Fun /slowfeeder
Hej.
Efter en tids kämpande där min 14årige herre inte längre ville äta sin mat, kan jag ha kommit på problemet.
Han vill troligen ha mer stimulans när han äter, och inte bara få maten i en skål som han tidigare fått under alla år. Har köpt en fun/slow feeder skål, och inget strul med maten de senaste 2 dagarna. Han kommer viftande på svansen och äter utan diskution.
Men en fundering, jag fått. Är det bättre att ha skålar med olika mönster för variation. Tänker om det blir "tråkigt" med samma mönster varje dag eller tänker inte hundar så kanske? Hur har ni andra gjort som har dessa skålar i aktiveringssyfte för måltiderna?
#0: Slowfeeder har jag använt. Men det är för att vissa av hundarna har kastat i sig maten.
Har ingen erfarenhet av aktivering i samband med utfordring. Kanske något jag skall prova, har en Chi som är kinkig med maten.
#1: för min herre har det funkat totalt smärtfritt varje måltid sen jag testade i lördags. Har en tid fått jobbat hårt för att få han att äta. Känns som jag gjort allt, och beteendet bara blivit värre istället. Så det var så skönt att han med denna nu äter och med glädje igen dessutom. Så kan helt klart vara värt att prova om din lilla också är bråkig med maten. Håller tummarna för att det funkar för er med 😊
Jag skall absolut prova 🙂