Hjälp mej
Jag har en väldigt jobbig fråga.
Har en hanhund som jag haft i 1.5 år snart, han va 5mån när jag köpte honom.
Han hade varit hos en familj innan mej som blev allergiska och lämnade tillbaks honom till säljaren.
När jag köpte honom va han Enormt nervös när han kom hem till mej,han gick runt och flåsa och kunde inte alls slappna av på flera veckor.
Trodde ham skulle få en hjärtinfarkt för han va så himla flåsig och orolig och rädd.
Han ville ha kontakt men vågade inte.
Men efter många veckors träning och lung o ro så ligger han i knät,i sängen och älskar gos
Men blir väldigt orolig om vi är hemma hos någon o hälsar på.
Stora problemet är med denna gosse att han inte blir helt rumsren.
Han bajsar på mattor,kläder,golv.
Och äter upp det.
Han kissar i våra sängar,soffa,mattor och golv.
Om jag tränat honom bli rumsren??
JA!!!Har gjort ALLT,har hundvana och tränat hundar innan för att bli rumsrena och dom klarat det som de flesta hundar gör.
Denna gosse kan gå promenader på 40-60min och ändå göra behov inne.
Värst är det när jag jobbar(jobbar natt) han har alltid kissat någonstans eller bajsat när jag kommer hem på morgonen.
Eller om jag åker och handlar kan olyckor hända med.
Det konstiga är att det har vid två perioder under sina 1.5 år varit några veckor han inte gjort något inne.
Vi kastrerade honom för att få bort kissande i soffan o sängar.
Det hjälpte.
Men gardiner,leksaker golv kissar han på så fort han blir ensam men även om jag är hemma oxh varit ute med honom.
Jag känner att detta är ohållbart.
Har gjort mindre utrymme för honom när jag åker hemifrån ,stängt in till vardagsrummet så han inte kommer in till mattan.
Jag har funderat på att omplacera honom för det kanske är något hemma hos mej han inte trivs med ?
Jag älskar denna gosse så otroligt mycket.
Han är verkligen världens bästa vovve men orkar inte med mer kiss och bajs.
Är bara så himla rädd att man omplacera honom och han blir orolig och fortsätter bajsa o kissa inne så dom personerna inte orkar heller och han blir en vandringspokal.
Skulle vara obeskrivligt hemskt för han är så rädd,extremt skör,orolig hund.
Är det bättre han får somna in kanske?
Han fick nog en väldigt dålig start i livet som format honom nu.
Men tycker ändå att han borde vara lite bättre
Jag ber om att inte få otrevliga kommentarer för denna fråga är redan jobbig som den är.
Men är desperat.
Vill ju han ska ha det bra.
För att lite beskriva hur otroligt skör o känslig han är:Det räcker jag suckar när han sitter nära mej eller ute och går,eller höjer rösten en aning vis något samtal så blir han osäker och känslig.
Vad ska jag göra??????
Snälla svara utan att dömma mina funderingar.
Mvh
Om det är främst när han är ensam hemma som han kissar och bajsar inne låter det som att han har separationsångest (eller iaf blir väldigt stressad av att vara själv).
Bodde med en hund med extrem separationsångest (och som också var väldigt ängslig och känslig för tex höjda röster eller om man tex hosta) och de gånger han var tvungen att vara själv hemma blev det ofta kiss och ibland bajs inne även om han var ordentligt rastad innan. Han kunde även gå och kissa i tex sängen även när jag var hemma om han trodde jag lämnat honom (tex gick på toa och stängde till dörren) detta trots att andra personer var i samma rum som honom.
Har du möjlighet att få till hundvakt eller liknande som kan ha honom när du jobbar eller behöver åka iväg? Iaf för en längre period så du kan börja om med ensamhetsträning?
Om han gör sina behov även när du är hemma så se till att han inte kan gå ifrån där du inte kan se så du kan avbryta om han är på väg att kissa eller bajsa och kan ta ut honom direkt. När det kommer till kissandet skulle även ett hanhundsskydd kanske hjälpa (när du är hemma med honom) men det hindrar inte eventuellt bajsande.
Och med allt detta så antar jag också att han är kollad så det inte är medicinska skäl som ligger bakom hans problem.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kan nog försöka hitta en hundvakt till att börja med på natten jag jobbar.
Dock är mina äldre tonåringar hemma men verkar inte hjälpa
Han kan även göra det inom hus när jag hemma men inte lika mycket.
Det är svårt att hitta någon som vill passa honom bara för ingen vill pga hans problem.
Nej han är vetrinär besiktningad bara innan jag köpte honom.
Jag är ingen vetrinär men tror inte det är något medicinsk eftersom han kan "sköta sej" vissa korta perioder.
Han hade i våras en period på 5 veckor ungefär som ham inte gjorde något inomhus
Jag kanske är fel ute men skulle det vara medicinskt skulle han inte hålla upp i så många veckor tycker jag..
Separationsångest har han definitivt som du skriver.
Bara jobbigt att aldrig kunna få ha med honom till folk för han är opålitlig med bajsande.
Har honom kopplad jämte mej om jag är hemma hos någon en stund.vilket inte blir så ofta för det är få som vill han är med.
Han ligger o fiser något hemskt då.
Tack för ditt svar
Jag kan inget om detta så jag kan vara ute och cykla.
Utifrån det du skriver veligpinne så tror jag inte en hundvakt gör någon skillnad för du skriver att det finns tonåringar hemma och han gör det i alla fall. Och du skriver att han kan göra det när du är hemma.
Fråga vart är du i förhållande till han när han gör det när du är hemma.
Hur är han när du inte jobbar natt utan sover hemma.
En sak som jag tänker på är om du ska läsa in en bok och sätta igång när du inte är hemma så han hör din röst. Behöver ju inte vara en hel bok. Men några kapitel och kanske ha så att den spelar upp samma sak gång på gång. Och ev ha nån sak hos han som verkligen har lukten från dig.
Jag är inte heller veterinär, men kanske kolla i alla fall för säkerhets skull.
För mig låter det som han haft detta problem ända från början eller att nåt hände hos första familjen och att den familj som hade han först kanske ljög om allergi. Fast jag inte har så mycket erfarenhet av hundar så låter det inte normalt att han skulle vara så nervös, med allt det du skriver om, när du köpte han. Inte bara på grund av att få en ny familj.
Dom där veckorna när han varit ok. Var det nåt speciellt med dom veckorna. Fick han annan mat. Han kanske är känslig mot nåt.
.
- Redigerat 2023-02-22 02:10 av annia1
Låter inte så bra. Han har helt klart separationsångest från dig. Det kommer förmodligen inte hjälpa med hundvakt, när det inte ens fungerar när dina egna tonåringar är hemma.
Omplacera honom är ingen bra ide, han verkar vara väldigt orolig och otrygg av någon anledning. En omplacering skulle förmodligen bara förvärra hans oro och otrygghet
Du kanske skall börja om fån början med honom, som om han vore en valp. och gärna ta ut lite ledighet om du har möjlighet till det.
Om du då inte får bukt med problemet så är det kanske det bästa att låta honom somna in. Det låter grymt att säga så, men han mår inte bra som det är nu.
- Redigerat 2023-02-22 14:20 av Draken
#3: tack för ditt svar.
Jag tror också han inte alls haft det bra hos förra familjen.Eftersom han va så extremt orolig och rädd när vi hämtade honom.
Den rasen är inte känd för att vara orolig direkt sen så klart finns det undantag.
Han ligger ofta med mej där jag är tex köket om jag lagar May,i knät när jag sitter i soffan och sover i mitt rum.
När han får för sej att lägga en bajs eller kiss så gör han inga tecken att vilja gå ut.Han bara går iväg dit han vill och gör det.
Ska ändå prova att läsa in något så han hör min röst.
Alla försök är bra.
#4: Hej
Tack för ditt svar.
Har provat det också att göra som man gör med valp.
Gå ut direkt efter mat, lek och väldigt täta utevistelser.
Men detta va innan han kasterades och det hjälpte inte.
Men kan vara annorlunda efter kastrering så får prova igen.
Jag jobbar ganska oregelbundna tider och är hemma ganska mycket.
Han är typ aldrig ensam.
Det är när jag handlar,om dom inte är med i bilen då.
Eller några timmar om jag jobbar helg o sönerna är iväg.
Orken börjar ta slut och skäms för att erkänna det.
Man ska ha ork och man tycker det ska funka men det börjar bli extremt jobbigt.
Man är ständigt orolig då man lämnar honom "ensam".
Och får kolla runt varje morgon man kommer hem från jobbet ifall det behövs städas någonstans.
Och ingen i min närhet vill passa honom ibland pga detta.
Han är ju världens godaste gosse.
Men det är som sagt "något" hos honom som inte är bra.
Jag kanske är sämsta matten till honom.jag vet inte.
Rasen är mops och dom brukar vara ganska coola bara det finns mat och mys.
Har en tik hemma med av samma ras som är helt annorlunda mot honom.
Till och med när man lyfter upp honom för att pussa honom tex så är han stel som en pinne och nervös.
Jag har aldrig varit elak mot honom,har verkligen kämpat för att få honom trygg hemma och tycka om qtt man klappar honom och ligga i soffan.
Jag tycker också att det kanske är elakt mot honom att utsätta honom för ny familj.
Jätte konstigt för avliva är ju värre kan man tycka och det är det ju men är roligt för hur han skulle må om han flytta.
Kanske han blir ännu värre med kiss och bajs och då har jag ingen aning om hur den nya familjen gör med honom då.Och hur kommer han må att inte vara nära mej och vår familj.
Men ska prova det med, att börja om från början med träning.
Tack
Veligpinne Det att han är stel när du tar upp han. Det måste inte vara för att han är nervös/otrygg utan han kan ha ont/problem nånstans. För med djur som med människor man kan ha problem som bara märks i vissa lägen.
Du skrev att han fiser när du är borta och har han med dig. Har svårt att tro att han gör det medvetet så han gör det nog även hemma, men då märker ni det inte på samma sätt.
Så att han fiser så mycket att du märker det när ni är borta kanske är ett tecken på att magen är orolig. Sen om det beror på fodret eller stress/oro är ju frågan. Men det går ju att prova med ett annat foder som är mer vänligt för magen.
.
#7: fiser gör han hemma men väldigt sällan.Nör han va ny här fes han enormt mycket och dom luktade i hela lägenheten 🤣
Jag har provat olika foder men kör ett milt som är bra för magen så fisandet är bara nör vi är iväg.
Ja det är som du säger,han kanske har något fel på kroppen eller ont eftersom han är så stel,jag tänkte det bara va osäkerhet som gjorde det.
Jag har provat
Byta foder
Gå ut ofta(som med valp)
Ha honom på begränsat utrymme när jag åker hemifrån
Ha blöja för det kan minska bajset men det har inte hjälpt
Kastrerat honom
Mycket tuggben så han är upptagen med annat om jag är borta en stund
Något medel på mattor o soffa som ska göra dom inte kissar där
Ananas i maten för att han inte ska äta upp sin avföring
Sparris
Veligpinne #8 när fisar luktar illa så brukar det vara nåt som är i olag i magen. På en människa så kan ju kosten spela in, finns ju vissa saker som gör att det blir att lukta illa. Men generellt så är nåt i olag. Så när han kom till dig så verkar det för mig att det var nåt som var i olag i alla fall just då.
Men du har skrivit att han var ok i två olika perioder då var det några veckor båda gångerna som han inte gjorde nåt inne.
Om du försöker tänka tillbaka på dom perioderna vad, om nåt var annorlunda.
Jag vet inte om det är separationsångest eller inte. Men det som för mig talar emot är att han kan göra inne även när du är hemma.
Det kan ju varit separationsångest från början och sen fortsatt av nån annan anledning. Kanske bara blivit en ful ovana eller att det har gjort att han helt enkelt från ångesten fått en nervös mage.
Är det en ful ovana så borde det gå att bryta, men om han fått nervös mage så vet jag inte om det går att göra nåt.
Så se om du inte kan hitta nån ledtråd i dom gångerna när han var ok som du kan ändra till idag.
.
- Redigerat 2023-02-22 21:47 av annia1
HAr inte läst allt utan svarar bara utifrån orginalinlägget.
Du säger att hunden var väldigt orolig och stressad när han kom, men att det blivit bättre nu, det är förmodligen inte sant, förmodligen har han däremot VANT sig med dig och ser nu dig som sin säkerhet, när du då lämnar honom så kommer stressen och oron tillbaka, och troligast då även 10 gånger värre.
mina tips först och främst, hundvakt när du jobbar, nån som han känner och litar på som kan vara med honom när du inte är hemma, dvs inte nån främling,kanske nån familjemedlem? nån god vän till dig som han känt sen han flyttade hemtill dig el liknande.
Sen aktivering, aktivera han (inte bara en långprommis) innan du åker till jobb, låt han göra lite mentalträning, trickträning, godissök, aktivitetsmatta el liknande.
Tredje, se om det blir bättre om du tex skaffar Adaptil eller nått liknande, sån man stoppar in i väggen, jag har aldrig testat det då vi aldrig haft stressade hundar annat än runt nyår el liknande (fyrverkeritider), men jag ahr hört att det ska funka bra.
Fjärde, är det möjligt att kanske skaffa en äldre, stabil kompis åt honom? en stabil hund, gärna äldre brukar ha väldigt god inverkan på oroliga/stressade hundar, särskillt eftersom hundar i grund och botten är flockdjur, dom finner tröst hos varandra.
Absolut sista utvägen, om inget av detta funkar och du inte känner att det är hållbart så kan du omplacera, men absolut inte till vem som helst utan du måste ju se till att det är en människa som har vana av oroliga/rädda hundar.
Eller om det är extremextremt kanske somna in
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus