Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 282 ggr
hjelp
0

Sexuellt beteende

Hej
Jag tog över en omplaceringsschäfer på 3 år för några månader sen. Idag och igår har han demonstrerat sexuella beteenden.

Han juckar i luften, 3-4 gånger, sedan ejakulerar han.

Han är inte kastrerad.

Jag frågar här inne eftersom jag inte riktigt känner för att diskutera med veterinär då jag antagligen kommer att få förslaget att kastrera. Kastrering för mig är en sista utväg pga eventuella risker.

Vill han ha roligt och känna nöje, visst. Min fråga är bara om jag kan lära honom att göra sina begär utomhus…?

Inte roligt när han kommer på mattan bara.

Kanske är det inte att han kommer utan något annat och då vore det också bra att veta. Han får stånd och vätskan är helt genomskinlig, han kommer inte alls särskilt mycket. Kan det vara något medicinskt? Vid medicinska besvär kontaktar jag givetvis veterinär.

Har ni några erfarenheter av detta? Tidigare hundar har inte gjort något sånt.

• Redigerat 2023-06-27 15:11 av hjelp
Karmatarerskanise
2

Låter mer stressrelaterat än sexuellt. Jag tycker du ska avbryta honom.

hjelp
0

#1: han gör det från ingenstans och snabbt att jag inte hinner

hjelp
0

Eller tja… det är oftast på mornarna precis när vi båda är nyvakna. Har i alla fall varit så båda gångerna. Kanske jag ska förebygga det på något sätt? Innan vi gick och la oss igårkväll motionerade jag honom (joggade 6km)

hemul
3

Fråga nån kille om det där. Nattliga pollutioner kallas det. 😄

Det är naturligt. Vanligare hos människor än hos hundar, tror jag dock. Min Berner hade det när han var i "den åldern". Det slutade sen.

Det kan hände under sömnen eller vid uppvaknandet. I vårt fall var det så att han låg och sov och reste sig hastigt och då var det i full gång liksom.

Jag märkte att han inte verkade särskilt intresserad av vad som hände där i bakändan. Första gången försökte jag i min enfalt distrahera. Han smaskade glatt i sig godiset jag bjöd på - medan bakändan juckade på, levde sitt eget liv liksom.

Tyckte inte spermafläckarna på mitt obehandlade parkettgolv var jätte-chica, så jag ledde helt enkelt in honom i duschen om det hände på olämpligt ställe. Han brydde sig inte om det heller. Jag behövde inte ens stänga dörren. Stod snällt där till han var klar. Vilket som du nog märkt tar en stund för hundar.

Hur som är det ett naturligt beteende. Nån hormunrush elller nåt som händer under sömnen. Beväpna dig med trasa och stå ut!

En enda gång hände det utanför hemmet. Jag hade en gammal segelbåt. Ni vet, bara sitthöjd i ruffen och en smal gång mellan britsarna. Jag sov i förpiken, min kompis på en av britsarna och hunden tydligen på durken mellan dem. Jag vaknar av att hon ropar på mig och på klingande skånska säger "jag tror hunden kissar!". Det gjorde han INTE. Och det kom överallt, på henne också. Måste säga att kompisen tog det med stort jämnmod. 😂

• Redigerat 2023-06-27 18:58 av hemul
hjelp
0

#4: Aha, det förklarar väldigt mycket! Båda gångerna hände det som sagt när vi båda var nyvakna, jag visste inte att hundar hade "våta drömmar" hahah

Nämnde det inte men första gången så sprutade han mig i ansiktet för jag låg fortfarande och sov. Han hade hoppat ned på golvet och lyckats sikta in rätt i fejset. Jag har verkligen sympati för din vän xD

Bra att veta att det inte är något medicinskt i alla fall så då behöver jag inte oroa mig för det. I mina google sökningar får jag resultatet av att det är masturbation men han är annars aldrig sexuell av sig, de få gånger han annars juckar så är det oftast överslagshandling och utan stånd. Som din hund verkar han inte heller särskilt intresserad av sina privata delar, han ser bara förvirrad ut.

Börjar förstå varför vissa föredrar tikar hahaha

• Redigerat 2023-06-27 21:10 av hjelp
hemul
1

Det du råkade ut för var ju ännu värre! 😂

Var inte så erfaren på området innan och förvånades över att apparten kunde vifta omkring som den gjorde. Det sprinklade hejvilt omkring liksom.

hjelp
1

#6: Jo det kanske du har rätt i haha, det kom i alla fall inte överallt och inte särskilt mycket åtminstone. Men äckligt var det xD

Nej jag visste inte detta heller! Andra hanhundar jag ägt har inte haft "Nattliga Pollutioner', kanske har jag bara haft tur!

Jag får väl bara stå ut och beväpna mig med trasan som du säger ;)

hemul
0

Du har haft tur som fått en sån nu? 😂

Det kanska går över när han blir äldre, som det gjorde med min. Har inte heller varit med om det annars, men hört andra som råkat ut för det också. Se det som ett friskhetstecken! 😄

hemul
0

Och beträffande att föredra tikar - jag har bara haft hanhundar som aldrig gett mig några sexrelaterade bekymmer, utom det jag berättade då. Samma Berner blev till sig i trasorna en enda gång av, vad jag antar var, doft av en löptik. Det var på gatan utanför där jag bodde och han fick jätteståndet alban och drog och slet hysteriskt i kopplet. Till förnöjelse för ett gäng lätt berusade killar som just gick förbi. En skrek lyckligt "Ha ha! Hunden är k*t!". och så dansade alla runt oss och tittade förstjust på härligheten. MYCKET pinsamt tyckte jag. Men som sagt, enda gången. Han kunde t.o.m. träffa löptikar. Dem visade han så klart intresse, men så fort vi skildes rann det av honom och han fick inte stånd! Vet inte vad det var den där gången som gjorde honom så till sig.

Men, jag var dagmatte åt en gammal tik. Hon löpte titt som tätt tyckte jag och länge. Hon blev sjövild. Liten var hon, men höll ändå på att fälla mig när hon sprang runt fötterna på mig och snodde runt rent allmänt.

Lurade mig också att hon måste ut jättensnabbt. Hade ofta magproblem och diarré, så det blev ju akututryckning då. Inte behövde hon göra nåt! Hon ville bara till en viss park där hon träffat killar förr. Det var därför hon drog i kopplet och krånglade också. Hon ville bara till den där parken där hon trodde snubbarna fanns.

Det var 1000 gånger jobbigare, jag svär! Nu vet jag ju att alla tikar inte är såna, men jag blev ivf avskräckt.

• Redigerat 2023-06-28 18:14 av hemul
hjelp
1

#8: Hahahaha ja xD verkligen tur att jag lyckades få hem en sådan typ nu! Haha nä, men snarare att jag aldrig haft en sådan hund förrän nu kanske man kan kalla för tur, om det är så vanligt och naturligt som du säger att det är.

Hoppas det! Annars är det väl bara sånt man får stå ut med när man har hund, alla individuella hundar har ju olika "egenheter" ;)

#9: Oj det låter verkligen pinsamt! De där fulla gubbarna gjorde inte situationen bättre men i efterhand brukar ju sånt vara roligt att titta tillbaka på och skratta.

Jaså, det påminner mig om en av grannarnas tikar som brukade bokstavligen sitta utanför min ytterdörr när hon löpte. Såklart väntade hon på min (förra) hanhund. Hon fick nästan trycka upp rumpan i ansiktet på honom och det var väl de enda gångerna han visade intresse. Annars hade han ingen reaktion alls på löptikar. Så, ja, det är ju inte bara hanhundar. Jag förstår verkligen att det gjorde dig avskräckt!

Menade bara att jag nu förstår varför vissa vill bara ha tikar, särskilt om de stött på individer med sådana drifter. Men i allmänhet så är ju hanhundar ibland lite äckliga med sin snoppdropp, kissfixering och juckande tendenser. Även om tikar också kan markera och jucka så är det ju väldigt associerat med hanhundar av en anledning.

Har aldrig haft en tik själv så kan inte säga så mycket om dom annars

hemul
0

Ja, nu tycker jag det är askul. Därför jag berättade det. Men jag var mycket yngre och mycktet blygare då, så då var det inte kul alls!

Tror inte det är så vanligt, faktiskt. Har bara hört om det ett par gånger. Men å andra sidan kanske det inte är nåt normala människor pratar om. 😊

Ja, så där var den här tiken också! Direkt hon fick span på en hanhund även om det var lite på håll, vek hon svansen åt sidan och började liksom klappra med käkarna. Det gjorde hon alltid när hon var i gasen, oavsett orsak. Behövdes inga räkor och vitt vin där inte! 😋

• Redigerat 2023-06-29 01:58 av hemul
Draken
0

Jag hade en sånn hund jag med, fast det är flera år sedan. Han fick detta beteendet kring 2-3 års åldern, men det gav med sig när han blev äldre. han var heller inte speciellt sexuell av sig -🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
0

Visste väl att det fanns fler!

För min tror jag det började vid ettårsålderna och höll nog bara på kanske 2 år.