Hundar iFokus

Hundar

Läst 98 ggr
redets
0

Vad göra?

Har idag fått veta att vår gamla hund har Spondylos och fel på njurarna.
Ingen bra kombination då njurarna kommer bli sämre med smärtstillande.
Vi har fått köpa royal canin renal mat till henne, är det den bästa maten?
Hon har tidigare ätit BARF.

molam
0

Verkligen ingen bra mix, hur gammal är hon?
Angående maten så brukar jag säga att funkar det bra på hjunden så är det den bästa mten, för det som funkar bra på en hund funkar inte på en annan, finns ingen mat som funkar på ALLA hundar what so ever

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

redets
0

Hej, hon är 15 år så en gammal hund.
Vi funderar på att bara ett kort tag till att leva men smärtfritt vore det bästa men såklart ett svårt beslut, man vill hu ha henne kvar så länge som möjligt men man får inte vara för självisk utan tänka på hur hennes tid kvar är.
Vet. verkar inte tro att hon skulle kunna leva jättelänge till ändå, njurarna har gissningsvis 25% kvar men måste göra en mer noggrann undersökning med ultraljud bland annat för att veta mer exakt, hon kan ev. ha något i levern också då den är något förstorad.
Förstår att maten vet man ju inte så mycket vad som skulle vara bäst men har hört både gott och ont om den maten vi fick rekommenderat.
Ska börja med den iallafall.

molam
0

Jo 15 år är gammalt, jag är ju en sån som isf skulle låta henne vara kvar, om inte dom dåliga njurarna visas på nått särskillt sätt så Skulle jag låtit henne få ha medicinen tills slutet, men har hon redan div olika problem pga njurarna så hade jag direkt tagit det svåraste valet. för hundens bästa. det är jobbigt men ibland finns det inte så mycket man kan göra.

Själv har jag rätt nyligen fått tagit bort en ett åring (skulle fylla två i juli) pga ett dålig placerat diskbråck som inte gick att operera på ett säkert sätt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

redets
0

Hon har problem med Spondylosen men inga direkt märkbara njurproblem så därför känns det som att så länge hon skulle kunna få ett drägligt liv med smärtstillande så får hon vara kvar och när njurproblemen blir för illa så får hon somna in. Känns som det vettigaste, tycker inte hon ska behöva ha ont. Veterinären säger att det med smärtlindring rör sig om att hon har veckor kvar bara. Utan kanske några månader så egentligen inte ett så svårt beslut.
Vi har avlivat en hund redan i år så ett tungt år men har man två gamla hundar (den andra var 14 1/2 år när hon avlivades) så vet man ju att det inte är långt kvar för dem.

Draken
0

#0: Det är aldrig lätt att ta rätt beslut. Hade hon varit pigg i övrigt, så hade jag låtit henne vara kvar så länge hon orkar, men har hon redan nu problem, så skulle jag ta det svåra valet och låta henne somna in.

Har själv en 13 åring här hemma. Han är fortfarande pigg och alert, men vi lever dag för dag, och är tacksamma länge vi får ha honom kvar hos oss.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

redets
0

Hon är ganska pigg, har bara de sista dagarna fått besvär med att hoppa upp i soffan och sängen men annars så leker hon en del med grannens valp och hon går promenader (inte jättelånga dock) så lite tidigt att ta beslut om att låta henne somna in känns det som - och kan hon få en fin sista period med smärtstillande så varför inte. Njurarna kan man ju inte göra så mycket mer med än att ge foder som gör så lite skada som möjligt.
Men som sagt en riktigt dålig kombination med hennes diagnoser.
Har återbesökstid om knappt två veckor så får prata mer med vet då men hon verkade inte tycka att vi skulle avliva riktigt ännu iallafall.