Jaha, nu vet vi.

Vi hade en fruktansvärt skotträdd hund en gång när vi bodde i stan. Vi gick ut och skulle rasta henne då en barn familj kom och tyckte synd om hunden som var så rädd och vi talade om varför. Det tyckte dom var tråkigt för hunden.Sen gick dom iväg några meter och tände på ett smatterband. Den kvällen kunde jag begått ett mord om jag fick tag på dom. Vi fick bära in hunden och köra henne till syrran som bodde långt upp i skogen.
tänk så irriterande va????man blir ju vansinnig!!!!
Tyvärr känner vi ingen som bor i skogen :/
Jadu, vad ska man säga.. Vet precis hur det är.. :/
Det var några som smällde idag när vi var ute, som tur var inte så långt hemifrån. Eros försöker jämna sig med marken och samtidigt drar han som en galning hemåt. Vi träffade på grannen med hennes löptik efter en bit och då glömde han bort att vara rädd. Men så smällde det igen flera gånger och då kunde inte ens en löptik få honom att stanna kvar, som han annars är galen efter…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Fruktansvärt! Axl blir alltmer orolig också, för varje gång han hör smällar. Trots träning med CD och att alla försöker vara coola när man hör fyrverkerier.
Jag tycker vi gjort allt by the book men det blir bara sämre…
Tack och lov så bryr sig inte Alfons. Han kan med glädje stå på balkongen och se på raketer.
Vi bor precis intill den kulle där kommunen har sitt nyårsfyreverkeri och jag minns med fasa åren med Bosse, som var totalt livrädd. Undrar hur många nyårsaftnar vi har tillbringat på toaletten (tystast där) med honom.
På nyårsafton ska Quila vara här också, för vi hoppas på att Alfons lugn kan ha en possitiv inverkan på henne.
# 1 ibland så undrar man vad folk har sin hjärna till!
Vi var ute och gick med Aramis idag när några idioter smällde en raket några meter bort. Aramis ryckte till och snurrade runt snabbt som attan, han blev väl chockad. Jag hoppas hoppas hoppas att det bara var för första raketen han hörde som han reagerade så.
Men jag svor en ramsa över idioter som smällde, mitt på ljus dagen, inte nyår än och så onödigt!!
Det är det som är det värsta. Att det oftast inte kräver mer än att hunden blir riktigt skrämd av en raket en gång för att sedan vara det resten av livet :/
I år blir det nyårsafton på landet, som vanligt. Eros klarar sig bra där. Men problemet med alla puckon som måste smälla i ungefär en månad återstår.
#7 Det är bara att konstatera att folk struntar totalt i oss hundägare.
Jag minns min ungdom när jag jobbade på ett äldreboende vad smällare kunde åstadkomma gentemot de gamla. Många hade varit med i båda 2:a världskriget och finska vinterkriget. När dessa dementa män hörde smällare blev de livrädda och återupplevde krigets fasor.
Eftersom vi har så mycker invandrare som kommer från krigsländer, så kan man ju undra hur de mår dessa dagar?

#3 Fetvadd i öronen kan ju funka… O gå absolut inte ut med hunden i onödan, se till så att den är ordentligt rastad på dan o så. Ha hunden i ett mörkt tyst rum. i värsta fall kan vet skriva ut lugnande..
Lycka till!
Jag var på balkongen precis och rökte. Då smällde det ganska långt borta och hades försökte komma in i lägenheten som en galning. Jag lossades att inget hade hänt och stod kvar. Men han försökte i hela 5 min.
Sen var han nervös inne i ett par min också. Vad ska man göra? Kan man få hunden lugnare? Jag spelar ju som om inget hänt, men de fungerar ju inte :/

hitills "peppar peppar" ha moyry klarat sig bra, dom smäller ju lite runt häromkring, inte precis bredvid ännu men så att det hörs ordentligt ändå och han verkar inte störd, lyfter på huvudet för att se vad som låter men när han inte ser något så återgår han snabbt till det han pysslade med.. bara att hoppas på att det håller i sig
Hera: Det går inte. Var precis som vanligt och visa att inget är farligt. Så lugnar han sig för eller senare.
Eros; okey… synd att hades verkar vara en stresshund :(
Det är inte så konstigt att de blir rädda när de utsätts för att bli skrämda på det där viset tycker jag. Dom förstår ju inte va som händer. Enda trösten är ju att de inte har samma minne som oss, har de väl lugnat sig går de ju inte och oroar sig för om de ska komma fler raketer eller ej
Men å andra sidan kan de inte ställa in sig på att det snart kommer en till, utan blir återigen livrädda. Stackars hundar, det måste vara enormt stressande.
Nej precis… Det är verkligen jättejobbigt när det sätter igång ordentligt. Eros ska sitta bakom mig/intryckt någonstans/under något. Sen sitter han bara och skakar o flåsar som en tok. Och inget kan man göra. Visst, åka bort kan jag, men inte varje dag i typ en månad :/
O vi kan inte åka bort :(
inte nog med det så gör dessa raketar och smällare ont i deras öron och det är det inte många sonm tar hänsyn tilldet heller…

ont i mina öron gör det med.. tror jag är räddare än Mojje för dom

Första året vi har med hunden så självklart kommer vi vara vaksamma!
Hon är vanligtvis inte rädd för sig men vi har ändå det bra då vi ska fira jul på landet!

Mina hundar bryr sig icke tack o lov då jag har en son som bara älskaaar att smälla dessa hemska smällare:/
Jag har de sista åren suttit med hundarna i hundkorgen i hallen (dvs gått hem från fester eller inte gått på fest alls) med alla dörrar stängda och en radio i var ände av hallen igång på ganska hög volym för att stänga ute det värsta smällandet! Mina hundar har klarat att hantera, bättre eller sämre beroende på hur nära det har varit, när det skjutits lite sporadiskt innan nyår men de sista åren har det blivit värre och värre. Gammelhunden är borta nu så det ska bli spännande och se hur dessa två fixar det nyårsafton vid 24-slaget.
Gå in och skriv under namninsamlingen så att vi kan få ett slut på detta för allas skull!!
Jag lider med alla hundar som är skotträdda. Vår lilla Ina var så rädd föra nyåret så hon satt och skakade och hyperventilerade mellan oss i sängen. Men nu har hon det lungt och skönt i sin hundhimmel.Men saknaden är stor.
Som tur är är Nova inte rädd, jag är räddare och kämpar hårt för att inte visa det för mycket. Ska åka till mamma på nyår, hon bor i ett villaområde så där är det lite lugnare. Problemet här är att de har smällt sedan en vecka innan julafton, senast häromdagen smällde det så att fönsterrutorna skallrade. Nova låg vid dörren och sov så hon såg inte min reaktion. vaknade tittade sig omkring och somnade om igen. Nästa morgon såg jag att grannens dörr hade ett stort svart sotmärke, de har skjutit raketen på den.. Är nog mer orolig över att min lägenhet inte ska finnas kvar när jag kommer hem. Kanske ska ta med råttorna och mössen ner till mamma med. hela zoot därnere..
Våran äldsta tik är också rädd för smällare. Hon blir nervös men nu har hon slutat göra på sig i alla fall. Men det går lite bättre om hon är ute konstigt nog hon är nervös men inte lika som om hon skulle vara inne. Den anndra tiken vi har hon är tvärt om hon jagar smällare o raketer i stället o det tycker jag är värre.

#20: Då ska vi hålla dig borta från honom på promenaderna på nyår :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars