Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hälsabeteende
Läst 98 ggr
_Mino_
0

Lugnande medel till hund

Hej! Jag ska åka tåg med min hund i slutet av augusti, en resa på 12 timmar (1 timme, byte, vänta 1 timme sen resten 10 timmar på samma tåg) vi har åkt denna sträcka en gång innan men jag märkte att han inte gillade det, han blev rastlös, kunde inte vara still, blev hetsig av alla andra djur och helt enkelt inte var sig själv, funderade därför på att ge honom något lugnade innan? Har sökt lite och har sett att det finns receptfria mildare lugnande medicin men vet inte vilket som är bäst. Borde jag ge honom det och isåfall vilket?

Sindri
0

Hur kan en hund vara på ett tåg 10 timmar utan att behöva rastas, är ju min första tanke.
Det borde vara 1 byte till då han kan rastas och får "gå av sig".
Jag skulle aldrig ge ett djur något utan att rådgöra med veterinär. Djur är precis som människor så olika.

Zadeira
2

#1 De flesta hundar sover 10 timmar varje natt, så det är ju inget konstigt som så. Däremot kan man behöva stimulera dem rätt rejält innan man går på tåget, både så de är fysiskt och psykiskt trötta. Särskilt om man åker på morgonen när de nyligen sovit sina 10 timmar.

Draken
0

Prata med veterinär om eventuellt lugnande medel inför tågresa. Och precis som Zadeira skriver, se till att hunden är väl stimulerad både fysiskt och psykiskt innan resan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Zadeira
1

Det går också att under resans gång tex göra trix, träna platsliggning, passivitet osv för att hålla hunden mentalt trött. DEt är såklart svårt att göra med en hund som är strassad och orolig, så där kan läkemedel från veterinär vara till hjälp.

Karmatarerskanise
0

Gpr det inget nattåg så ni kan boka en egen kupé? Mindre stress.