Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraserskaffa-hund09-sällskapshundarhundköpbli-med-hund00-raserblandras04-taxarfranskbulldognybörjareförstahundskaffa
Läst 145 ggr
Chinesecrestedlover
0

Rasval? Vad kan tänkas passa...?

Hej!

Tror jag skrivit något liknande för länge sedan (eller, ja…innan en hel del ändrats gällande förutsättningar osv. i alla fall) men gör ett nytt försök, dels för att jag tycker så pass mycket ändrats, men också för att jag inte kan hitta tråden i fråga, haha.

Vad tror ni skulle kunna passa min mamma…? Hon har funderat lite till och från på att skaffa hund och tänker att jag kanske kan vara behjälplig med att föreslå lite raser att ta en närmare titt på.

• Lägenhet med uteplats, grannar endast på sidorna (alltså inga över/under), mer som radhus typ. (bostadsrätt) i ett litet samhälle på "landet".
  • Aldrig haft egen hund (eller eget djur utom finkar/fiskar i ungdomen) men hundvana (passat mina hundar/levt med mina hundar innan då jag bodde hemma). Dock finns jag ju alldeles i närheten (bor i samma lilla område) och kan hjälpa till och stötta osv. (och jag har vana av problemhund och har diverse olika kurser osv. i ryggen samt är utbildad djurvårdare).
  • Lite äldre (68) med en del "krämpor" (KOL bland annat) men klarar ändå av att gå längre promenader osv.
  • Inget egentligt intresse för någon speciell hundsport eller så utan söker mest sällskapshund, så mer "vardagsaktivering".
  • Behöver gå ihop med andra hundar och andra djur (= gärna minimalt eller ingen jaktlust osv.); detta för att jag har hundar och annat (ex. papegojor och kaniner som rätt ofta hälsar på, framförallt då med hundar och gojor). Skulle bli jobbigt om hunden typ. står och dreglar vid de andra djuren liksom…
  • Gärna inte något jättekrävande vad gäller pälsvård, men lite grann är säkert inget problem. Borsta någon gång i veckan eller så, klippa ner osv. fungerar, men tror att det kan bli för mycket med typ. borsta varje dag och spendera timmar på det osv.
  • Inget som behöver "kläs på en massa kläder" (som mina nakna fryslortar) men något täcke eller så är inget problem.

Jag har funderat lite och hittills finns dessa på min lista över eventuellt lämpliga raser:

*Pudel (någon av de mindre varianterna framförallt, lite partisk dock då storpudel är en drömras för mig).
*Bichon Frisé (vet dock inte så mycket om dessa men fått för mig att det skulle kunna passa).
*Chinese Crested Dog "Powder puff" (mina är ju mix av "kines" och den jag hade innan var renrasig så hon är ju van vid denna typ av hundar). Vet dock att de kan ha en jobbig päls i perioder.
*Chihuahua (mina är ju mix med Chihuahua så återigen så är hon van vid denna typ av hund och gillar ju såklart mina…men lättheten till skall är kanske inte favoriten direkt).

Mamma gillar även (utseendemässigt då, hon har inte direkt läst in sig på raserna som sådana):
*Taxar (de mindre varianterna då)…men mamma ska ju inte jaga och känns som jaktinstinkten kan bli "lite besvärlig" med mina djur?
*Fransk Bulldogg - där är jag ju lite tveksam i och med att de är brakycefala/"trubbnosiga" och de hälsoproblem som kan följa med detta, sen vet jag inte riktigt om de är den bästa matchningen med två väldigt små hundar?

Mamma gillar dock i det närmaste alla hundar till utseendet (utom typ. golden och labbe och dylikt, inte hennes favorit). Jag gissar att en liten hund (möjligtvis mellanstor) är det som skulle passa bäst, dels eftersom hon ändå har en del hälsoproblem (som inte kommer bli bättre med åren) och för att hon (innan jag skaffade hund) var hundrädd (inte så van vid större hundar).

/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2023-08-16 15:10 av Chinesecrestedlover
Maleficum
0

För oss sluta det med en mellanpudel när vi leta ny hund (hade ju labbe innan) och var väl på ett ungefär lite liknande krav när vi kolla på nytt (äldre föräldrar där orken för något större inte riktigt blir bättre med åren och inte direkt intresserade av massa sporter och avancerad träning).

Vi håller henne nerrakad så minimal pälsvård utöver de gånger jag klipper. Bara lite borst på huvud och svans för att pappa vill att det ska vara lite fluffigare där (men nu blev det bakläxa på svansen så den bliv kort vid senaste klippningen :P).
Dock har just våran filur ganska stor jaktinstinkt (vilket hennes syskon inte verkar ha) så hon är väl lite undantag. Tror dock det varit bättre om hon faktiskt träffat mina djur lite mer när hon var valp och inte förrän hon var lite äldre (hon har blivit en bättre med träning).

Men vi kollade också på havanese och löwchen men tyvärr verkar löwchen svårt att få tag på när man inte är intresserad av utställning (annars en av mina drömraser).

Har passat en supertrevlig Chihuahua som inte alls är speciellt skällig (dock för små för min smak).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
7

Spontant tänker jag en vuxen omplacering? Det finns många bra hundar som omplaceras av en eller annan anledning, det behöver inte vara en problemhund. Då kan hon vara lite mer öppen för olika (bland)raser och gå mer på individen.
Om hon har lite hälsoproblem så slipper hon dessutom valp- och unghundstiden som kan vara rätt jobbig (fast det vet du ju).🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nephi
0

English toy terrier är en trevlig ras 😁

Den jag känner är väl medel i aktivitets krävande och spenderar väldigt gärna en dag i soffan om vädret är dåligt.

Kort päls så minimal pälsvård, kan däremot vara lite frusna men det löser ju ett täcke lätt 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Heddiz
1

Jag tänkte direkt på Pudel som passar perfekt på alla punkter…(liten till stor)

Det är dessutom en väldigt lättlärd och oftast väldigt enkel hundras, på ett positivt sätt då s.a.s..

Mina föräldrar skaffade en liten Pudel förut och den är väldigt trevlig och en fin pudeldam..😊

Dom verkar rätt ointresserade av att jaga andra djur generellt vad jag märkt..(förutom Maleficums Pudel då , men undantag finns det ju alltid 😊)
Hur mycket Pälsvård det blir beror ju på vad man vill med sin Pudel. (man kan ju lätt raka, eller klippa dom)

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

molam
0

Chi skulle ju passa MEN vi har 5, 3 av dom är sånna som måste kläs på massa kläder, men egentligen bara på vintern, men kan ju säga att dessa tre som behöver kläder är mer frusna än min gamla väns renrasiga kineser var (ej pp utan dom nakna), så risken med chi är ju just det ;)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
0

#0: Biscon Frisee är nog ganska uteslutet då de har en väldigt jobbig päls. Kan visserligen klippas ner, men pälsen är jobbig när den växer ut också 🙈

Jag flaggar då för Chihuahua större modell, då jag själv har två sånna. Men där kan hon ha otur att få en "skällapa", som en av mina. Den andra skäller sällan och aldrig.

20221017_214403.jpg

Annars mellanpudel kan ju vara något.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis