Inkorsningsprojekt cavalier
Vi har tidigare ägt en ruby cavalierhane som vi behövde ta bort förra året pga hjärtfel. När Cavaliersällskapet nämnde inkorsningsprojektet blev vi förstås överlyckliga då det kan finns en chans att kunna köpa en frisk cavalier om ett par år. Dessutom har ju SKK godkänt detta för ett litet tag sedan.
Finns det någon information om vilka uppfödare som kommer ta del av detta? Som jag förstått det kommer de första kullarna födas till hösten ungefär ( men det kan också vara så att de skulle para hundarna till hösten… osäker).
Jag hade varit väldigt intresserad av att följa projektet och se hur valparna blir, till exempel via instagram, facebook eller liknande
(… dessutom är jag lite nyfiken hur blandningarna cavalier/dansk-svensk, cavalier/lhasa apso och cavalier/japansk spets blir, både i utseende och temperament 🙈)
Gå med i den här gruppen på Facebook, där borde det finnas någon som har koll
#1: Tack så mycket!!
Jag blir också glad. Hade en Cavalier när jag var liten (som så klart fick hjärtproblem). Det är en trevlig ras som nog passar många. Kommer nog inte att ha en igen, även om de blir friskare, men det är en ras jag bryr mig om kan man väl säga.
Tycker alla sjuka raser borde ses över, på ena aller andra sättat. Har inte mycket till övers för Kennelklubben som låter avel på sjuka raser fortgå och t.om. kan sägas vara ansvariga för defekterna från början i många fall.
Lycka till med din nuvarande cavalier också!
- Redigerat 2023-07-06 15:29 av hemul
#3: När det gäller Bearded Collie så har de större uppfödarna stor skuld i att rasen har blivit som den är.
Beardisen var från början en allroundhund som klarade det mesta, de var väldigt lyhörda och lätta att jobba med. Dessutom en väldigt sund och frisk ras.
Nu är det ett bjäbbande övervinklad pälsmonster med höft och ryggproblem, som är rädd för sin egen skugga