Röda utslag över hela ryggen Amstaff
Hej. Under några veckor nu så har min amstafftik på snart 2 år fått en del utslag. Först var det bara några stycken och hon fick dem så fort vi hade varit ute, men över natten försvann dem helt. Så jag tänkte att det kanske var brännässlor och funderade inte mer på det för hon kunde gå hela dagar utan att få mer, sen eskalerade det bara nu på några dagar. Är även i ljumskarna och bakom öronen, några utslag även på huvudet.
Men nu de senaste dagarna har hon fått över HELA RYGGEN och röda märken under magen. Såklart rådfrågat veterinär och har även bokat tid som jag har imorgon. Jag hade en amstafftik för några år sen också och visade sig vara atopi, men såhär illa var det inte för henne… i övrigt mår hon bra. Förra sommaren vet jag inte hur hon var eftersom hon var stulen under hela sommaren så har ingen aning om hon hade besvär då. Men detta kom nu när sommaren började lite smått men som sagt nu är det illa alltså.
Jag har duschat henne med klorhedixin schampoo och balsam, även innan det rådet jag fick av veterinären så använde jag havremjöl schampoo som lindrade ganska bra. Det sa veterinären var bra i alla fall. Men hon har börjat tappa päls på vissa ställen min lilla stackare ☹️
Någon som har erfarenhet av detta? Hon har även badat vad jag vet för första gången då hon varit rädd för vatten. Det är 4 gånger hon har badat bara i och sen upp. Men första gången var för ungefär 3 veckor sen och har inte låtit henne bada på ett tag nu.
En del som kanske har amstaff har garanterat varit med om allergier då det är rätt vanligt…
Tänkte bara fråga om vad ni tror det kan vara samt vad tror ni veterinären kommer göra för undersökning osv? Tacksam för svar och kolla gärna på alla bilder. Hon fick röda prickar på magen i förrgår men försvann en del från igår när jag duschade henne.
Hälsningar
Orolig matte
Har tyvärr ingen erfarenhet. Men hoppas vi får ta del av vad veterinären tror efter besöket.
Troligtvis är hon allergisk mot gräs. Vår ena får liknande utslag när han rulla sig i gräset, och veterinären konstaterade att han är gräsallergiker 🙂