Vilken ras skulle passa?
Funderar över nästa hundras. Önskar tips från er 😊 söker en mellanstor ras, 10-högst 25 kg för en hane. I övrigt söker jag:
- Medelaktiv, alltså inte BC/malle men inte heller engelsk bulldogg. En hund som är nöjd med 2-3 träningstillfällen/v på klubben, hemmaaktivering med fryst kong, godissök m.m. lite varje dag och dagligen gå lös i skogen i ca 1,5 timme.
- Ska inte vara känd för att vara skarp/reserverad mot andra hundar.
- Hellre översocial mot främmande människor än reserverad.
- Jag har ambitioner att tävla i lydnad och rallylydnad så gärna en ras som har fallenhet för det.
Önskemål (men kan kompromissas bort):
- Helst inte väldigt lätt till skall (vet att det är en träningssak men vissa raser skäller mer än andra och det kan vara svårare att träna bort).
- Helst ingen eller lite pälsvård
En riktigt social hundras, som älskar människor och andra hundar, hänger med på allt eller det mesta iaf och även brukar vara lättlärda är Bearded Collie..Rakar du den så är det inte mycket pälsvård heller(om du ser till att hitta rätt föräldrar som inte bara ställs ut) så kan dom bli helt underbara, men det är iofs viktigt med föräldrarna vad du än köper för ras. 😊
Sen har vi ju Golden retriever, Labrador, Tollare och andra fågelhundsraser (som brukar vara väldigt sociala)
Eller Pudel passar ju också in på det mesta du skrivit, även om dom flesta kanske inte är jätte sociala, så är dom oftast sociala och trevliga.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Tack så mycket för ditt svar! Ska kolla in Bearded Collie 🤩 Pudel är också intressant, rasen behöver inte vara jättesocial, jag vill bara inte att den är reserverad.
Bearded Collie med rätt härstamning. Nerklippt finns det ingen pälsvård alls, men du kanske måste klippa ner 2-3 ggr om året. pälsen växer rätt snabbt.

Nerklippt Beardis 😊
#3: Vad fin han var nerklippt 😊
Vi klippte aldrig ner våran..jag ville testa, men min man vägrade och borstade honom hellre även om vi bara ställde ut honom som valp och som 1 åring :)
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Vi klippte ner honom när han inte ställdes längre 😊
- Redigerat 2023-08-22 08:57 av Draken