Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1530 ggr
Rommel
0

Mätte mankhöjden idag

Och det visade sig att Hero är cirka 60 cm ö. m. Han är sex månader.

När han är såpass nu, hur stor tror ni han då kommer att bli? Hur länge växer de på höjden, så att säga?

Alla säger att han är stor. Men jag tycker inte han är speciellt stor. Fast det kanske beror på att jag mest har haft jättestora hundar Borzoier alltså.

Rommel
0

Åh, ingen som vet hur stor han kan tänkas bli då? Ok, jag får sluta vara lat och leta info på nätet då.

Xiox
0

Va är han för hund? :)

Rommel
0

Meen guuu vad idiotiskt av mig…haha.

Det är en Schäfer.

Rommel
0

Ahhh, jag har letat och läst. Han är alltså nästan fullvuxen, när det gäller höjden då. Blir max 65 cm, tydligen.

Jahapp ja, det är inte några stora hundar detta.

SparklingTindra
0

Haha, men vänta bara, din schäfer kanske blir alldeles för stor och växer sig lika stor som en grandis. =D

Rommel
0

#5 Åh, du får mig att hoppas…hehe

Mätte Borzoikillen också, bara öfr skoj skull. Han är 82 i mankhöjd. Inte undra på att jag tyker Schäfern är liten.

SaraC
0

Hero kanske har tänkt bli en bamse schäfer? Man kan aldrig lita på att de läst rasstandarden! ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rommel
0

Eros: Joho, jag såg att han satt och tittade på raserna i hundkortleken jag har. Hm, han kanske la patience. :-D

Men allvarligt talat, när slutar de växa på höjden då?

Har bara haft Sheltien som valp och han blev ju inte särskilt stor. Minns inte när han slutade växa. Det går ju inte att jämföra, för Sheltie är ju en dvärghund. Schäfer är väl en mellanhund? Jag har ju bara haft Giant och dvärg hittills.

SaraC
0

Jadu.. Idag kan man ju inte räkna hundar i sheltiestorlek som mini heller ;) Men jag skulle anta att Hero gjort sin största spurt redan och inte kommer växa så mycket mer på höjden. Men han ska ju också växa i "tonårskroppen" ordentligt så när han är fullvuxen kommer han säkerligen kännas mycket större oavsett hur mycket mer han växer på höjden. Men nog är det lite fjuttigt om man ska jämföra med hundar i Borzoi-storlek! ;)

Rommel
0

Eros: Ok, Tack för svaret. Ja, han ser ju fortfarande valpig ut och jag förstår att han kommer att få ett helt annat utseende, kanske är det det att Schäfrar ser rätt kraftiga ut, som man får för sig att de är riktigt stora hundar.  Visst är det skillnad på Schäfer/Borzoi, jag har ju bara haft sådana som vuxna också. Och så lilla Sheltien som trippar bredvid, runt "knäna" på Borzoien ungefär. :-P

SparklingTindra
0

Vill bara säga att min "lilla"sheltietik är 41 cm i mankhöjd.Oskyldig Idealhöjden för en tik är 35,5.. Hon är medium i agility, men hon skäms inte för det. Glad

Rommel
0

#11 Oj, det är en "stor" tik då. Min Sheltiehane är 46 cm i mankihöjd.

SaraC
0

#10 Absolut! Borzoier och andra vinthundar har ju en helt annan kroppsbyggnad än t.ex. schäfrar! Åhh, han kommer säkert bli en riktig maffig gosbjörn! :)

#11 Ja, min hane är också över standarden för sin ras, men han är ändå ställd med goda resultat och har många valpar efter sig. Så visst är storleksstandarden inget att haka upp sig för mycket på.

Rommel
0

Eros: Nej, jag tänkte inte på standarden. Jag var bara nyfiken på om någon kanske kunde gissa sig till hur stor han blir. Är inte intresserad av att ställa ut och så. Utan jag tycker det är roligt att "leka" med dem och få dem att lyssna, och lyda till det jag begär att de ska göra. Att lydnadsträna eller vad jag ska säga. Fast jag är inte intresserad av att tävla heller utan jag vill bara att hunden och jag ska ha roligt.

SaraC
0

#14 Ja, jag förstår det :) Nej, jag är inte heller intresserad av utställningar, agility och "hemmalydnad" är det enda vi gör :) Men Eros är gammal avelshane. Men du, har du nån koll på hur stora Heros föräldrar är? Och kanske några fler av djuren bakåt i stamtavlan? Då är det ju lite lättare att tippa lite! :)

SparklingTindra
0

Woosch, din hane är också ganska stor dåh. =D Du har ingen bild på din sheltie?

Rommel
0

Eros: Ja, jag såg tiken, en vit herdehund, hon var inte så stor. Men däremot är pappan cirka 70 cm över manken sa dom, jag har inte sett honom.

Min arbetskamrat har Hero´s syster, men jag har inte sett henne på länge. Sen har hon en tik från en kull innan som var rätt stor, så möjligheten finns att han blir större än "standard" men det har jag absolut ingenting emot. Gillar stora hundar.

CamillaAndersson
0

Min schäfer är 4 mån på söndag, och hon var 50 cm sist jag mätte henne (och det var 22/11).

Förhoppningsvis växer hon inte över måttet iaf, men det är ju inget som direkt går att påverka så jag får se hur stor hon blir Skrattande

SaraC
0

#16 Menade du mig eller Rommel? :)

#17 Aha, ja men då finns det ju som du säger chans att han kryper upp mot pappas storlek :) Du får fixa lite nya bilder på honom snart! :)

SparklingTindra
0

#19 Jag menade Rommel. =)

Freke
0

Det lättaste sättet att få en fingervisning om hur storhan kommer attbli är väl att titta på föräldrarna till honom!? Hur stora var/är dom??

Våran lilla jycke är nu året och 71-74 i manke och väger 47kg.

Och växer än!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Rommel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Jodå här kommer en bild på min Sheltie, sorry, att jag dröjde med svaret så här länge.

Rommel
0

Här är jämförelse mellan Ricky, sheltien och Hero när han var yttepytteliten.

blackangel
0

Kiara e nu 57 cm o är 5 månader undrar hur stor ho blir?!

Rommel
0

#Åh en dalmatinertös. Så gullig hon är. De blir rätt stora. Jag har tagit ögonmått på grannens dalmatiner tjej, hon är cirka 65 cm i mankhöjd, skulle jag tro, bara litet litet större än min schäfervalp är ´just nu. Fast jag har sett ännu större dalletikar.  Så jag tippar på max runt 70 cm i mankhöjd där.

blackangel
0

ij oj men så e ho ju boxer oxå alltså dallis o boxer:)

Vattnadal
0

Dalmatiner ska enligt rasstandarden hålla följande mankhöjder:

Hane 56-61 cm Tik: 54-59 cm.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rommel
0

Ah, ja, grannens dalmatiner är nog större än vad rasstandarden säger att de ska vara. Liksom min Sheltie också är.

Jag pratade med en annan som har Schäfer här, och hon har en liten tik, den är inte mer än kanske runt 55-59 över manken, men hon sa att den växte på höjden tills den blev ett år, sedan började den växa på "bredden". Hon är alltså 1,5 år nu, och litet mindre än Hero..

SparklingTindra
0

#22 Han är jättefin din sheltie. =) Han är ganska lik min hunds pappa (Grandgables say it again sam)