Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendevalparträning-och-inlärninglydnaduppfostran
Läst 249 ggr
selsy
0

HJÄLP! Min valp slutar aldrig bitas

Har en 16 veckors valp hemma som konstant biter. Går knappt vara i närheten av henne utan att hon ska hugga efter en. De händer rent att hon hugger efter ansiktet och halsen vilket såklart är skrämmande. De är inte heller en liten valp, hon får in hela min arm i hennes gap…

Vi har testat allt känns det som, alla sätt vi kan hitta för att få henne att sluta. Vi har även varit hårda och sagt ifrån på skarpen men de spelar ingen roll hon tar allt bara som en lek. De går inte heller att vilseleda henne med en leksak eller att man går iväg då blir hon värre.

Behöver hjälp och alla tips ni har, kanske finns det något som vi inte testat.

[skyggis_tryggis]
0

Vad är det för ras? Biter hon på något annat? Möbler, skor, tuggben?

selsy
0

#1: de är en blandras på labrador, golden och tollare. Hon gillar tuggben men när hon är i det värsta tugghumöret funkar knappt de heller, bara hud som gäller…
Ibland tuggar hon på leksaker oxå men ytterst sällan

selsy
0

#1: i början när vi just fick henne tuggade hon på allt, möbler, växter, skor, filtar allt men nu har hon lugnat ner sig på den delen iallafall.

[skyggis_tryggis]
5

Med tanke på de raserna kanske hon skulle vilja bära saker i munnen? Du kanske kan träna på att låta henne bära på något och sen bli belönad? Hon kanske behöver få små uppgifter. Kanske börja träna lite apport?

• Redigerat 2023-01-18 16:56 av [skyggis_tryggis]
Nephi
3

Ta hjälp av en tränare hemma vid som följer dem träningsmetoder du är bekväm med. I många fall är det lättare att se och hjälpa på plats ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
1

Hur jobbar ni med henne ? Vad kör ni för träningar ?
Det låter lite som att hon kan vara understimulerad.

De raser som är inblandad är ju alla apporterande och "bärande" hundar. Ni kanske skall träna på att apportera med henne, eller skicka ut henne att hämta föremål ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
2

Det där bör ni snarast träna bort med hjälp av RÄTT Belöning-för just henne! och sen lära in vad dom andra skrivit - apportering, men innan hon kan apportera ordentligt så måste ni lära henne det genom Lydnad..

Jag har själv haft bitande unghundar och ni bör verkligen börja/fortsätta träna in lydnad och kommandot vänta och varsågod tex..
Det tillsammans med apportering som belöning kanske eller hitta en belöning som hunden gör vad som helst för..

Kan vara vad som helst- men hunden måste älska det och göra allt för det godiset eller den leksaken och då kan ni träna in saker så mycket enklare än om ni ger hunden något hon inte gör allt för i princip..

Vår 1a brukshund som ett ex skulle alltid bitas när vi skulle torka hans tassar efter promis och då började jag med att lära honom vänta + varsågod genom att lägga en godis framför honom och börja med vänta, torka 1 tass=varsågod 1 godis, vänta, osv…

Nu vet jag inte hur/när hon biter, men lydnaden går ju att överföra till de flesta situationer..😊 Lycka till!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

selsy
0

#6: vi håller på mycket med apport och de älskar hon, vi gömmer mat som hon ska leta, aktivitetsleksaker, gömmer mat i handdukar, leker "dragkamp". Sen tränar vi ju mycket lydnad och andra "onödiga" tricks, låter henne springa av energi hon vill osv.
Vi brukar också fara på nya ställen så hon får se nya saker och lukta på nya ställen.

De känns dock aldrig som att hon blir trött, så jag vet inte vad mer vi ska göra. Vi gör ju liksom alla delar varje dag.

De är inte heller så att hon är överstimulerad, de har hänt ibland när vi varit på fik eller i en ny stad. Så de är väl de sättet att få henne trött om man gör sånt korta svängar men de kan man ju inte göra varje dag.

Har du nå tips på andra aktiviteter man kan göra för att ge henne den stimulans hon kan behöva?

[skyggis_tryggis]
0

Jag har inte haft någon tollare, men jag har fattat det som att det är en ras som kräver mycket stimulans och aktivitet för att må bra. Kanske agility skulle kunna vara nåt? Eller kantarellsök? Hon kommer kanske alltid att ha en mycket hög aktivitetsnivå. Var du beredd på det innan du köpte henne?

Men balans mellan aktivitet och vila. Klarar hon att slappna av emellanåt? Annars kan man behöva träna på det också.

Dragkamp höll jag aldrig på med med min valp eftersom jag hade läst att det kunde bli som en maktkamp där hunden om den vann kunde känna att den stod över i rang. Men mycket annan lek.

Joförresten, det här med tuggben. Det kanske är en självklarhet för dig, men jag skriver det ändå ifall du inte tänkt på det. Ifall det handlar om tuggbehov framförallt, så är det viktigt att ge nytt tuggben och nya tuggpinnar ofta. När de tappat lukt och det fastnat ludd och hår i dem, så blir de ointressanta.

• Redigerat 2023-01-20 07:02 av [skyggis_tryggis]
Heddiz
0

#8: Nos aktiviteter gör hundar trötta om dom får jobba med att tex söka eller spåra kontinuerligt…

Spår, Apport+sök, uppletande, Nosework är perfekt för att få tröttare hundar sen finns det ju andra aktiviteter..

Men ni skulle kanske göra något när hon biter också typ som det skrev jag ovan om lydnads träning..som dom också blir lite trötta av att traggla.

Om ni tränar lydnad så borde ni träna passivitet också och sen lydnad under bit situationerna på något vis beroende på när hon biter..

Planera hur ni ska träna under bitningen i förväg och vad ni ska göra o träna in.. tex träna in sitt(ev vänta) och då ska hon sitta still o vänta… om det går..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[hamsterwille]
0

kan det vara vapltänder?