Göra eget hundgodis
Jag tänker göra eget hundgodis med tanke på att det mesta som finns att köpa är importerat från Kina med div. icke nyttiga tillsatser. Jag gör redan belöningsgodis av nöthjärta men vill gärna göra ngt som kan ersätta tuggben. Lite större bitar som hon kan ligga och tugga på lite längre alltså. Min hund är bara ett år och är alltså vad jag har förstått för liten för märgben. Jag har beställt lunga av nöt och funderar på att skära tunna skivor och rulla ihop för att sedan torka i ugn. Någon som har tankar kring det?
Gärna andra idéer.
Spännande, berätta gärna hur det blev! Det enda jag kan tänka mig vara ett bekymmer är att det förmodligen tar lång tid att torka.
Annars finns det flera märken som säljer naturligt tugg från Norden. Mush Vainu köper jag mest (finsk köttråvara) men det finns också flera som görs på svenskt kött.
Jerky är ju ganska hårdtuggat för oss. Kanske kan man göra jerky i etapper, först som vanligt och sno ihop remsorna så det blir en tjockare bit.
Är ändå tvecksam. Vad som är svårt att tugga i sig för oss är det ju inte alltid för en hund. Kan den bara knäcka av en bit sväljs den ju hel.
Tror mer på hud i så fall. På CG har de färska grisöron ibland. Och svål. Du kan säkert beställa kohud i charken.
P.S. Jerky görs gnm att torka remsor av kött som är skurna längs med fiberriktningen, inte tvärs som normalt. Därför det bli hårt och svårt att "bita av".
- Redigerat 2023-09-12 17:25 av hemul
Ju mer jag tänker… Prova med svål. Skrapa av allt fett, rulla ihop, bind snöre runt så det håller ihop och torka.
Lär ta en jäkla tid bara o med vanlig ugn är det risk att det blir tillagat snarare än torkat. Nåt annat att tänka på är risken för botulism som jag inbillar mig är större med tjocka bitar.
Jag älskar att torka saker, innehar apparat, men jag är jäkligt rädd för att torka kött, just p.g.a. butilism. Har bara vågat mig på väldigt tunna bitar av hjärta. Det blev jättegott. Ja, jag gjorde det till mig själv. 😛
- Redigerat 2023-09-12 17:30 av hemul
#0: Nu kommer jag inte på något typ av tuggben som man kan göra själv, men tänkte på att allt till hundar kommer ju absolut inte från Kina!
Jag kan inte minnas att jag någonsin köpt varken mat, godis eller tuggben från Kina och jag har haft hund i 100 år.😊
Gällande märgben så förstår jag inte varför din hund skulle vara för ung att få det som 1 åring?
Alla mina hundar har fått märgben och flera andra tuggben som tex rådjursskank & grisöron redan som valpar och mina egenuppfödda valpar fick smaka på det redan som små 6 veckors valpar, utan ngr problem.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Skulle inte rekommendera märgben utan strikt uppsyn och även då är det lite läskigt. Bärande ben kan mala ned tänderna med tiden, de kan också bryta tänderna. Ta ifrån benet såfort märgen är uppäten. Du ger dem ben otillagade eftersom de kan splittras om de tillagas.
#4:
"Före två års ålder rekommenderas inte att man ger alltför hårda ben till sin hund. Hundens tänder är då fortfarande sköra och det finns risk för tandfrakturer om hunden biter alltför hårt på benet. Upp till två års ålder är det bäst att ge hudben att tugga på eftersom de är mjukare och inte riskerar skada tänderna."
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vilka-kottben-kan-hunden-ata/