Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 272 ggr
SigneSan
0

Vilken typ av foder?

Hej! Jag har en labbe på strax över två år. Det är min första gång som hundägare och jag försöker ge henne ett så bra liv jag bara kan! Jag har länge gått i tankar på att kanske byta foder, då jag tror att det finns foder som är mycket bättre än det vi använder oss av i nuläget. Hon är en mycket liten labrador som lätt går upp i vikt. Hon väger ca 25 kg och vi har en rätt aktiv livsstil, med både långa promenader dagligen och apportering så ofta det finns tid. Har någon något bra förslag på ett lågfett och spannmålsfritt torrfoder skulle det vara mycket uppskattat!
Jag har också funderar över råfoder, vilka är fördelarna och nackdelarna är det stor skillnad jämfört med torrfoder, kan man ha en kost blandad med råfoder och torrfoder??? (många frågetecken kring det här med råfoder!)
Rekommenderar ni några särskillda kosttillskott, vi andvänder just nu probiotika för magen men funderar på hur fördelaktigt det är med t.ex grönläppad mussla för leder osv.
Jag har läst på och skaffat mig en ganska bra uppfattning om vad jag tror är bra för henne, men vill gärna hitta nya perspektiv och bolla lite tankar med någon!

Draken
0

Jag kör Granngårdens spannmålsfria foder sensitive. Det innehåller ingen kyckling eller kycklingprodukter.

Mina hundar fungerar bra på det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Jag gillar magnussons spannmålsprodukter om man är säker på att man vill ha det.

Jag föredrar deras korvar med kött och grönsaker.

SigneSan
0

Vill helst inte ha foder med spannmål i, vad är det för slags korvar du pratar om :)

SigneSan
0

Det verkar vara ett alternativ att fortsätta utforska! Har annars börjat tänka mig en kost delad med råfoder och vanligt torrfoder. Är det någon som har testat MUSH, är det bra? Har också funderat på foder från four friends, då jag tror att det är ett foder som kan passa Zäta bra, är det ett bra märke?
Tack för svaren:)

swapp
0

Jag kan verkligen rekommendera mush, min hund har ätit det i många många år och funkar toppenbra på det. Det är ju väldigt rena och bra ingredienser i det. Det enda jag funderar på är om det kanske blir dyrt att ge till en större hund. Jag har en liten hund som inte äter så många mush-bollar per dag.
Jag ger även torrfoder till min hund för att det blir billigare i längden att fylla ut med det. Har börjat med märket Smaak nu och tycker det är bra. Tycker det är smidigt också för torrfodret ger jag inte i skålen utan tar med ut på promenader och gör födosök ute och sånt. (Hade ju blivit ganska svårt och kladdigt att göra det med färskfodret haha.)

RackarFia
0

Vår ettåring, också labbe, äter MUSH helfoder och vi är supernöjda med det😊

Hon får även juniorflex, antiplack och omega-3.

/Fia ☁️

SigneSan
0

#6: Tack så mycket för svar! Tror du att det skulle fungera att ha ungefär hälften av fodret som ex. mush och hälften torrfoder? Alltså att den maten hon äter ”inne” är en blandning av torr och rå foder. Hur mycket av vardera skulle du rekommendera i så fall?
:)

SigneSan
0

#7: Nejmen så mysigt! Äter din bara råriset eller torr också?

molam
0

#8 mina har i tillfällen ätit mush och torrisar, då dom kan få för sig att matvägra, blandar man då i lite mush går det ner.

Jag har hört att man egentligen inte ska blanda frysfoder och torrisar då kroppen smälter dom olika snabbt, men jag har aldrig haft problem, och snarare tvärtom, hundarna är finare i hull, päls, ögon, avföring och allt när jag blandar i mush i deras torrisar.

Bara mush gör att dom blir stenhård i maken och har svårt att bajsa, plus att dom ser mindre glansiga ut i pälsen, men det kan ju bara vara för att dom inte mår helt prima med tanke på att det blir jobbigt att bajsa.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

SigneSan
0

#10: Har aldrig haft problem med matvägran, hon är ju labrador ändå hahah. Tänker också att en blandning borde vara det som är mest fördelaktigt, ungefär hur stora proportioner är bra?

molam
0

DEt beror ju på 50/50 är ju alltid en bra start

Men sen beror det på om man föredrar färk eller torrisar, och var dom funkar bäst, min min ena hade jag 80/20, 80% mush, medan på dom jag har nu kör jag snarare ca 60/40, och då 40% mush

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

SigneSan
0

#12: Jag tror att 60 torr och 40 mush skulle passa Z bra till en början i alla fall! Min idé är att först fasa ut hennes gamla foder så att vi kan börja med det nya innan vi lägger på råfoder, eller ska jag successiv lägga till både råfoder och nytt torrfoder?

swapp
0

#8 Det funkar säkert bra med 50/50. Jag har också hört det där med att man inte ska blanda foder men jag har aldrig haft några problem och förstår inte riktigt logiken i det. Har tex sett på hundkonton på instagram att dom berikar maten genom att erbjuda olika konsistenser och så (typ icke uppblött torrfoder + uppblött torrfoder i samma måltid.) Så kör på! Du får nog känna dig fram själv till hur mycket av vardera du vill ge (jag hade egentligen gärna gett mer mush än torrfoder till min hund pga ingredienserna är bättre men priset har som sagt varit en faktor för mig.) Å andra sidan så gillar jag ju att kunna ge torrfoder för att jag kan använda det i träning osv.
Hoppas du hittar en bra lösning!

RackarFia
0

#9 Hon får lite torrfoder också så hon är van vid det. Smidigare när man ska iväg/ut i skogen en heldag/inte vara hemma helt enkelt😊

/Fia ☁️

Karmatarerskanise
0

Angående tillskott ger jag djurapotekets antiplack, och den fungerar verkligen. Så mycket bättre andedräkt! Ger även pro fiber.

RackarFia
1

#16 Vi kör också Svenska Djurapotekets anti plack. Så nöjda!

/Fia ☁️

guppytjej
0

Mush är ett bra foder men det har väldigt hög fetthalt (som tyvärr de flesta färskfoder har med) vilket en del hundar inte mår bra av i längden.

Skulle inte välja bort färskfoder /råfoder för det men välja varianter med max 10% fett istället.

SigneSan
0

#16: pro fiber är något vi redan andvänder då det var rekommenderat av vet. Jag försöker att borsta tänderna på henne, men det går inte riktigt hem. Kanske ska testa antiplac istället!

SigneSan
0

#18: Tack för svaret! Är det någon särskild sort du rekommenderar i så fall?

guppytjej
0

Pondus mild o så har real en del sorter med låg fetthalt, men de har även lite ris i.

guppytjej
0

O ja emmzo o sundhundmat har en del med

Sommar2021
1

#0: jag skulle aldrig ge min hund torrfoder. Det är helt onaturligt för dem att äta dessutom stöder man med stor sannolikhet kinesisk djuruppfödning.

Både jag och min hund äter endast svenskt/nordiskt kött. Min hund äter en blandning av rått kött, råa ben och råa inälvor.

Det är både kul och enkelt när man väl kommit in i det och man får en hund som mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt. =) och dem tycker det är sååå gott!

Draken
5

#23: Du kan inte sitta och påstå att det är det bästa fodret som finns. Det är inte alla hundar som mår bra på råfodret. Många gör det ja, men inte alla.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sommar2021
0

#24: om det inte funkar så är det med stor sannolikhet att man köpt färdiga bollar från zoo-butiken. Inget jag skulle ge till min hund!
Snälla kan inte jag få berätta för en person vad jag ger min hund utan att du skall hugga varje gång. Det är så tröttsamt.
Att man tror att mat måste ha processats genom en fabrik med en massa tillsatser, för att en hund ska kunna äta det är för mig helt galet!
Koka maten själv då om man vill det. Allt är bättre än torrfoder!