Hundar iFokus

Hundar

Läst 119 ggr
Djurälskare:)
0

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund är ungefär ett och ett halvt år. När vi ska gå ut på promenader så stannar hon när hon inte ser huset längre. Jag vill kunna gå längre promenader med henne men hon stannar innan man ens har kommit 1/4 runt kvarteret. Några tips??

Jillyana
0

#0: många djur, människor inkluderat, har svårt att göra två saker samtidigt. Så när du närmar dig problemområdet börja leka, var fånig och verkligen interagera, spring, hoppa och bara var så pinsam som du står ut med. Hunden kommer troligtvis fokusera på allt det roliga matte/husse gör och glöma bort att stanna. Med tiden kan nog detta tonas ner men räkna med att få bete dig "pinsamt" tills fluffen lärt sig att det är kul att gå ut och upptäcka världen :D Jag har själv begränsad erfarenhet av hundar och har aldrig ägt någon. Detta är bara vad jag gjort själv :D

Karmatarerskanise
0

Hur har du gjort hittills när hon stannar?

swapp
0

Mitt tips är att hitta på roliga aktiviteter utomhus för att göra promenaderna intressant och spännande. Fundera på vad hon tycker är roligt att göra. Kanske balansera på stenar? Söka efter godis i gräs? Göra tricks? Runda träd?
(Nu har jag ju ioförsig ingen aning om ni redan gör detta).
Du kan ha som stationer, att du går en bit och sen kanske ni har kommit fram till en gräsplätt där du sprider ut godis som hon får söka. Sen går ni en bit till och där kanske det står en sten din hund kan träna balans på. Osv osv. (Obs du kan ha kanske 3-4 stationer utspritt på kanske 3 km eller hur långt ni nu går. Jag menar inte att du behöver hitta på saker precis hela tiden.)