Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraserskaffa-hundhundhundfrågor08-stötande-och-apporterande-hundar-vattenhundarhundköpbli-med-hund06-drivande-hundar-samt-sök-och-spårhundar07-stående-fågelhundar
Läst 174 ggr
CarolineG
0

Tips på hundraser

Hej!

Jag har kollat runt en hel del efter raser på en ny familjemedlem och vill bara slänga ut frågan om tips (ifall jag har missat någon ras) för någon annan ras som kan passa oss.
I familjen (mamma, pappa, två barn) så gillar vi att träna med hundarna (vardagslydnad, viltspår, apport, kantarellsök), jag jagar, vi gillar att gå ut och springa, hänga på tomten, vara ute i stallet, åka snöskoter. Har en dotter som mer än gärna vill ha hund att träna med också. Ganska aktiva skulle jag ändå vilja påstå att vi är trots att vi ibland hamnar i soffan en stund då och då.
Men nu kollar vi runt lite och undrar vad vi egentligen ska ha för ny hund? I dagsläget har vi en Chihuahua som älskar viltspår och sök, gärna är ute i löpspåret med oss, lite trög i apporten och hoppar mer än gärna över lydnadsträningen.
Vi har kollat på jaktlabbe (äter alla labradorer precis allt?), tollare, Kleiner Münsterländer och drentesche patrijshond. Vi värdesätter att kunna ha hunden lös på promenader (när det tillåts såklart) och det är inte ett måste att den ska vara med på jakter (är den med så är det som sök/apporterande och inte drivande).

Har jag missat någon ras med andra egenskaper som kan vara värt att kolla på?

Mvh Caroline

Draken
1

Min första tanke är någon setter ? Irländsk eller Gordonsetter exempelvis.

Sen finns det ju hundar som inte är jakthundar, men som man kan använda till det mesta.
Stor eller mellanpudel är ju en ras som är med på det mesta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Majken!
1

Labrador eller golden hade jag kollat på.

Majken!
1

Även jaktcocker är himla käcka hundar och apporterar förvånansvärt tunga vilt.

Lona
1

Massa frågor från mig men då är det lättare att träffa rätt:
Hur gammal är dottern, vad vill hon träna och på vilken nivå?
Hur tänker ni kring pälsvård? Med tanke på att ni verkar vara friluftsinriktade så rekommenderar jag en ras med funktionell päls (vilket raserna ni är intresserade av har).
En hund som är följsam med mycket "will to please" eller mer egensinnig?
Jaktlabbe är till exempel oftast betydligt mer okomplicerad än tollare som ärligt talat kan vara ganska knepiga.
Och nej, labradorer äter inte allt men jag kan säga att det är veterinärens
första fråga när man kommer in med en magsjuk labbe: "Är du verkligen säker på att den inte har ätit ett främmande föremål?". Mina två gjorde aldrig något sånt men kompisarnas ena labbe är öppnad två gånger med strumpor och en disksvamp i magen. 😮
Det har dock inte varit särskilt svårt att hålla dem i lagom hull även om man får ha ett öga så att vikten inte tickar uppåt.
Är det viktigt att hunden kan funka i många olika miljöer och med folk?

Jag tänker jaktgolden eller jaktlabbe, jaktspaniel (springer eller cocker) och möjligen Pudel. Det är en apporterande ras från början även om det inte avlas på så mycket längre. Ofta en bra "ungdomshund" även om en del tycker att pudlar känns lite fjönsiga.
Inkallning är ju lite individuellt men med bra träning är det hyfsat goda chanser med åtminstone retrievrarna att kunna ha dem lösa. Jaktvarianten av springer och cocker har ofta en väldans massa "spring i benen" och jag upplever dem som lite svårare att styra upp men de är väldans roliga hundar! Kan ha nära till stress dock, de är som sagt rätt speedade.

Samtliga funkar fint till både viltspår och sök skulle jag påstå.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CarolineG
0

#4: Absolut!
Hon är snart 7 år och vill gärna träna lydnad och apportering. Hon är även nyfiken på viltspår när jag har lagt det, så förhoppningen är att hon ska börja gilla det också.
Med pälsvården så föredrar vi funktionell absolut. Jag har inga problem att pälsen behöver trimmas, men jag vill inte ha en överdrivet långhårig hund (som collies t ex).
Jag är mera inne på "will to please". Vi har haft en bullterrier i familjen som var väldigt egensinnig. Älskade henne mycket visserligen, men WOW vilken envishet hon hade. Hon blev också öppnad för att hon åt en halv studsboll samt så bajsade hon ut en hel del smågrejer, därav är jag lite fundersam mot labbarnas rykte om att äta allt..
Ja, hunden kommer behöva funka inne på min arbetsplats (butik/verkstad) inne i storstan så den kommer att behöva vänja sig vid bussar och tåg lika mycket som att röra sig runt i skogen.
Det är helt okej att den är lite mer "en-familjs-hund".

Tack för dina funderingar, jag ska kolla upp golden, springer och cocker också! Jag är nyfiken på kooikerhondje också, men har för mig att de är lite skeptiska till barn. Ska kolla upp det lite bättre i samma veva.

ALW ildiko
0

Jag tänker Schapendoes.
När man klipper dem är pälsen väldigt funktionell och dessutom att den då inte fäller eftersom den är på utväxt (lite som med människohår som ju förnyas genom att växa).
Väldigt tacksam att träna, väldigt bra storlek.