Försökt omplacera min hund- traumatiserad
Förlåt för ett långt inlägg. Jag är helt förstörd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Snälla ge mig råd och hjälp.
Jag och min partner skaffade en jättefint Irländsk Varghund i somras 2022. På grund av en jobbig situation med min bror och pga att irländska varghundsvalpar kräver väldigt mycket tid och känslomässigt engagemang så valde vi att omplacera i januari medans han fortfarande var ung så att han skulle ga en bättre chans att vänja om sig till en ny familj. Vi pratar med uppfödaren som rekommenderade en vän till henne som inte hade råd att köpa en valp, men som (enligt uppfödaren) var en utmärkt ägare och gjorde allt för sina hundar. Eftersom pengar inte var det viktigaste så valde vi att lita på uppfödaren och gå med hennes val. Vi skrev kontrakt enligt Blockets kontrakt för hund. De viktigaste delarna som kontraktet innehöll var att:
Hunden skulle få bo där under en prövoperiod fram till senast 31 mars 2023. Om de valde att köpa honom skulle de betala en summa senast det datumet, annars skulle han flytta hem till mig igen.
Jag friskrev mig från alla kommande kostnader under prövoperioden såsom vård, foder, resor, försäkring mm.
De skulle ta över min försäkring på honom under prövoperioden, men jag skulle fortsätta stå som hans ägare tills att de betalat.
Jag skrev ner all sjukhistorik för honom (vilket inte var mycket, ingen veterinärvård hade behövts). Och de godkände hans skick innan de signerade och godkände att han omplaceras i befintligt skick.
Knappt två veckor innan 31a mars får jag ett sms om att de behövt avliva honom pga spondylos. De skrev att veterinären inte hade sett ett så utvecklat skede på en sån ung hund. Jag blev såklart helt shockad då jag aldrig märkt att han skadat sig där spondylosen hade utvecklats. Han hade ju somsagt aldrig visat tecken på större skador. Jag kände igenom honom minst en gång i veckan för att se om han hade ont någonstans. Jag pratade även med uppfödaren och förklarade min shock. Jag fick ingen förklaring från varken uppfödaren eller den nya familjen hur långt gånget det var. Skadan kan alltså skett hos mig, hos uppfödaren eller hos nya familjen. Jag och min sambo ifrågasatte dock inte detta och tänkte bara hur hemsk situationen var. Jag ville få ha ett minne av min hund så jag bad att de skulle frakta över hans halsband som jag skickade med honom (jag sa att jag såklart betalar frakten). Det var det enda jag ville ha. Jag tänkte att de måste såklart också vara förkrossade så betalningen var utesluten för min del.
Då säger den nya familjen att de inte har kvar halsbandet för det begravdes med honom. Där med frågade jag vart han är begraven så att jag kanske kan få komma och säga hejdå till honom en sista gång. Hon svarar att veterinär kremerade honom och har spridit ut askan på okänt ställe. Detta låter såklart konstigt men jag har ingen erfarenhet av att avliva en hund så jag vet inte hur veterinären brukar göra. Jag ber att få kontaktinformationen till veterinären men då blir hon arg och säger att jag ska lägga av.
Detta är ju en sms konveration så allt jag skriver sägs inte i den ordning jag skriver det i. Men i alla fall, jag frågar även om jag ska kontakta jordbruksverket eller hur man gör när en hund gått bort. Hon säger att hon har pratat med försäkringen och att hon sköter det snacket.
Jag skriver också att jag tycker inte detta känns bra då han tekniskt sett fortfarande är min hund och jag vill få ha ett ord i vad som händer med honom. Då blir hon också arg och säger att "du kan få ta och betala för hela kalaset då också om det är så du vill ha det".
Jag förstår inte denna ilskan. Är det så oförståeligt att jag som ändå vart hans ägare i större delen av hans liv vill få ha något minne av honom? Att jag vill ha någon plats att få säga adjö?
Kan det vara att hon tror jag försökt lura henne på en defekt hund? Men jag förstår fortfarande inte varför jag inte ens kan få säga hejdå till honom. Jag förstår inte varför jag inte kan få veterinärens kontaktuppgifter. Allt detta känns så konstigt. Jag börjar nästan tro att hon försöker lura oss, att hon inte vill betala för honom. Jag försökt ringa till försäkringen för att se om hon faktiskt anmält han avliden. De kunde inte hjälpa så mycket. Uppfödaren verkar lika sur på mig som den nya familjen (kanske för att de är vänner, uppfödaren verkar ta hennes parti).
Jag vill inte bråka med någon, men jag vill veta vad som hänt med min hund på riktigt. Jag vill få ett avslut. Jag vill känna mig 100% på sanningen.
För ett år sedan var jag med om en liknande situation där jag var den nya familjen. Jag och min sambo hade tagit emot en omplaceringskatt som var döv. Hans ägare älskade honom väldigt mycket men kände att han behövde få vara hos några som var hemma mer. Efter ca. 6 månader ringer en granne och säger att katten blivit påkörd. Hon stod fortfarande som ägare men jag har inte hört av henne på flera månader. Ändå så är det första jag gör att ringa henne flera, flera gånger tills hon svarar. Jag förklarar med tårar rinnande ner för kinderna vad som hänt och frågar hur HON vill göra med honom. Hon är fortfarande hans ägare, hon förtjänar att då veta exakt vad som hänt.
Jag förstår inte varför inte den nya familjen till min hund har någon skam i kroppen. De frågar inte ens hur jag, hundens ägare, vill göra med hans aska. De bara låter veterinären hälla ut det i naturen.
Jag förstår inte vad som försigår. Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att få svar. Snälla hjälpa!
- Redigerat 2023-03-28 19:49 av [Dorisnoris]
#0: 😊🖐️Hej!
Jag tror att du inte behöver tänka så mycket. Jag kan tolka enligt din version att du borde vara mer aktiv till nästa gång 😉. Det är okej att ifrågasätta olika situationer. Det förbättrar din intuitiva förmåga😊. Jag är säker på att de lurar dig och vad jag vet stör de dig eftersom de inte vill ha dig, vet sanningen. Om du är den som betalat för din hunds försäkring. Du har rätt att veta vad de gjorde med hunden, med hunden pengar och Vilket alternativ de valde för begravningen. Jag känner också att för din sinnesfrid kan du tända ett ljus för att hedra valpens själ och låt det gå i fred🙏. Jag önskar dig en bra dag och kom ihåg att imorgon blir en annan dag 😉😊🙃
Anmäl din hund stulen. Du är ägare och har kontrakt som visar att du fortfarande inte överlåtit honom och nu inte får ta del av vad som skett, det ör ägarens rätt.
En veterinär kastar inte askan någonstans. Allmän kremdring innebär att dom bränns ihop med andra svlidna och askan hamnar på djurkyrkogård. Att dom skulle ha betalt mycket mer för separat kremering så veterinären kunde sprida askan är ju inte trovärdigt någonstans. Om han alls är död. Det måste dom bevisa via veterinärjournalerna.
Så anmäl, ifall han lever så ju fortare det letas ju bättre.
#2: Tack för dina ord! Jag sitter och är helt skakig för jag vet inte vad jag ska ta mig till. Att höra hur andra hade gått till väga lugnar ner mig, så tack!
Jag pratade med min mamma och hon hjälpte mig skriva ihop ett ödmjukt men ändå bestämt sms där jag i stort sett krävde att hon ger mig någon form av bevis på att han är död eftersom jag är hans ägare. Vilken normal person som helst hade ju bara lämnat över infon, men denna kvinna bad mig återigen "bara lägga av" för att hon tydligen "inte har några skyldigheter gentemot mig". Vi är helt förbryllade. Men nu vet vi i alla fall att trots snäll förhandling så ger hon sig inte. Det är något fuffens känner jag.
Det luriga är att nästan allt står med i kontraktet, FÖRUTOM hur vi skall gå tillväga om hunden skulle behöva avlivas/dör under prövotiden. Hon hävdar ju därför att hon inte behöver bevisa något för mig, men jag hävdar att eftersom jag inte har bevis på att han är död så kan jag bara anta att han lever och därför fortfarande kräva henne på den överenskomna summan.
Min mamma är en superhjälte med journalistbakgrund så hon ska hjälpa mig att uttrycka mig bra och försöka lösa den här situationen.
#3: hon avlivade någon annans hund. Om allt stod rätt till hade hon skickat yournalerna som man snabbt får från kliniken via mejl. Man hade gjort det för man vet att man inte har köpt hunden och du är ägare med rätt att få all information om din hund.
Att påstå att askan slängts på okänd plats, av en veterinär som givetvis skulle veta var den slängt aakan av en kunds hund, det är inte något dom gör. För att inte veta skulle hon behövt flera djurs aska och åkt runt utan anledning för att slänga på måfå, helt utan anledning då allmän kremering innebär att askan åker till den gravplats det kremeringsbolaget skickar all aska till, utan mellanlandning hos veterinären.
Det är så falskt allting. Jag skulle gärna berätta för henne att utan yournslerna i din hand är hunden att se som stulen då den försvunnit utan ett köp och inte återlämnas till ägaren. Sånt här måste man agera mot, och visa att man inte accepterar . Ni gör inget fel som kräver att få se allt. Det gör normala människor. Hon har nog gjort detta förr och fått ägare att backa när hon blivit upprörd och irriterad och agerat som att ägaren inte begriper något.
Min första tanke när jag läste var …..kan de ha sålt hunden.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Dom måste luras, hunden lever, med dom men dom vill inte betala dig för den, annars så hade du fått mer info, och eftersom hon är vän med uppfödaren och uppfödaren har tagit hennes parti så är det med all säkerhet att uppfödaren redan fått pengar från hunden, av dig, och är helt fine med att hennes kompis får en hund "från henne" gratis när hon ändå fått betalt för hunden redan.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Låter som detta kan vara uppgjord mellan uppfödaren och den som skulle köpa din hund.
Uppfödaren sa ju att de ville ha en hund, men hade inte råd. Bara där ser jag röda varningsflaggor.
Hunden är fortfarande din, anmäl honom som stulen. Berätta för polisen, vad du nu har berättat för oss. Kolla även med SKK's juridiska avdelning hur man kan gå vidare med detta.
Hej! Jag har haft det väldigt jobbigt med hela denna situationen. Min mamma hjälpte mig att höra med SKK vad vi borde göra. De sa att vi bör polisanmäla för förstörelse av annans egendom och ge henne 24 h för att bevisa att han är avlivad på klinik. Detta satte gång på henne och hon skickade faktiskt över bevis. Jag försökte följa upp så att de inte var fejkade (vilket jag inte tror, hon är alldeles för dum), men veterinären fick inte ge oss den informationen trots att jag står som ägare för hunden.
Helt ärligt så orkade jag inte mer. Det här var otroligt jobbigt för mig så jag valde att godta detta som bevis för att lugna ner mig själv. Också därför det tagit så lång tid för mig att uppdatera här.
Dock har jag en ny fråga!
Denna uppfödare blockerade mig överallt efter att jag hotat med polisanmälan på hon som skulle ta över mim hund. Jag har inte haft jättemycket kontakt med uppfödaren i denna situationen, mestadels för att jag kände av direkt att hon inte var på min sida i detta.
I alla fall, jag tycker denna uppfödare har betett sig så extremt dåligt i denna situationen. Får jag outa henne och hennes uppfödning? Inte bara det att hon betedde sig fel i detta, men nu när jag är mer påläst så levde hennes hundar alldeles för tätt och de var alldeles för extremavlade. Hon födde även upp bassets, jag tror aldrig jag sett en basett med så mycket skinn i verkligheten! Hundarna gick runt i avföring. Fadern till min hund hade hundbajs runt hela nosen första gången vi träffade dem. Jag skäms över att jag inte ansåg detta som allvarliga tecken på dålig uppfödning. Hon var absolut kunnig och erfaren av raserna, men etiskt var det inte.
Får jag outa en privatuppfödning? Såvitt jag vet är detta inte skrivet som ett företag, jag kan liksom inte lämna en dålig recension. Men hon är ju trotsallt uppfödare som är med i SKK. Jag vill, med ilskan i min kropp, varna andra från att köpa hund från henne. Men vill inte heller riskera förtal. Hur bör jag göra? Ska jag bara skita i det?
#8 Jag kan inte så mycket om hundar men om de har det så illa så anmäl skiten ur henne till Länsstyrelsen, så får hon förhoppningsvis djurförbud. Kanske finns nåt för polisen med.
Du kan göra anonym anmälan.
"I'm too old for this shit."
Det är inte tillåtet att outa privatpersoner på siten, men gör en anmälan till LS. Det kan du göra anonymt.