Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhälsabeteende
Läst 252 ggr
gickan87
0

Hund med ångest

Har en chinese crested hane på drygt 2 år.
Han har alltid varit "harig och blyg" av sig men har accepterat läget, vet ju att rasen kan vara sån.

Men nu för drygt 2-3 månader sedan så har han börjat göra utfall mot folk vi möter som stannar för att prata, speciellt om dem riktar sin uppmärksamhet mot honom vilket ju såklart de flesta gör.

Har börjat gå en kurs med kontaktövningar vilket han tycker är superkul! och han lär sig verkligen jättefort.
Tyvärr har min instruktör kommit fram till att han lider av ångest, det här är nåt helt nytt för mig. Har alltid haft hundar som varit precis motsatsen, framåt och positiva.

Så ni som lever med en hund som har ångest, hur har ni löst det?
Testar från idag med ett hormonhalsband från adaptil, starten blev kaotiskt då han fick panik av halsbandet (?) och är sedan dess låg. Hoppas på att han vänjer sig snart.

Hans panikattacker visar sig oftast med att han piper till, sedan börjar han vandra och blir okontaktbar därför törs jag inte heller ha honom lös.
När det blir som värst tar han inte ens emot godis.

Det gör så ont i mattehjärtat att se honom sådan, vill ju bara ta upp honom hålla om honom och säga att allt blir bra men det förstärker ju bara hans beteende :(

Tillägg: Hans stora trygghet är min gammeltik, tyvärr kommer hon inte finnas i våra liv för alltid vilket ger mig ännu mera stress. Funderar mycket på hur han kommer bli när hon inte längre är med oss.

MVH Erika :)

• Redigerat 2023-07-28 21:09 av gickan87
UlrikaD
2

Är du säker på att din instruktör har rätt? Finns ju både bra och dåliga instruktörer. Jag hade nog velat vara helt säker innan man gick vidare på den linjen.

gickan87
0

#1 Letar efter en hundpsykolog som kan utvärdera honom. Men litar på min instruktör, hon har även ringt runt till sina kollegor för tips och råd.

MVH Erika :)

.m.m
0

Det kan vara värt att se över ingredienserna i fodret. Vissa blir mer påverkade
och kan bli stressade och få just ångest om de får i sig ingredienser med högt glykemiskt index. Orsaken är i så fall att de är känsliga för blodsocker svängningar.
Färskfoder är bra, även annat med hög proteinhalt, utan inslag av ingredienser med högt glykemiskt index. Det kan vara värt att prova iaf om det inte redan är det. 🌞
Flera vovvar har blivit hjälpta av detta, en gick från stress med nära till utfall till harmonisk med en jämn blodsockerkurva. 🤍 Hoppas det löser sig för er. 🙏

• Redigerat 2023-07-29 11:12 av .m.m
UlrikaD
1

#2 Ok, det är ju bra. Jobbade som hundinstruktör för många år sen. Blev då lite förskräckt över hur många som lät väldigt övertygande om saker men i grund och botten mest gissade. Vissa gav inte bara fel råd utan också farliga. Mest därför jag undrade.

Karmatarerskanise
0

Det finns medicin man kan få utskrivet till hundar som är rädda,nervösa och stressade.

Kalli
0

Anders Hallgren skriver också om tillskott man kan ge till hundar, huruvida det faktiskt fungerar vågar jag däremot inte säga.

Draken
0

Vi ger våra Munkpeppar när det är mycket löptikar. Sen har vi adaptil inkopplad hela tiden, då staffen väldigt lätt blir stressad.

Jag tycker det fungerar jättebra.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-07-30 11:11 av Draken
Grodan
3

"Hans panikattacker visar sig oftast med att han piper till, sedan börjar han vandra och blir okontaktbar därför törs jag inte heller ha honom lös.
När det blir som värst tar han inte ens emot godis."

Det låter, för mig, mer som fysisk smärta. Precis sådär har flera hundar jag både ägt och kännt reagerat vid rygg och nacksmärta.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Draken
0

#8: Så kan det ju absolut också vara. Tänkte inte så långt 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Elsis matte
1

#8 Håller fullständigt med - det låter som en hund med smärtattacker, och när han reagerar så negativt på halsbandet så bör man misstänka nacken till att börja med (och av med halsbandet förstås).

Om inte annat bör en hund med beteendeproblem, särskilt en som ändrar beteende i vuxen ålder ALLTID utredas ordentligt fysiskt för att utesluta smärta/sjukdom. Det är dock viktigt att veta att vissa veterinärer är rätt dåliga på att utreda diffusa symptom och upptäcka smärta (om inte hunden haltar uppenbart), det finns speciella team bland annat på Albano som gör beteendeutredningar inklusive smärtkontroll. Vad gäller muskeloskeletal smärta kan en duktig sjukgymnast vara ett bra första steg om veterinären är ovillig att utreda.

UlrikaD
0

Vad har hänt på en månad? Hoppas han mår bättre.