Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraserskaffa-hund
Läst 220 ggr
ct00
0

Vilken ras?

Hej!
Jag och min sambo går i tankarna på att skaffa hund och har gjort väldigt länge. Eftersom vi båda jobbar så är det inte läge nu, men tanken är att jag ska börja studera och kommer då vara hemma mycket mer!
Jag är uppvuxen med hundar, från den största till den minsta. Min familj har haft Grand Danois, jaktlabbe och shih tzu/Chihuahua. Sambon har också haft hund i familjen.

Nu sitter vi och funderar på vad vi vill ha för ras (den eviga frågan). Grandis är ju favoritrasen, men funkar inte riktigt i vår 52kvm lägenhet ;)
Cocker Spaniel har jag varit väldigt insnöad på, men funderar på om den rasen funkar som "första" hund? Tänker på pälsen som behöver underhållas, temperament, energi osv. Det jag gillar med Cocker är att dem är så lagom stora, lätta att ta med till ex föräldrar (+sockersöta)
Labrador är ju bra första hund, men är lite osäker på storleken?
Jaktlabrador har jag bra erfarenhet av, och gillar att dem är lite "mindre", men har inga planer på jakt och vet om att dem behöver mycket stimulans.
Springer Spaniel är ju lite blandning av dem två, men då är vi tillbaka vid pälsen osv. Vill gärna ha en hund som inte fäller så fruktansvärt mycket (omöjligt jag vet, men förstå mig rätt) och undrar om man åker och trimmar sin Cocker eller Springer ofta, kan man förhindra att dem fäller mycket då?

Har tidigare under mitt "hundliv" bott på gård, där man bara kan släppa ut hundarna och dem springer löst på vår mark. Men nu bor jag i lägenhet i stan, och det kommer få bli en del promenader. Tanken är ju så klart att kunna ta med vovve till gården, men blir nog lite blind på just det här med hur mycket energi vissa raser behöver bli av med.

Sitter fast lite, behöver alla tips vi kan få! Släng in alla åsikter ni har och allt vi ska ha i åtanke!!

Maleficum
1

Du verkar ju inte ha något emot att behöva trimma pälsen men inte vill ha en hund som fäller speciellt och då finns ju många andra raser att välja på som tex pudel.
Pudel är ju en väldigt bra allround hund i varierad storlek. Vi hade labrador tidigare men när det blev dags för ny hund blev det en mellanpudel för det kändes som en mer lagom storlek då mina föräldrar börjar bli äldre (plus att mamma inte ville ha en till hund som fäller). Hon har smidig storlek som varken är för liten eller för stor. Lätt att ta med sig överallt. Jag trimmar själv och vi brukar hålla pälsen relativt kort så den är lättskött.

Även om ni skulle trimma en hund som fäller så innebär inte det att de fäller mindre bara att håren de fäller inte kommer vara lika långa (och inte märkas på samma vis).

Sen är ju rasval till del beroende på vad som kan erbjudas hunden. Kommer ni träna massor, åka på aktiviteter, kanske tävla eller liknande eller är det mer sällskapet och någon att gå promenader med som gäller?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
1

Det är inget problem att ha en stor hund i en liten bostad.

ipopuma2
1

Vi är 2 personer med en malle och en hh på 34 kvm, såklart ska vi flytta till något större sen. Men de får ändå inte leka och stoja inomhus

Draken
0

Pudel verkar ju vara en bra ras som fyller era kriterier. Annars så kan, precis som du själv funderar på, en Cocker eller Springer eventuellt fungera. Men den kommer fälla oavsett om ni trimmar ofta eller inte .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

ct00
0

#1: Tyvärr har jag haft dåliga erfarenheter med pudel, helt enkelt en ras som inte faller in hos mig :/

Fällningen får jag nog bara ta och leva med. Vi har precis haft sambons mammas hund i en vecka och han har dock inte fällt något alls. Lyxigt!

Det är väll mest sällskap och promenader som gäller, men också möjligheten att få ta med hunden när man ska iväg, som till våra föräldrar, komipsar osv. Tror det är därför jag snöat in mig på en mindre hund.

• Redigerat 2023-02-04 17:15 av ct00
ct00
0

#2: Nä, men vill ha en hund som man lätt kan ta med är man ska iväg också, utan att behöva köpa ny bil ;) Skämt och sido så får nog Grandisen vänta tills vi flyttat till något större ändå!

ct00
0

#4: Ja, jag förstår ju att de inte finns någon hund som inte fäller, men funderade mest på om det gick att "underlätta" så den inte fäller lika mycket. Men som sagt, man kommer ju inte undan allt hår ändå :D

Turast
1

Vill du göra något speciellt med hunden eller ska det "bara" vara sällskapshund?
Lättare att sålla raser om man vet mer om vad du vill "ha hunden till" :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
0

Cockern fäller extremt lite, min har jag inte städat efter sedan hon flyttade in.

Zadeira
0

Är väl lite partisk då jag själv valt "min ras" som Cocker Spaniel, men tycker absolut det är ett alternativ för dig om du står ut med lite pälsgöra. Lite fällning, men inte så extremt som vissa andra ifall man bara sköter pälsen lite. Väldigt trevlig ras överlag som funkar på ganska medelmåttig aktivitetsnivå även om de gärna gör mycket om de får möjlighet. Upplever den rent storleksmässigt, men även temperament, som enkel att ha med sig och enkel i de flesta situationer. Absolut inget konstigt som första hund.

ct00
0

#8: Sällskapshund, gå mysiga promenader osv. Saknar att ha hund runt mig!

ct00
0

#9: Detta är precis vad jag vill höra! :D

ct00
0

#10: Åh tack för din kommentar! Precis vad jag behövde höra!

Draken
0

Dottern har en daghund som är en korsning mellan Cocker och Springer spaniel. Han är världens mysigaste och fäller ganska lite. Han är kastrerad och nerklippt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Här är min förre detta daghund helt nedklippt och fullpälsad. Brukade kalla honom för "säl" när han var nerklippt och tyckte han såg lite fånig ut, men det var supersmidigt. Fast även som långhårig var pälsen rätt smidig faktiskt, mjuk och inte sådär stickig som viss päls är.

• Redigerat 2023-02-05 13:18 av Zadeira
Draken
1

Väldigt lik dotterns daghund, fast med andra färger 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

#16 Är nog som sagt rätt partisk, men spanielhundar överlag är rätt tjusiga.

Draken
0

#17: Spaniels är väldigt speciella och trevliga hundar. Äldsta dottern har en Welsh Springer spaniel, och han är bara helt underbar 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis