Hundar iFokus

Hundar

Läst 269 ggr
Nofzki
1

Trött på lösspringande hundar.

Hur långt får man gå för att skydda sina egna hundar från andra - framförallt lösspringande - hundar?

Är så ofantligt trött på just nu en specifik hundägare som bor på samma område som mig. Under en kort tid har jag ett flertal gånger stött på deras 3 lösspringade hundar komma farande till mig och mina 2 kopplade valp/unghundar. Det är svårt att undvika situationen då de kommer rusande på bra långt avstånd -ofta så man själv inte hinner se dem först när det är försent. Självklart sade jag till ägaren redan första gången det inträffade men det gick tydligen inte in, inte heller andra, tredje eller fjärde gången. Jag är väldigt lugn och tålmodig som person, brukar hantera stressiga situationer med lugnt och självsäkert sinne men den här gången blev jag riktigt förbannad. Nu senast var två av dessa kopplade (super!) men tydligen inte den tredje så vad händer… jo den kommer rusande till min kopplade, skäller, hugger i luften och hetsar upp min hund. Blev så ofantligt förbannad att jag nästen drämde till den i skallen. Sedan skrek jag till ägaren att om de inte kopplas eller kommer rusande till oss igen lär jag ta i med hårdare metoder.

Dessa är inga stora hundar som jag pratar om men däremot är mina det (framförallt när dem blir vuxna) och med en stark jaktinstinkt där de gärna - om de fick chansen - jagar små fluffiga djur. Får mina tag i en av de små kan det i värsta fall bli godnatt för den och det är jag och mina hundar som åker på det förmodar jag.

Så vad gör man? Hur mycket får man själv ta i för att skydda sina egna hundar från andra hundar och hundägares idioti? Jag är inte för att ta i med drastiska metoder - men hamnar jag i en till situation som innebär att behöva skydda mina egna hundar är jag villig att göra det som krävs av mig utan att tveka. Jag har fått nog. Dessa tre hundar förstår inte ett skarpt nej, har uppenbarligen ingen inkallning och ägaren saknar vett.

En annan fundering, visst borde det här gå under bristande tillsyn av hundar? Tänker att om en anmälan till länsstyrelsen skulle gjort någon skillnad?

91Marran
0

Jag hade anmält till länsstyrelsen och sett vad som händer.

Mvh
Mig

Sindri
0

Anmäl!

Draken
1

#0: Anmäl säger jag också. Det är inte bara dina hundar som kan råka illa ut, utan det kan gå riktigt illa för de små om du har stora hundar och de nyper till. Det får du stå för helt och hållet.

Jag blir själv ganska trött på folk som har noll och ingen koll på sina hundar. Jag har dessutom en som kan bli reaktiv i hundmöten, så jag tycker inte det är så roligt när det kommer en lösspringande hund mot mina. Är mötande hundar kopplade, så kan jag gå undan med mina, antigen en annan väg eller in i skogen, för att undvika konflikt, men det är rätt omöjligt när de kommer lösspringande 😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sommar2021
1

#0: jag tänker att om du får tillfälle att säga till henne att dina hundar har mycket jaktinstinkt och kan bitas om hennes hundar kommer springandes på det sättet du beskriver. Då kanske hon blir lite mer rädd för att det kan hända hennes hundar något.

Draken
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev tvärelak en dag när jag var hundvakt åt en stor schäferhanne. Det kommer två små lösa ilskna fluffbollar mot oss och tokskällde.

Nu vet jag att schäfern är världens snällaste, och han skulle aldrig göra något. Men jag höll in honom och sa att hon skulle ta rätt på sina hundar.

De är så snälla så, de vill bara leka fick jag till svar. Jävulen flög i mig och jag sa att, ja dina kanske är snälla, men det är inte min. Han äter småhundar till frukost.

Det var väldigt elakt, jag vet det, men hon tog mycket snabbt rätt på sina hundar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Nofzki
1

#3 Håller med. Man blir väldigt trött. Min förra hund var också reaktiv. När vi var ute i skogen i våras 2022 nära intill byn blev vi överraskade av en schäfer och en storpudel som var mycket intresserad av min tik. Tack och lov hade jag min partner med mig den gången som kunde hjälpa till att hålla hunden medan jag fick bli en levande sköld för att skydda min hund. Jag fick tillslut fångat in de båda lösa hundar i ett retriverkoppel som jag alltid har till hands och ringde sedan polisen. Men de ville inte komma till platsen för att hjälpa oss. Så där stod vi med en reaktiv osäker hund och två stora väldigt på hanhundar utan någon ägare inom sikte. Jag förstår inte än idag att jag inte blev biten då båda hundarna visade tydliga tecken på nervositet och osäkerhet. Efter ett bra tag körde en byggarbetare förbi som kände ägaren till hundarna. De kom och hämtade hundarna med en kommentar "inte nu igen". Vi utbytte ord där jag förklarar att det inte är okej det som hände. Efter den här incidenten har det förekommit flera som har blivit påsprungen av dessa lösa hundar. Ägaren menar att han inte ser det som ett problem att dessa hundar strövar fritt långt från deras hus. Trots att jag och flera (enligt rykten) har anmält till länsstyrelsen blev det ingen förbättring under hela sommaren. Idag vet jag inte hur det har gått för jag undviker helt att gå på den sidan av byn. Jag vågar helt enkelt inte riskera att bli påsprungen av dessa hundar igen. Man kan bara hoppas det har blivit en förändring.

#4 självklart förklarade jag redan första gången att mina hundar kan bitas då de har hög jaktinstinkt. Det gick dessvärre inte in på ägaren.

#5 Ja man får ta i med det som krävs för att skydda sig själv, sin hund och andra hundar från tragedi. Jag blev tipsad om att införskaffa mig en försvarsspray mot hundar av länsstyrelsen. Den följer numera med mig på varje promenad. Jag är inte för att ta i med så drastiska metoder -men av allt jag varit med om känner jag att behovet finns.

Uppdatering av de tre små lösspringande hundarna. Jag anmälde till länsstyrelsen. Efter att jag ett tag fått ta bilen med min partner för att promenera i en annan tätort för att undvika ovannämnda lösa hundar har jag för en vecka sedan vågat ta en promenad i "byn". Till min glada förvåning upptäcker jag att det inte kommer tre små lösspringande hundar farande mot oss trots att jag hör dem skälla på långt avstånd. Efter promenaden lämmar jag mina hundar hemma för att undersöka saken. Jag närmar mig försiktigt huset de bor i och ser att de äntligen har stängt in hundarna i en bit hönsnät på tomten. Så nu kan man ialafall promenera på den sidan av byn utan att oroa sig allt för mycket.

Draken
1

#6: Ibland är det bästa att "ta till med storsläggan"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis