Förvara torrfoder i frysen
Jag är hundvakt då och då, men har inga egna. Brukar få med mig mat där det alltid blir några portioner över. Tycker det verkar bli smaklöst och tråkigt av att stå i en lufttät burk, dessutom har jag haft problem med mjölbaggar, så jag vill helst inte ha så mycket sånt bara stående. Kan man förvara torrfoder i frysen mellan gångerna hunden är här?
Det är ju inte dåligt. Men hur dom är i smak och konsistens efter vet jag inte.
#1 Det beror kanske på hur högt fettinnehåll osv. Jag har ju olika hundar så det är en del olika foder det gäller. Egentligen kunde man ju skicka med det hem igen men det är faktiskt jättebra att ha hemma eftersom jag ofta har hund här hemma, både oplanerat och planerat.
#2: även feta livsmedel håller minst 3 månader i frys, så hur länge är det mellan passni gärna?
#3 Det har varit rätt olika men med ca 2 månaders mellanrum. Sen är de hos mig en vecka var gång.
#4: det ska inte vara problem med fettet i alla fall :)
Ja, det funkar att ha i frysen.🙂
Det som kan hända med gammalt torrfoder är att det antingen härskar (sannolikheten är väldigt liten i frysen) eller tappar näringsvärde och möjligen smaklighet.
Det blir inte samma bakteriehärd som tex färskfoder kan bli.🙂
(Apropå mjölbaggar så fick jag det hemma för ett antal år sedan, ääärk! De fanns i precis hela lägenheten - utom i skafferiet och "hundskåpet".😮
Varorna åkte förstås ut ändå men rätt knepigt.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag fryser ibland hemtorkade saker, som t.ex. kött. Det är viktigt att ha en ordenlig fryspåse och suga ut så mycket luft som möjligt. I en burk där det finns luft kommer fukten från luften att tas upp av det torkade. Kanske inte gör nåt i det här fallet, men….
Billig vakuumsug som funkar med vanliga fryspåsar.
https://www.smartfritid.se/easyvac-manuell-vakuumforpackare
Blir så klart inte lika bra som med riktiga grejer, men inte långt ifrån. Jättebra om man vill ha hårda paket som tar liten plats. Men för hundmaten kan du nog suga med munnen om du inte har användning av en sån annars. Bra grej ivf.