Hundar iFokus

Hundar

Läst 118 ggr
Laje9822
0

Dvärgtax

Hej, har en liten dvärgtaxikille på snart 6 månader. Till en början skällde han på barn, cyklar och andra hundar. Vi lyckades få honom bekväm runt det förstnämnda men inte andra hundar. Men nu sedan ca en vecka tillbaka skäller han på precis allt som rör sig och även på ’spöken’ där vi inte ser vad han skäller på. Allt från presenningar till skräp på backen är läskigt. Funderar på om han redan kommit in i unghundsperiod och spökålder. Har miljötränat massor sen dag 1 och försöker motverka att han känner att han behöver vakta och larmslå om allt han ser. Vårat problem är att han varken är värst godis eller lekorienterad så det är svårt att veta hur vi ska distrahera honom. vi har försökt med skvallerträning men det är svårt när det inte finns något godis som får hans uppmärksamhet. Har provat med massa olika godis samt korv och annat gott. Vill egentligen höra om andras erfarenheter samt tips på något som eventuellt kan fungera. Förstår att vi inte kan ta bort skällandet helt och Tax är en skälig ras och det är det de är framavlad för. Vi vill heller inte träna bort hans naturliga instinkter utan vi vill helt enkelt minska det. Han får jättegärna varna när han ser andra hundar t.ex men han behöver inte skälla frenetiskt och dra mot dem. Blir jobbigt för oss men även för honom när han känner behov av att konstant vakta och vi vill inte att han ska behöva ta den rollen utan att han ska se till oss som ’flockledare’ och att vi tar den ’fighten’ om det är begripligt. Undrar om ni tror det är en del av hans utveckling eller om det är något vi behöver träna ännu mer på och isåfall tips på hur vi ska bära oss åt.

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: jag har en whippet på 8 månader som runt 7 månader började skälla mot vissa typer Av hundar och även människor när det är mörkt. Talar om att det är absolut NEJ, SEN när han väl lugnat sig, oavsett tid han skällt belönar jag det.

Jag hoppas på en ålders grej, som går över … Avledning med godis funkar de då sekunder han bryter kort, men han fortsätter direkt igen.

Det började plötsligt, och hoppas det försvinner likaså.

Laje9822
0

#1: var precis samma här. Det kom plötsligt över en natt från ingenstans. Han har konstant tyckt det varit läskigt med andra hundar men nu skäller han mot det mesta vilket han tidigare inte gjort. Försöker på samma sätt som du nämner att alltid belöna när han väl är lugn. Får hoppas att det är en fas han är inne i som jag får leda honom igenom helt enkelt. Försöker associera att det är något ofarligt och att han kan va lugn, antar att det bara är att fortsätta nöta.
Försöker som sagt också att avleda med godis och även annat men tyvärr är allt annat mycket mer intressant än godis.

Draken
0

#0: Låter som spökålder. Mina har börjar så där kring året, men det har försvunnit efter några månader.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
0

Det där med spöken i mörker. Har läst att hundar har bättre mörerseende än vi, men mycket längre adaptionstid. Minns inte hur lång, men över en halvtimme, tror jag. Typ synen hinner inte anpassa sig under en kisspromenad. Så en oprövad idé jag har är att det skulle kunna hjälpa att släcka ner så mycket som möjligt timmen innan man går ut.

Man vet ju själv hur blind man blir om man går från ett upplyst rum till starkt mörker, men efter en liten stund börjar man se bättre. För hundar tar det alltså en lång stund.

• Redigerat 2023-07-30 17:52 av hemul