Hundar iFokus

Hundar

Läst 257 ggr
hemul
3

Ben och rester minskar risken för magproblem

Ny studie kommer fram till att om valpen får ben och rester minskar risken för magproblem senare i livet. Eller, som de också säger, oprocessad mat. På sena Rapport igår. Alldeles på slutet innan vädret.

https://www.svtplay.se/video/jq1GzA3/rapport/igar-23-10?position=224&id=jq1GzA3

Surprise? Not really.

Nyheter från Sverige och världen.
  • Redigerat 2023-02-13 09:06 av hemul
Draken
1

Det är nog bra för många hundar, men det finns även de som inte klarar av oprocessad mat. Två av våra gör inte det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sommar2021
2

#0: jag skulle aldrig ge min hund torrfoder, inte ens om jag fick 1 miljon kronor. Riktig mat till min hund, precis som till mig själv. I huvudsak rått till hunden.

Jag kan inte förstå hur man kan ge sånt skräp som torrfoder. Men folk läser inte innehållsförteckningen vare sig när dem handlar till djur eller till sig själva. Inte konstigt att såväl dagens hundar som människor får en massa problem, såväl fysiska som psykiska.

Draken
6

#2: Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot de som ger torrfoder till sina hundar. Mina har fått torrfoder i alla tider, med inslag av rått.

Jag har två hundar som inte klarar av att äta rått kött, vad skall jag ge dem tänker du ? Skall jag ge dem för att det är så himla bra, och skita i att de får problem med magen av det ?

Eller jag kanske skall köra på matrester, som verkligen inte är lämpligt för hundar som basföda, för att det inte är torrfoder ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-02-23 07:52 av Draken
hemul
3

Enligt undersökningen var ju matrester bra.

Skulle säga att det beror på vad det är för matrester. Pizzakanter 7 dagar i veckan kanske inte är nån höjdare. Men det är det ju inte för oss heller.

Man vet att processad mat och speciellt högprocessad mat inte är bra för oss. Varför skulle det vara bättre för hundar? Jag undviker själv processad mat. Tiderna har tyvärr gjort att det blir en del korv och speciellt skinka. Svårt att motstå när kokt skinka säljs för 29:-…

Obs att detta inte är kritik mot dem som ger torrfoder. Det är bara mina funderingar och vad jag tror.

Jag verkar ju aldrig få nån ny hund jag, men om jag får det skulle han (ja, det vet jag att det i så fall blir 😉 ) nog få en liten del torrfoder för att vara van vid det så han kan äta det om det krävs, typ på resor och så. Men annars riktig mat, antagligen en blandning kokt och rått.

Om ekonomin tillåter. Med nuvarande priser ryker ju de billigare bitarna fortare än kvickt i butikerna och de är inte så billiga längre heller. Men i en ideal värld skulla jag köpa oprocessat till både mig själv och eventuell hund.

• Redigerat 2023-02-23 13:18 av hemul
Sommar2021
0

#3: vad är det för rått kött du provat?

Jag hade vant dem långsamt med rent nötkött med låg fetthalt först och även gett dem rå komage. Ingen Mush eller liknande. Just rått är väldigt gynnsamt för deras (och våra) tarmbakterier.

Går det inte med rått så kan du ju koka och göra din egna tillagade mat just till hunden. Kanske hans tarmar kan läka med tiden om du tar bort allt som skadar den.

Jag tror inte att det finns en enda hund som måste äta proteinpulver, spannmål, syntetiska vitaminer, plus lite cancerframkallande och tarmförstörande tillsatser. För det är just detta som är torrfoder.

Jag tycker inte heller det är ett dugg jobbigt att göra min egna mat till min hund. Jag gillar det och jag älskar när jag ser att han älskar maten som jag ger honom. Och han mår väldigt bra av den, och då mår jag bra.

hemul
2

Det är ju andra tider nu, men när jag hade min Berner köpte jag först jättesäckar med torrfoder. Sen satt jag mig och räknade och insåg att det blev billigare med riktigt mat. Men, som sagt, andra tider. Då kostade sånt som höns och fläsklägg väldigt lite.

Rått viste man inget om då. Så jag fyllde helt enkelt tiolitersgrytan med diverse billiga styckdetaljer och sen åkte det in frysen portionsförpackat så hade jag hundmat för flera månader.

Sen fick han samma som jag till, för det mesta potatis o lite grönsaker. Visst, han fick bröd o pasta ibland också. Man gör så gott man kan och vet och han mådde bra på det.

Vad jag vill säga är att det behöver inte vara jobbigt att köra egen mat. Men antagligen blir det idag kanske dyrare är torrfoder om man inte har kontakter. Det vet andra bättre.

Heddiz
1

#0: Äntligen börjar SANNINGEN komma ut, För det är ju precis så som du och Sommar2021 skriver!

Jag använder torrfoder som godis ibland…men att ge dom det i skålen, NOPE.

Varken hundar eller människor för den delen bör varken ge sina hundar processad mat eller äta det själva..

Varför jo för det leder först till såna sjukdomar som kallas "kroniska" o sen ev andra sjukdomar som tex artros på hund eller fibromyalgi på människa som jag själv hade i 20 år tills jag vaknade upp till sanningen om att det ÄR den processade maten som skapar smärta i min kropp…och jag märker direkt dagen efter OM jag ätit något "som jag inte bör" att jag helt plötsligt har värk i benen..

Så det är en stor sannolikhet att det är samma för hund som får värk i benen tex (det måste ju inte vara så, men varför chansa)

Ok…KAN man inte ge annat än torrfoder av någon anledning pga priserna eller annat så kan man ju minimera genom just ge rester så ofta som möjligt.

Sen är det bra för hundar att liksom människor fasta lite ibland - jag menar dra ut på tiden mellan stor målen några timmar främst så tarmen får vila ibland.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Sommar2021
1

#7: kunde inte sagt det bättre själv =)
Jag håller med i allt du skriver!!

hemul
0

Ursäkta att jag skriver ännu krattigare än vanligt. Man ser ju inte skrivfelen förrän efteråt…

Har fått värk i ena handleden (och lite i den andra också) och misstänker att det beror på att jag stöder handlederna mot bordet både när jag skriver o använder musen. Så jag har skaffat ett sånt där handledsskydd. Har inte lärt mig att hantera den annorlunda handställningen än. Och värre lär det bli, för jag ska köpa ett till vänster hand också, men det är restnoterat på Apotea nu. 😉

Draken
4

#4 Hundarna mår inte bra av alla kryddor och tillsatser som finns i våran mat. Har aldrig gett hundarna matrester och kommer aldrig göra det heller.

#5: Jag har provat flera olika. Och jag tänker inte sitta här och försvara mig för att jag ger hundarna torrfoder, vilket de fungerar alldeles utmärkt på …!

#7: Börja inte med dina utläggningar om att man kan bota kroniska sjukdomar med kosten.
Mina hundar har inga problem med lederna. 12 åringen har en dålig höft, men han har inte ont, därför att jag håller muskulaturen på honom. Han har ätit torrfoder under alla sina år.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
2

Säg det till forskarna. Det var de som kom fram till det, inte jag. 😉

Heddiz
1

#10: Jag skrev inte att jag var botad! NÅGONSTANS! Jag skrev att jag är smärtfri, men om jag äter massor av pasta eller pizza tex så kan smärtan komma tillbaka dagen efter!

Så jo maten gjorde mig sjuk..(jag äter ff glass, ost, mm 😋 o det funkar för MIG) men alla är ju unika.
Det tog 8 mån med citron o honungs vatten, frukt, grönt, osv innan smärtan var helt borta!
Jag liksom många andra tål inte laktos, gluten, osv..
Är det så svårt att tänka sig? ..

Men självklart har alla ett val och det är upp till var och en att äta precis vad man vill. Och ge sin hund vad man vill!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-02-26 05:40 av Heddiz
Sommar2021
0

#10: det finns mycket forskning om hur maten påverkar vår hälsa.
Tror du våra förfäder hade dem sjukdomarna (kroniska sjukdomar) som vi har idag?
Det finns ursprungsbefolkningar som i huvudsak åt kött (inklusive alla inälvor, blod etc), fisk, och diverse frukter, där våra sjukdomar inte existerade hos dem. Det var först när vi introducerade skräpmat i form av alla olika spannmålsprodukter, socker mm som dem också började drabbas.
Självklart förstör man sin hälsa och sitt välmående med skitmat.

Jag träffar ofta på hundar i alla olika åldrar som har diverse problem. Tycker väldigt synd om dem och alla stackare får torrfoder.

Men jag är glad att dina hundar mår bra av torrfoder och jag hoppas att dem fortsätter att göra det.

Sommar2021
0

#10: rester behöver inte betyda kryddad och saltad mat. Man anpassar ju det efter hunden såklart. Rester kan också betyda rester från matlagningen, alltså att man tar fram tex kött till sig själv men tar en del av det och tillagar det separat till hunden.

hemul
2

Rester antyder väl också små mängder. Så halten eventuellt skadliga kryddor blir ju en liten del av totalen så att säga.

Ska man föda en hund på bara rester får man nog ha restaurang eller väldigt slösaktiga matvanor. Om det inte är en Chihuahua alltså.

nicoyin
1

#5: Vad har du för utbildning?

Om ingen utbildning, vad har du för övriga prestationer? Tävlar i någon sport? Uppfödare?