Attackerat
Försöker göra kort historia. Har en snart 1 årig tik shepherd ras. Sedan en gammal kastrerad hane 12 år mindre blandras. Tiken är lätt att ha att göra med 99.9 procent av tiden. Lung harmonisk o trygg i sig själv. Men så smäller det till i hjärnan på henne och hon har vid 5 gånger verkligen flugit på den äldre hanen. Alla gånger har varit olika typer av resursvakt. Men tycker det är så märkligt när det går ca 6 veckor mellan gångerna o likande situationer uppstår ju utan att hon går till attack dagligen. Tex när man ger godis till båda. De är inte en flock i mina ögon i vanliga fall men lever iaf under samma tak. Det är rejäl attack hon gör mot honom o man får lyfta bort henne då är det som hon "vaknar" så då kan man släppa henne utan att hon på ngt vis skulle försöka flyga på honom igen men släpper honom inte själv. Vad göra??? Känns svårt träna bort ngt som inte visar sig emellan . Hon får motion o stimulans i övrigt och gått kurser i lagom utsträckning ung och är som sagt supertrevlig i övrigt.
Det är bara honom hon någonsin attackerat o träffar andra hundar dagligen. Han är gammal o skröplig så man funderar ju på om beteende kommer sluta när han borta eller om det då ändras till ngt annat.
Vad är det för resurser som hon vaktar?
Första 3 gångerna var det matskålen så nu äter de inte ihop. De 3 gångerna kom väldigt tätt (typ inom 14 dagar) Sedan lång tid utan men nu senaste 2 har det varit när hon lekt med sin lillhusse att hon "vaktat" honom helt oväntat. De leker,gosar varje dag så tycker inte jag kan särskilja innan varför det hänt dessa två gånger men inte alla andra gånger😐. Vaktar inget mot oss människor utan vi kan vara runt matskålen,ben, godis osv utan minsta tecken. Även andra hundar kan man ge godis samtidigt och hon väntar på sin tur. Så förstår verkligen inte varför det plötsligt händer från ingenstans. Den äldre hunden är inte med i leken eller så utan går bara förbi.
Biter hon så han får sår?
Min ena Chi är en rätt dominant hane. Han har/har haft kraftigt ressursförsvar gentemot de andra hundarna. Han kan flyga på dem om de kommer för nära maten, mig eller annat som han anser är hans saker/domäner.
Jag brukar vid dessa tillfällen tillrättavisa honom och verkligen påtala att detta är inte okej. Han är näst yngst av hundarna, så de andra "står över" honom i rang, oavsett vad han själv tycker. Han har blivit mycket bättre nu, men han gör fortfarande utfall mellan varven.