Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 7952 ggr
SparklingTindra
0

HD B

Skulle ni använda en hane med HD B till avel om tiken har HD A? Är det större risk att valparna då inte får perfekta höftleder?

Farscken
0

Bare dom sista 10 åren har man användt mer enn 100 mill kronor på röntgen av hundar.

Dom sista 25 åren har HD andelen i valpkullarna , varit rimelig stabila. DVS ingen positiv utveckling, även om man i stort har användt HD fria hundar.  Ingen har kunnet påvisa at det är större risker för hundar med lindrig HD osv  att före vidare HD

Höfter är bara en liten del av hundens hälsa

Så konklutionen är att teorierna som skulle ta bort HD är inte dokumenterad.

I dag tänker man at överfokusering på höfter kan ha varit med om at redusera andra goda sidor av dom olika raser. Focus i dag ligger mycket mere på det mentala. I dom Nordiska länderna har man varit mycket strängare enn till eks. i Tyskland.

Dom fleste rasklubbar godkänner hundar med grad c. Och det är du som ägare som bestämmer detta. Min konklution är:

Det är laglig att utföra parningen.

Värdera alla dom andra sidorna av hundarna, är dom mentalt stärka , har dom allergier, har dom eksem osv.

Om du kommer till den slutssats at dom två hundarna här är faktisk friska och glada osv så parar du dom.

Lycka till

AnneN
0

Nej jag skulle inte avla på annat är A-höfter men jag skulle givetvis även ställa andra krav också på hundarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Farscken
0

I en diskution som det här kommer det upp blandade motiv för att tycka . Det ena är ökonomi och försäljning. En uppfödare med A hundar skulle aldrig rekomendera annat enn A. Men ofta har dessa då "vikarierande " motiv för att tycka

Går du till en veterinär eller lär dej förstå skillnaden på dom oloka graderna så vill du finna att dette handlar om värderingar.

Och tyvärr efter så många år fins lite dokumentation på ärvlighet och vem som för genet vidare.  Genet ligger i rasen så friska hundar kann få stärkt dysplasi avkom efter många generationer.

Och hundar med lindrig HD får oftast HD fria valpar

Tala med din vetrinär om du tvekar.

SparklingTindra
1

A =Normala höftleder (= dåvarande ua)
- Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.

B =Nästan normala höftleder (=dåvarande ua)
- Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B".

Jag tycker att det är så konstigt att dom skriver så här. Antingen så har väl hunden bra höfter eller så har den inte det.. Har just fått veta att hanen som vi tänkte para Tindra med har B på höfterna och då blir jag lite osäker. Jag vill juh ha så bra valpar som möjligt från henne, jag ska ha valpen vi ska behålla som agilityhund och då måste juh hunden fungera bra fysiskt. Guud vad svårt..

SparklingTindra
0

Nån fler som har nån åsikt om det här?

Zebben
0

Ja, jag skulle kunna använda en B-hund i avel om den har allt annat jag söker i en hund.

Seffyf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja på fråga ett och nej på fråga två, både grad A och B är normala höftleder och skulle före år 2000 ha graderats UA - utan anmärkning, C däremot är lindrig dysplasi, tidigare 1. Ur SKK:s information om röntgenkontroll av leder.

Texas har A, hans mamma B, vet inte om hans är perfekta men de är iaf normala och det gör mig nöjd.

SparklingTindra
0

putt

lill-jarven
0

Jag skulle absolut kunna använda en hund med B-höfter i avel om den, precis som Zebben säger, har allt annat jag söker i en hund. B skulle som sagt ha klassats som ua tidigare och att dom har infört 2 grader som båda är "godkända" är lite skumt enligt mig.
C-höfter skulle jag dock inte avla på och självklart inte ännu sämre heller.

SparklingTindra
0

Menkan man ha en hund med B-höfter till agility?

CamillaAndersson
0

Klart du kan ha en hund med B-höfter till agility.
Den har ju godkända höfter, tidigare klassades de som ua innan nuvarande gradering.

Yessica
0

Jag kör agility med min briardtik (2år) och hon har B höfter. Hon är hur pigg och glad som helst.. Det märks ingenting, och som flera andra säger, A och B är ju normala höfter.. jag fattar inte vad det är för skillnad, förut klassades båda som ua… =S Förvirrande enligt mig!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

bastard
0

Men det beror väl helt på vad det är för hund, allstå ras, mentalitet.. Ja allt.

SparklingTindra
0

Jag har sheltie. Men varför är det inte fortfarande ua på HD B? Varför skriva att dom bara nästan har perfekta höfter om det ändå inte spelar nån roll=

SaraC
0

Håller med Zebben.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

nobsan
0

Intressant diskution. I norge har dom släppt ganska mycket på HD. Stövarna behöver inte längre röntgas, vilket faktiskt gör mej ganska osäker. Då vet man överhuvud taget inte ett dugg vad man avlar med. Jag själv avlar endast på A.

Men å andra sidan kan man få två olika svar vid två olika tillfällen. LIte av ett lotteri. Det är väl därför norskarna släpper på det.

Det är ju givetvis inte bara HD man tittar på. I vårt fall är det så klart mentaliteten, jakt egenskaper  och det exteriöra. Hunden ska ha en sund helhets bild med andra ord.

sylvia
0

En fråga till er som bara vill avla på A-höfter. Hur gör man då om man har en hund som har A på ena höften och B på den andraCool

[Malin3033]
0

Intressant fråga Sylvia!

SparklingTindra
0

#17 Haha, det var dåh ett dilemma. =D Jag har aldrig ens tänkt på att dom kan ha det.

paivi
0

Det är klart du måste tänka efter den sämre - så gjorde du om ena höften var A och andra C, eller hur?

Jag anser båda A och B friska, de var ju "utan anmärkning" förr.

sylvia
0

Visst kan hundar ha olika grad på höfterna, men det är det sämsta som registreras på SKK hunddata. Min tik har en av båda på röntgenintyget men det står B på hunddata.

Tansebisse
0

Har för 2 år sen parat En B hund med en A hund.
resultatet på valparna blev 3 med B och En med A ovriga 4 är oröntgade. Så flera kommer väl att bli röntgade framöver.

Det handlar nog inte så mycket om vad mor och far har för Hd-status utan vad generationer bakåt, och vad syskon har. Ju mindre fel i släkten, ju mindre Hd fel på avkommorna.

Har även hört att det är mormor, morfar och farmor, farfar man ska titta på, vad de har i Hd status runt sig för att få en bild av ett ev resultat på sina avkommor.

Velsan
0

om man kollar cane corso så är det mycket parningar mellan föräldrar som har b höfter. Men kan de inte få hd av yttre påverkan också? det borde ju iaf påverkas av hur hunden växer upp?