Hundar iFokus

Hundar

Läst 136 ggr
hemul
0

Fågelinfluensa - och hundar

Tydligen har fågelinfluensan blossat upp igen. Fr.a. döda skrattmåsar hittats i Uppsala, Enköping och Knivsta.

Människor verkar inte bli sjuka men andra däggdjur kan bli det. SVA rekommenderar att man håller hunden kopplat o håller den borta från döda fåglar.

Hur allvarligt sjuka hundar blir av viruset är inte helt säkert, men enligt SVA är exempel på symptom nedsatt allmäntillstånd, påverkan på hjärnan och dödsfall. I Uppsala har SVA i sommar fått in smittade rävungar där både lungor och hjärna var infekterade.

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/sjuka-skrattmasar-en-fara-for-hundar/jd3yv80l (betalvägg)

Rapportera om du ser döda fåglar och håll hunden kopplad. Så lyder uppmaningarna när fågelinfluensa nu sprider sig i Uppsala.
hemul
0

För någon vecka sedan tänkte jag på att jag såg flera döda fåglar på en cykeltur inom stan. Minns inte vad det var, inte måsar men större fåglar, antagligen duvor.

Karmatarerskanise
0

Usch

Draken
0

Det är hemskt. tack och lov så 'är jag mycket noga med att mina hundar inte ens får nosa på döda fåglar eller andra djur när vi är ute.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
2

Det står en del dumt i den där artikeln. Bl.a. säger den intervjuade kvinnan från SVA att de inte tror det är nån fara för katter. Och att katter inte rör så stora döda fåglar som måsar ivf. Jo, det gör de.

• Redigerat 2023-07-19 19:57 av hemul
Draken
1

Katter tar visst så stora döda fåglar. Grannens katt kom hemsläpandes med en död fiskmås för nåt år sedan 😒

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Mina hundar får verkligen aldrig lukta på eller komma nära döda djur. Visst händer det att det dyker upp döda fåglar oväntat och det är på håret att jag lyckas förhindra närkontakt.

Draken
0

#6: Håller med. Det kan bli riktigt illa om hundarna tuggar i sig kadaver, oavsett om det är fåglar eller annat.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis