Förträngning i ryggen
Är det nån som har erfarenhet av o leva med en hund som har en förträngning i ryggen (mellan ryggkotor).?
Har en liten tjej här hemma som fått en sån diagnos. Ännu är inte magnetröntgen gjord så vet inte exakt hur det ser ut ännu.
Detta är nått medfött (varit lite ostadig på bakbenen sen hon kom vid 8 veckor)
Iaf uppvisar inte min tjej några tecken på smärta o ortopeden har rått oss o låta henne göra allt hon själv känner hon vill göra o undvika saker hon visar mindre intresse i o göra. O det är med andra ord inget. Hon hoppar, klättrar, skuttar o är en helt vanlig valp.
Ända hon visat smärta vid är när båda hundarna är lösa o hanen kommer i full fart o tacklar henne, då kan hon skrika o halta. Så de får inte leka lösa ihop pga det.
Det är mellan ryggkota 5-7 hon visar obehag när man trycker, lår på höger bak är inte lika välmusklad som på vänster (började märkas vid 4-5månader, blir 7 månader imorgon o det har förbättrats mycket)
Ortopeden tror det är ev väldigt liten förträngning o då hon blivit bättre redan kan det mycket väl växa bort, men magnetröntgen ska göras för säkerhetsskull..
Lilltjejen är en mix på 75%chihuahua o 25 %shih tzu o väger 3,1 kilo (hanen är 75%chihuahua o 25 %papillon o väger 3,7 kilo) så han är lite större o får övertaget när de brottas.
Ni som haft hundar med förträngning i ryggen, var det mycket? O vad klarade de o inte klarade? Ja helt enkelt hur påverkade det dem?
Bifogar en bild på lilltjejen
Är det Spondylos eller diskbråck ?
Spondylos kan hon leva ett ganska normalt liv med. Hon kan bli stel och få ont när hon blir äldre. Spondylos är ett rätt vanligt förekommande problem på Bearded Collie. 3 av mina hanar genom åren har fått diagnosen spondylos, fast de har varit kring 6-7 år. De har ändå levt ganska normalt med smärtlindring vid behov. Samtliga har blivit mellan 13 och 14 år.
Är det diskbråck så kan det bli knivigare, beroende på vart det sitter.
Är det ett diskbråck så fick jag höra att 80% av fallen kommer behöva opereras, min chi fick ett diskbråck och blev helt förlamad i ena bakbenet, men vet rådde inte att ta operationen för bråcket var så dumt placerad att dom inte trodde det skulle hjälpa tyvärr, han fick somna in några dagar efter "domen" han visade inte heller smärta OM man inte klämde på Ett specifikt ställe som BARA ortopeden hittade..
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Det är inte diskbråck det är en liten förträngning precis som det står.
O hon kommer inte behöva operation enligt ortopeden.
Inte spondylos heller, som sagt detta är en valp som detta är medfött på, spondylos är nått äldre hundar får (ja som vanligast).
- Redigerat 2023-07-01 15:38 av guppytjej
Känner tyvärr inte till hur en förträngning kan arta sig om det varken är spondylos eller diskbråck.
Är det scleros som du pratar om? Det har konstaterats hos min hund och beskrevs som en inflammatorisk reaktion av ortopeden. Jag tror dock inte att det är en egen diagnos, utan faller under något i stil med rörelsestörning. Det är möjligt att det finns en bättre diagnos om det finns en särskild anledning.
Vi gick till vanlig veterinär för undersökning där hon kände, ortoped för undersökning och röntgen och sedan fysioterapeut för undersökning och en åtgärdsplan.
Ortopeden kan rekommendera eller till och med remittera till en fysioterapeut när röntgen är gjord. Du får gå till vilken fysioterapeut du vill, men jag kände att det var bäst att gå till samma klinik som ortopeden jobbar på trots att det innebar lite resande, istället för någon som driver eget på närmare håll. Glöm inte att få journalerna skickade oavsett!
Min hund har inte ont i nuläget, men eftersom risken för utveckling av artros eller spondylos finns ska han undvika upprepade hopp och snäva svängar i hög fart, så inget kastande med leksaker eller hopp över hinder.
Vi har även fått instruktioner om massage, användning av benviktsmanchetter, simträning, dragträning, stretchning och utformning av promenader. Detta är dock individuellt utformat, så våra specifika råd gäller kanske inte för er :)
Det enda som märks på min är att han är lite stel och går lite fel, fast det är väldigt diffust utan hälta eller liknande, snarare lite längre och stela steg. Han är jätteglad som vanligt, fast det är också en tuff ras så jag får vara väldigt uppmärksam. Ortopeden sa att han ska leva ett vanligt hundliv!
Ortopeden anser inte hon behöver nån behandling alls.
Tror det kommer växa bort men vet ju inte exakt hur det ser ut innan magnetröntgen, synns alltså ingenting på vanlig röntgen.
Som sagt hon får göra allt hon vill inga begränsningar alls, hon får hopa klättra springa osv utan att behöva begränsa nått överhuvudtaget.
Ingen inflammation, en liten förträngning, påverkar en muskel i ena låret, den muskeln är mindre helt enkelt.
Hon uppvisar ingen smärta, annat än vid tacklingar av äldre hunden när han kommer i full fart (hon piper till men fortsätter springa/leka) o där begränsar jag. Den andra hunden får INTE tackla henne för mig.
Nu är hon ung o går inte superlånga promenader ändå men upp till 2 timmar har vi varit ute ibland o hon klarar det galant, inget haltande, ingen stelhet eller så.
Ortopeden blev imponerad att jag såg hennes besvär o sa att de flesta andra hundägare hade inte sett det så som jag har gjort (fördelen mer o gått djurvård o djursjukvård samt jobbat med en hundfysioterapeut, man lär sig se små signaler)
Det är alltså väldigt lite hon påverkas, som sagt muskeln är mindre, hon kan ta "hoppsan" steg ibland (blir mer o mer sällan hon gör det). Hon regerar mycket mindre när man klämmer på ryggen nu med så förbättringar hela tiden..
Sen om hon kommer ha denna muskel o dessa "hoppsansteg" för alltid eller inte märks.
O sen vad magnetröntgen visar återstår o se men hon får o kan leva ett normalt liv.
Kommer såklart inte typ tävla agility men hon hoppar o klättrar o balanserar på allt möjligt på promenaderna ändå o det får hon göra, ju mer välmusklad hon är desto bättre som ortopeden sa.
Skönt!