Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 140 ggr
Bipboppipo
0

Sängöverkast som håller pälsen borta!

Hej allihopa!

Jag har en underbart halv-fluffig hund som uppskattar att ligga i min säng när han är ensam hemma. Han verkar verkligen slappna av som bäst där men det är inte superkul att päls fastnar i påslakanet. Jag har testat både bomull/vävda och "blanka" överkast men päls i mängder fastnade istället på dem och tog sig till andra sidan, mot täcke och kuddar :(

Min dröm hade varit ett överkast som skyddar påslakan från att pälsen väver sig in i påslakan men som inte heller samlar massa päls själv, alltså att även överkastet håller sig så pälsfri som det kan gå.
Har ni några rekommendationer som matchar beskrivningen så är jag evigt tacksam, än mer om länk medföljer!

Ha det fint och tack i förväg!

Sindri
2

Svår fråga, men syntet avråder jag direkt ifrån, det drar till sig damm och hår.
Du får nog svårt att hitta ett tyg som håren inte fastnar på, men sammet brukar göra att partiklar håller sig på ytan.
Vi har inga husdjur, men jag har sytt ett överkast till ett av barnen i en sorts krossad viskossammet och jag tycker det är väldigt lätt att borsta och skaka bort fibrer. Det lägger sig liksom ovanpå luggen.
Det bästa vore om hunden hade någon sorts älsklingsfilt eller bädd som du kan lägga upp på sängen.
Som sista utväg, eller tills du hittar ett bra överkast skulle jag rulla ihop bädden till huvudändan på mornarna och täcka med något.

starcastle
1

Bomullslakan med hög trådtäthet är rätt bra för att hålla håren på utsidan så att säga.

Inte mindre än 200 i trådtäthet, helst mer.
Det finns ju lakan med både 1000 och 1200 i trådtäthet. Om man har råd…

Nackdelen som jag märkt med hög trådtäthet är att det tar längre tid i torktumlaren att få dem torra än lakan med låg trådtäthet. I dessa dagar med dyr el och så vidare…

Jag har succesivt bytt ut alla lakan till högre trådtäthet här hemma.
Tycker det är stor skillnad.

Det känns inget vidare att lägga sig i en säng med en massa hundhår som täcker lakanen…

Vill man ta vägen via överkast skulle jag hålla ögonen på auktioner som Tradera och passa på när det säljs överkast i konstskinn. Dessa släpper garanterat inte igenom några hår till det som finns under överkastet.

Just nu verkar det inte vara modernt så det kan nog vara svårt att hitta nya överkast i konstskinn.

Dessvärre tycker somliga av mina hundar att det är lika bra att gnaga sönder konstskinn som riktigt skinn så jag har gjort av med några stycken under åren…

Vixxen
1

Duschdraperi?

Karmatarerskanise
2

Tyg med hög trådtäthet, då dammsuger man lätt av håren efter varje användning.

Tova en filt av all hennes fällda päls, klä ena sidan i gummi så skyddas sängen, pch och ovansidan samlar mer material till att bygga på tovningen 🤣

Sindri
0

#4: Det beror inte bara på täthet, fibrer av låg kvalitet som inte är släta i sig drar åt sig mycket damm.