trÀna aggressiva hundar, men det har jag inte pÄstÄtt heller..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-09-16 16:02 av Heddiz
Elsis matte
6

#14: Visst kan man diskutera om nĂ„got Ă€r djurplĂ„geri eller inte. Personligen tycker jag inte att det Ă€r sĂ„ givande utan lĂ€tt leder till ett svartvitt tĂ€nkande - Ă€r allt som inte kvalar in som djurplĂ„geri helt okej? Är det lika bra trĂ€ning? Och Ă€r verkligen det grĂ€nsen vi ska ha nĂ€r vi trĂ€nar hund, sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r grovt djurplĂ„geri Ă€r det fritt fram?

Men det var faktiskt inte det du skrev

Om jag fÄr citera lite:

"Om jag jobbade som en hundtrÀnare sÄ skulle jag göra vad som krÀvdes för att hjÀlpa hunden och Àgaren sÄ att dom kunde gÄ normalt bland folk sÄ fort som möjligt!"
Är inte detta ett tydligt stöd för denne man och för quick fixes? Det lĂ„ter som att du tycker att det gĂ€ller att stoppa hunden med bestraffning hĂ€r och nu oavsett konsekvenserna för hunden och relationen.

"Och HUR skulle NI ha trÀnat denna stora starka Akita`n dÄ?"
Detta Àr ocksÄ en problematisk ide, att man bara fÄr kritisera nÄgot om man sjÀlv har ett specifikt alternativ. Visst finns det en gnutta av sanning dÀr inne, det Àr vÀldigt lÀtt att kritisera saker utifrÄn MEN fÄr verkligen bara "experter" uttala sig om onödigt vÄldsamma metoder (och varför Àr just du ett undantag i sÄ fall)?

För att göra en parallell, i USA anvÀnds en slags djurtrÀning för att fÄ autistiska barn att bete sig "normalt". I de flesta fall nuförtiden belöningsbaserat (dock ÀndÄ nÄgot som inte uppskattas av de barn som utsÀtts för det) men det finns internat man kan skicka sitt barn för att med elchocker lÀra sig inte visa sin autism. MÄnga förÀldrar Àr vÀldigt tacksamma för trÀningen och sÀger att de annars inte vet vad de skulle göra.
Jag har inte jobbat med autistiska barn, har inte ens barn sjÀlv - med den logiken kan jag absolut inte yttra nÄgon kritik om denna plÄgsamma behandling av barn?

Jag har dock sjĂ€lv haft en omplacering som var aggressiv eftersom han utsatts för hĂ„rda fysiska straff av tidigare Ă€gare. Nej, det Ă€r inte som att trĂ€na en valp, men det Ă€r inte heller genom fler hĂ„rda straff vi fick honom att sluta attackera

Om du vill lÀra dig mer om hur man kan trÀna en aggressiv hund utan smÀrtsamma straff finns utmÀrkt information i till exempel Michael Shikashios podcast.

hemul
8

Det Ă€r ju ocksĂ„ sĂ„ att hunden SÄGS vara aggressiv. Men man ser ingenting av det. Stökig, ja. Men man ser egentligen inte det heller innan idioten börjar rycka i honom. Sen skĂ€ller han, ibland i ett högt tonlĂ€ge vilket för mig tyder pĂ„ rĂ€dsla, inte aggressivitet, och krumbuktar sig. Skulle jag med göra.

Att han direkt försöker fÄ av sig munkorgen och att det gÄr sÄ lÀtt kan faktiskt tyda pÄ att han inte Àr van att ha munkorg och visar definitivt att den inte satts pÄ korrekt.

SÄ Àr detta en aggressiv hund som Àr alltid har munkorg? Eller Àr det en stökig och ouppfostrat hund, ett beteende som Àgarna tolkar som dominant och aggressivt? Vi vet inte, men oavsett sÄ behandlas den illa i klippet, oproffsigt och oetiskt.

• Redigerat 2023-09-16 19:24 av hemul
Heddiz
0

#15: Du lÀser ju in saker i varenda inlÀgg som jag ALDRIG skrivit ens som tex "djurplÄgeri Àr fritt fram sÄ lÀnge det inte Àr grovt"?
VAR skrev jag det?

Sen har jag inte heller skrivit att jag stödjer denna man? Det Àr igen DIN egen tolkning!.

Jag har haft hundar i hela mitt liv och vet mycket vÀl hur man trÀnar med mjuka metoder.

Jag har uppfostrar alla mina egna hundar efter Eva BodfÀldt`s metoder. Efter jag gick utbildningar hos henne för ca 25 Är sen.

Men du kanske tycker att hennes skvallermetod, osv ocksÄ Àr djurplÄgeri, vem vet.

Jag har haft 1 hund som jag skaffade som 3 Äring, men jag fick inga problem med henne heller trots att hon var en omplacering som din hund!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
4

#5: MĂ„ste hĂ„lla med övriga hĂ€r. Vad jag ser av filmklippet anser jag vara djurplĂ„geri 😡😱

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

Ok..

Jag vet inte varför du svarar just mig, frÄn #5 istÀllet för TS?

Jag skrev inte att jag gillade "dogdaddy" ens!
Det enda jag skrev om och om pÄolika sÀtt var att jag inte höll med om att det var grovt djurplÄgeri..

Om jag sÀtter det i ett perspektiv till nÄgot som verkligen Àr djurplÄgeri sÄ kanske ni kan förstÄ!?

Jag har nog bara blivit lite hÀrdad..
Det hÀr var det sista jag ville dra upp, men det Àr vÀl bra att fÄ veta vad som hÀnder i vÀrlden, OM man nu inte skulle veta det..
Vilket jag nÀstan Àr övertygad om att ni Redan vet i alla fall.
Jag var med i en Petition grupp pÄ FB emot djurplÄgeri i bla Kina dÀr dom torterar hundar och valpar till döds. (Nu blir det OT, men men..det Àr mycket som Àr OT i denna trÄd)

https://www.hant.se/nyheter/hundfestivalen-i-kina-vacker-avsky-och-ilska-valpar-kockas-levande/7662281

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tusentals hundar slaktas dagligen för att sedan sÀljas under festivalen Yulin Dog Meat Festival i Kina. Nu rasar Notodogmeat.
  • Redigerat 2023-09-23 01:24 av Heddiz
Draken
6

#19: Mest för att du verkar försvara sÀttet som han behandlar hunden pÄ. TS gör INTE det

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

Signur123
3

Fy tusan vilka hemska mĂ€nniskor det finns
 😡

hjelp
6

Hundarna som denna dog daddy trÀnar blir provocerade bakom kameran för att agera ut, djurplÄgeri Àr det enda ordet.

Om valet Àr avlivning eller misshandel som denna gubbe sysslar med sÄ tycker jag personligen att det Àr snÀllare att lÄta hunden somna in.

Zak George pÄ Youtube har en hel del videos om hur hemsk denna mannen Àr mot hundar.

• Redigerat 2023-10-04 14:42 av hjelp
Karmatarerskanise
4

Efter att ha sett nÄgra klipp med honom vÀgrar jag kolla pÄ fler. Det Àr inte hundtrÀning utan djurplÄgeri.