Apportering
Hej. Jag är sugen på att träna apportering med min hund men vi kommer ingen vart. Han vill inte ta dummyn i munnen, försöker shapea in beteendet med klicker men vi har fastnat på att han tar munnen runt den när jag håller i den (greppar dock inte) och han vill absolut inte hålla den. Hur ska vi gå vidare härifrån? Han älskar att bära saker i vanliga fall.

Kan du inte klicka in beteendet med kommandon med någonting han brukar bära? Sen föra över det när han vet vad kommandona betyder.
#0: Vissa hundar kan tycka att det är otäckt/obehagligt att bära vissa saker i munnen.
Säger som Ulrika, klicka in beteendet med något han tycker om att bära och gå vidare därifrån.
#1: Om jag tränar med leksak så blir problemet att han ska "retas" och springer iväg med leksaken för att han vill bli jagad
#3: Ja det är ju ett problem. Men du får försöka på flera sätt. Han kanske har någon leksak som han kan tänka sig att bära runt på, men som inte är en favorit ?
Finns det inga andra saker än han kan tänka sig att bära då? Alltså nåt han inte brukar leka med men som är mindre äckligt än dummyn.
Vad är dummyn gjord av? Kanske tycker han inte om att ta just det i munnen.
#5: Han bär bara på sånt han leker med.. Dummyn är gjord av canvas. Kan man köpa en leksak som bara används vid apportering, så att det Blir mer träningskänsla?
Har du provat med apportbock ?
Du kan börja med en leksak, det jag fick göra med min welsh när han var yngre var att Satsa STENHÅRT på byteshandel, han har alltid älskat att bära på saker, men avskydde att lämna ifrån sig dom, var mycket roligare att springa och leka med dom själv, fick börja med att ta nått han tyckte var supergott och byta leksaken emot godisen, till slut gjorde jag det till ett kommando, och sa släpp när jag tog i leksaken, när han släppte fick han godisen, det tog tid, MEN idag så kan han hämta allt möjligt, man kan fråga honom om han vill hjälpa, så kommer han som skjuten ut en kanon, å då kan han bära godis (även hundgodis), ölburkar, mjölktetror, bestick, ägg, bilnycklar, påsar, you name it, säger du "ge den till husse" eller "ge den till (namn)" så kommer han gå dit med grejjerna, vissa namn har han självklart inte lärt sig så då blir det ofta att han går till mamma elelr pappa.
DEt har även varit mycket träning att inte tugga i sig saker som är riktigt goda, men det tyckte jag avr en viktig del i apporteringen för att det innebär att plockar han upp nått han verkligen inte ska ha, då kan man lätt få av han den, på bilden tränade vi på att hålla i ett hamburgerkött utan att käka upp det.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Men tilläggas ska är att vissa saker vägrar han ha i munnen, exempelvis leksaker av silikon
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#8: Jag tyckte att han hade sitt öra i munnen, på ett väldigt underligt sätt! 🙈😂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com