Bära föremål när han hälsar
Hej på er!
Jag har en jaktlabrador med väldigt mycket energi och han är helt fantastisk förutom när det gäller att hälsa på andra människor. Han blir hetsig, hoppig och alldeles för glad.
Vi har testat att låta honom vara passiv och lugna ner sig innan han hälsar (ibland har vi väntat i 30 min) men när han sedan väl får hälsa blir han hetsig igen.
Vi har testat med godis, men det höjer på något sätt bara hans extas och ger honom ännu mer förväntningar så det har vi också fått stryka.
Något jag märkt fungerar är att ge honom ett tuggben så att han har något att bära. Då slutar han hoppa och lugnar ner sig avsevärt.
Däremot tar ju tuggbenet slut efter en stund och då blir det hetsigt igen.
(När han fått hälsa på alla blir han lugn, jag vill bara att han ska vara lugn i hälsningsfasen också)
Nu till min idé (som jag förövrigt testat innan men inte fått att fungera).
Jag hade velat få min hund att bära på ett (ej ätbart) föremål för att lugna sig i hälsningsfasen. Men när han fått syn på alla roliga människor spottar han ut föremålet han har i munnen och lyssnar inte när jag försöker få honom att bära det igen.
Vad gör jag? Hur har ni gjort?
Jag funderar lite på att köpa tuggben som håller länge så hinner han lugna ner sig under tiden som han tuggar. (Det har fungerat tidigare) Men är rädd att det gör honom ännu vildare när det vankas folk då han vet att kommer det folk = hundben.
Ursäkta för långt inlägg!
- Redigerat 2023-08-18 02:47 av Blajjjan
Hur gammal är han?
Han låter precis som min första hund som älskade alla människor och som ville hälsa på alla..
Han lugnade ner sig av sig själv mer och mer ju vuxnare han blev (runt 3 års åldern)
Men om du inte vill vänta så tror jag inte att du förvärrar hans "vildhet" med att använda ben som belöning om det fungerar..
Att träna med belöning är ju det bästa, men kanske du kan ge honom ben även vid flertalet andra tillfällen…så han inte förknippar just ben med att hälsa på folk..är en tanke iaf. 😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"