Hundmat ...En djungel
Denna eviga djungel med torrfoder, man blir ju tokig.
Jag har 3 hundar, och just nu har jag tre olika sorters torrfoder. Jag letar med ljus och lykta efter ett foder som alla kan tycka om att äta. En är känslig, en är kinkig och gamlingen kan inte få för stora ELLER för små bitar 😒🙈
Alla tre avskyr fisk, så det kunde jag utesluta direkt. Kyckling är ett bekymmer om det finns i större mängd.
Hur ser det ut med mat för era pälsklingar ? Vad äter de för mat , får de färskfoder ibland, eller de kanske får färskfoder som bas ?
Är din hund kinkig, känslig eller äter den allt ? Skriv gärna och dela med er hur det ser ut på foderfronten hos era hundar 🙂

Får vi nån mat eller …🤣
Vår labbe åt det mesta (utom njurfoder, det vägrade hon äta).
Vår Pudel är (som pudlar är) kräsen och vi byter smaker och märken ganska ofta (köper mindre påsar). Kyckling brukar gå hem hos henne men inte alltid (senaste påsen med kyckling från ett märke hon ätit tidigare fick vi lämna tillbaka för att hon vägra det denna gång).
Hon blir dessutom extra kinkig vid löp och skendräktighet och brukar då gå ner ungefär ett halvt kilo vilket är ganska mycket eftersom hon är rätt liten och mager från början men hon brukar äta upp sig igen efteråt.
Just nu äter hon Acana puppy small breed och än slinker det ned men hon har precis börjat löpa igen så vi får se hur det blir.
Som tur är verkar hon inte vara allergiskt mot något och verkar inte ha några besvär att byta foder (såklart kör vi med övergångsperiod när maten blandas men inte så noga med mängder och sånt).
Ibland får hon musch (oftast i kong när hon ska vara ensam hemma) eller lite färskfoder men är inte alltid hon vill ha det heller.
Hon föredrar också att bli matad när man är ute och går (eller få sno i godispåsen under promenaden) än att äta inne.
Har lite gett upp att kolla efter "bästa" fodret men samtidigt så känns det som att det spelar mindre roll när man ändå byter ganska ofta för i slutänden blir det väl ganska utspätt med "dåliga" ingredienser.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Det är så jobbigt när de är kinkiga och tjurar med maten. Jag tror jag har bytt foder på min yngre (1 år) tre eller fyra gånger sedan jag fick hem honom som tio veckor.
Var och hälsade på bekanta och hade med mig honom. Deras hundar äter Pedigree pal, och det var tydligen mumma tyckte mitt lilla monster 🥴
Men aldig i helsikke , glöm det det kommer inte hända. Jag vägrar utfodra med Pedigree, det är något av det sämsta torrfoder, i mina ögon, som finns.
Var på Arken igår och kollade runt lite. Mina hundar älskar Carniloves godis, så jag kollade in deras torrfoder. Och Carniloves reindeer kan fungera. Det innehåller kycklingfett, men bara 8 %. Så jag köpte en säck, de åt med god aptit när de fick kvällsmat igår och till frukost imorse. Blandade sj'älvklart in det torrfoder de har nu också för att få en mjukare övergång.
Så nu håller jag tummarna.
#2: Det är ju en väldig skillnad från att ha haft en hund som slukat det mesta och som man verkligen fått mäta och hålla igen maten noga!
Fördelen är ju att man kan gå och små mata under hela promenaden (speciellt om man stoppa i nån bit kokt kyckling eller skinka och mosar runt med maten så är det extra smarrigt) och då får till bra kontaktträning (eftersom jag gjort det sen hon var valp så börjar hon direkt gå bredvid mig och titta för att få gottis så fort jag är ute på promenad med henne). Men av någon anledning så funkar det ofta bara för mig. Mamma kan försöka ge henne en bit mat och hon vägrar men tar jag den biten och ger då äter hon 😂 samma när jag och kompisen varit ute med hennes barn, ibland duger det bara att ta godisar från ena barnet för att vid nästa promenad enbart duga att äta från andra barnet även om de har exakt samma saker i fickan.
Hoppas det funkar i längden med Carnilove! Är ju skönt att inte behöva byta foder hela tiden och oroa sig över om de äter det eller inte (men är ju tur de flesta har "smakgaranti" så man kan lämna tillbaka).
Våran plutt har varit känslig I magen sen han kom till oss.
Valpfodret han kom på fungerade ok, han var inte lös men inte fast. Och han bajsade massa.
Bytte efter en månad till Mush (som tidigare hundar ätit av I flera år) men det kraschade hans mage och det blev övernattning hos veterinären. Det kändes jätte tråkigt då Mush/färskfoder verkligen är det jag vill ge. Efter snällfoder ett bra tag försökte jag med annat färskfoder och då blev han paj i magen på en gång igen så det har vi gett upp på.
Han fick äta acana puppy och det fungerade han jätte fint på.
Ville hitta ett "bättre" foder och när stora säcken tog slut så bytte jag till carnilove puppy och det gick ok med dagar då han var bra och dagar då han var sämre.
Sen hände något och hans mage kraschade igen och det blev 4 nätter hos veterinären efter flera dagar av kräkandes och vattendiarré.
Här var han runt 8-9 månader.
Efter en lång tid av snällfoder så bytte vi till vuxen foder carnilove rabbit, och det var egentligen samma som med puppy fodret. Ibland bra ibland lös. Man visste aldrig hur det skulle vara, och det var ångest laddat varje gång man var ute med honom. Alltid oro över hans mage
Så strax innan året så tänkte jag att nu struntar jag i att skaffa "bästa" fodret och ger honom något han fungerar bra på och köpte acana pacífica då han älskar fisk och hoppades på att han skulle må bra av det som Valp fodret.
Han har mått så bra på det och inte haft några besvär med magen alls, även när han får märgben, Revben, lite färskfoder I en Kong eller får smaka på något nytt.
Han har alltid stoppat saker i munnen så varit svårt att veta om det var fodret eller annat han stoppat i sig, eller en blandning.
Men han är inte kinkig eller kräsen, han stoppar allt han får I munnen och har alltid ätit med god aptit vad han än har fått 😁🐶
Om man har en kräsen hund kanske det inte spelar någon roll då de vänjer sig att man byter foder. Men har du testat insektsbaserat foder?
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
#3: Det verkar faktiskt fungera. Har minskat ner mängden med det "gamla" fodret som jag blandar i, och det går bra. Han var lite lös imagen igår kväll, men nu på morronen så var han som vanligt igen 🙂
#4 Ibland får man tänka om. Hoppas att det fortsätter att fungera för din lilla med det foder han nu får 🙂
Här äter både 1,5 åringen o valpen (10 veckor) BARF.
Båda äter oerhört bra, aldrig att nån lämnar nått överhuvudtaget.
Min äldre hund fick BARF sista året i sitt liv innan det algguttens torrfoder.
Har 4 hundar i ålder från 8,5mån- 11,5år, varav en troligen något känslig för kyckling och två kräsna. Förutom det tidigare nämnda så vill jag även ha så lite baljväxter som möjligt i fodret (helst inga). Har kört 4st olika foder men tröttnade lite på det och hittade Farmfood där man kör samma foder till alla åldrar och det som skiljer är mängden mat utefter storlek & ålder. Har kört det i ett par månader nu och även de kräsna hundarna som inte direkt varit så intresserade av mat tidigare tycker inte matte är tillräckligt snabb på att ge dem mat numera :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#4: Såg att jag hade missat frågan om insektsbaserat foder i mitt #5.
Nej jag har inte provat insektsbaserat foder, och kommer inte göra det heller.
#5: Carnilove dög inte heller 🙈.
Köpte Granngårdens egna spannmålsfria sensitive foder. De har ätit det i drygt en vecka nu, och de äter det med god aptit.
#6: Har provat olika färskfoder. Det har inte fallit i smaken. Treåringens mage kraschade på färskfodret dessutom.
#7:Har två här som också är känslig mot kyckling, och en vars mage kraschar på färskfoder. Jag har provat flera olika foder. Vill också gärna köra spannmålsfritt och insektsfritt foder utan kyckling på mina, så jag hoppas att det de äter nu går bra i fortsättningen också.
Färskfoder o BARF är ju iof inte samma sak
Har du provat klass färskfoder?
Min sigge har ätit olika färskfoder men klass är oslagbart.
Han gick ner i vikt, fick mer energi och bättre päls. Sen är det relativt billigt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#10: Jag har provat Klass, mush och Vom. Har inte testat Barf.
De äter fortfarande torrfodret 🙂
Nu verkar jag ha hittat fodret som alla mina tre äter. Granngården sensitiv. De är jättefin i magen, pälsen är blank och fin. Ögonen är klara 😀
#12: Håller tummarna det fortsätter gå bra med det nu då så de inte får för sig att de inte vill ha det om ett tag 😆
#13: Jo det är det jag är rädd för 😆 Skulle inte förvåna mig isf 🙈