Hur få viköron?
Jag snubblade över en tråd i en grupp på FB där en inläggsstartare skrev att hen hade häftmassa på tippen på öronen på sin sheltie så öronen skulle vika sej. En hel del kommentarer kom från djurvärnare som skrev att det är djurplågeri, att hen skulle anmälas och allt sånt.
Är det djurplågeri? Och om det är det, hur får man i såna fall öronen att vika sej på raser som sheltie, collie, mfl?🤔
I Sverige är det förbjudet att tejpa öronen eller ha dem i ställningar efter en kupering eftersom hunden har ont och då det innebär ett lidande för hunden. Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
Så det är en fin gräns på vad som egentligen är lagligt, hundarna ska ha avlats för att öronen naturligt ska vikas om det är är en del av ras standarden. Har hört att folk tejpar mynt i örontippen på Aussie för att få bättre vik på dem. 😅
Jag tror mer på att massera öronen under tandbytesperioden för att hjälpa öronen att nå sin naturliga potential. 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1:
Så om öronen ställer sej upp ändå så bör man låta det örat stå upp om inget annat hjälper? Om tex massage inte funkar. Glycerin? 🙈 (nej, jag är inte seriös)
Det kanske är dags att rasstandarden för tex shelties, collies skrivs om så den inkluderar att ett eller båda öronen står upp. Jag har inte sett några där jag bor som har båda öronen vikta naturligt. I och för sej verkar dom flesta ägarna hålla på med agility med sina, eller så är dom bara sällskap.
Eller så skulle man tidigare ha satsat mer på avel med individer som faktiskt har korrekta öron. Är lättare det än att skriva om en rasstandard som då helst hela världens kennelklubbar ska vara överens om.
Jag tycker det är fel att gömma problemet genom att man manipulerar hundens utseende som ung.
På så vis har man en riktig bild av hur rasen faktiskt ser ut i ett genetiskt perspektiv.
https://www.aussiegalleri.se/gallery.php
Australian shepherd är en ras som ska ha rosen öron (vikta). Jag tycker galleriet visar bra på hur olika dem kan se ut, även här har vi några linjer som öronen har lite andra idéer på 😉
#3:
Det är sant. Jag har inte mycket mer att tillägga då det är vettiga argument du kommer med (jämfört med tråden jag snubblade över). Jag såg tråden och ville veta varför, och här kom det svar 👍
#4:
Öronen gör det dom vill, helt klart haha 😂 och så många fina nyanser av alla färgerna 😍 är mest svag för blue merle då jag växte upp med två collies som hade den färgen
Om man ska vara teknisk på din fråga, så nej det är inte olagligt iom att sätta häftmassa i örsnibben inte är smärtsamt eller skapar lidande för hunden. och därav inte heller djurplågeri.
Sen kan man ju diskutera i en evighet om det är etiskt (tror det är rätta ordet) rätt, jag tycker inte man ska mickla alls med hundens utseende, har den ett felaktig utseende så får det vara så, blev alldeles paff när min veterinär sa att vi kanske ska kolla på plastkirurgi till min welsh för att han har gomspalt, like what? glöm det, det stör han inte då får han ha den defekten., visst krävs lite tid och tålamod att rengöra spalten några gånger i månaden, men då får det vara så, han må va felande men han är helt rätt på sitt eget sätt
PS går inte till den vetten vanligtvis, det var ett akutbesök
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
- Redigerat 2023-09-03 17:03 av molam
#6:
Det var det jag undrade över också. Vad jag vet så väger häftmassa inte speciellt mycket, och det krävs ju inte ett helt paket av det för att örat ska vika sej. Det är ju inte som att man hängt en blytyngd eller utfört hemmasnickrad kirurgi på örat för att det ska vika sej. Och som du säjer så är det väl etiskt rätt heller. Har hunden inte "rätt" utseende för utställning så får man hitta nåt annat man kan hålla på med just den hunden, agility tex. Men att det skulle finnas fog för en anmälan om djurplågeri? 🤔 Det var där jag började undra om det fanns fog för det.
Så länge hunden inte lider så behöver den ju inte den operationen. Kan han andas och äta normalt utan att det ger obehag eller gör ont, så strunt samma. Du klarar av att hålla rent och hunden är frisk i övrigt. Det är ändå viktigast i slutändan 😊
#7: Om det handlar om att det är häftmassa som har använts, så tycker jag inte alls det är fog för att göra en anmälan.
Det är ju en gråson det där, men djurplågeri ?? Nej absolut inte.
#0: Jag växte upp med en moster som hade en Sheltie uppfödning och kommer ihåg att dom då satte häftmassa i hundarnas öron om det behövdes då 😃
Det var på 1970-80-talet, och jag trodde det hade försvunnit, men…
Hundarna led inte av det alls så djurplågeri är ju att fullständigt överdriva! (är det inte lite typiskt för just FB också!? )
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"