Hund och sommsr
Ska vakta hund i två veckor. undrar hur man vet om hunden överhättar och även hur man kan bedöma om mark är för varmt?
Hur motiverar man hunden att gå?
(fragade ägarna men tänker att det kan vara bra med fler knep och tips)
Kan du gå barfota på den varma asfalten så kan hunden gå på den 😉
Hundens tassar klarar sig inte bättre än dina fötter.
Vad är det för ras på hunden? Vissa raser överhettar lättare än andra.
Se till att ta med vatten ut på promenader, och erbjud längst vägen. Mitt på dagen när det är som varmast så är det kissrundor som gäller. Längre promenader får ske morgon och kväll när det är svalare 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: blandras (adopterad) den är typ hyskey med lite allt möjöifh och mycket päls. De rakar nästan hela magen på sommaren
Längre promenad och fysiska aktiviteter görs med fördel på morgonen eller sena kvällar. Som #1 sa, kan du gå barfota eller ta på asfalten utan att det är för varmt brukar hunden kunna gå, men om du tycker det är varmt så försök hålla dig på gräs eller andra ytor som inte drar till sig värme på samma sätt. Se till att det alltid finns fräscht vatten nära till hands, byt gärna flera gånger om dagen. Se till att det finns platser inomhus som inte står i solsken, typ ha persienner nerdragna och försök hålla tvärtdrag om möjligt.
Det finns också väldigt bra kyldynor (typ https://www.granngarden.se/husdjur/hund/hundbaddar/kylmatta-kyldyna) som man kan lägga ut och erbjuda hunden att ligga på. Här är det jag som använder den på huvudkudden på nätterna, hunden verkar tycka det blir lite för kallt.
Promenader på sommarn brukar med fördel tas i skog och gärna inte på asfalt, grusväg, gräs, jord osv är definitivt fördelaktigt, samt skuggan som skogen ger =) tog faktiskt en långis med mina hundar idag, men fi gick i elljusspåret och höll oss i skuggan, gick toppenbra, hunderna klarade sig fint och båda är solkänsliga (jag också fö, har solallergi)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Läs igenom hur du ser om hunden har fått värmeslag, och hur du ska göra om det skulle inträffa. Här i länken finns bra information. Bäst är att undvika att det sker. För det är livshotande.
Viktigt om man ska kyla ned en hund
"Börja med att flytta hunden till ett svalt och skuggigt område. Själva nedkylningen bör inte gå för fort, då de normala mekanismerna för temperaturreglering hos hunden är utslagna och det därför finns en risk för att hunden istället får för låg temperatur om hunden kyls ned för snabbt. Nedkylningen kan ske genom att duscha hunden, sänka ned hunden försiktigt i vatten eller genom att använda blöta handdukar. Du bör inte använda iskallt vatten eller is:
- Redigerat 2023-06-12 17:30 av Karmatarerskanise
Hundarna får bara gå kissrundor på dagen, men brukar ta en längre promenad morgon och kväll. Jag kan ibland gå lite längre under dagen, men då går jag i skogen.