Fisk olja
Hejsan. Köpte i typ augosti 1l lax olja. Överskattade hur mycket som går åt för den lär ju hålla i minst ett år.. Hur länge håller det?står väl typ 3 månader på paketet men betyder det att det blir riktigt dåligt eller att det bara tappar funktion? Känns ju segt att slänga
Olja är fett ich det härsknar med tiden, smakar illa.
Det är inte bara fett, det är fleromättat fett som är oerhört instabilt. Att fisk luktar fisk beror egentligen på att fettet redan börjat härskna när vi köper den. Den som fiskar själv vet att en pinfärsk fisk inte luktar så. När fettet bara är lite härsket uppfattar man kanske inte den vidriga doften, men det är likafullt väldigt obra att äta.
I processade produkter kan de ju ha tillsatt saker som gör att oxideringen går långsammare. Men står det 3 månader så är det det du ska utgå från. Absolut inte använda den i ett helt år!
Köp fisk istället. Så blir hunden mätt också. Har kollat flera gånger vad gäller fiskolja för människor. För att komma upp i den mängd omega-3 som motsvarar den rekommenderad dosen (oftast 1 tsk olja för människor) behöver man äta oerhört lite fet fisk! Prisskillnaden är ganska stor…
https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1533852/fiskoljebluffen
Används fiskolja själv för många år sedan o märkte vissa positiva effekter av den. Nu äter jag 1 pkt fryst makrill eller sill per vecka istället o får i mig mycket mer omega-3 än jag fick med oljan. Skulle räcka med betydlig mindre fisk, men filéerna är inte styckfrysta så jag brukar laga till hela paketet på en gång.
Sill är jättebilligt. Makrill är lite mer lyx, men den är också betydligt fetare än den frysta sillen som är av lite magrare sort än sån sill man kunde köpa över disk förr.
- Redigerat 2022-12-09 05:03 av hemul
Okej, tack. Använder det mest för att få i den ena frukost då han annars inte äter. Men då får jag slänga det jag har nu och köpa mindre 🙈
#3: måste han äta frukost? =)
Min hund äter lunch och middag. Ibland bara middag om han inte är hungrig vid lunch.
Att låta det gå lite längre mellan måltider är inget farligt och något som både människor och hundar mår bra av (beroende på vilken mat man äter dock. Men med näringsrik lågkolhydratskost så är det väldigt lätt att fasta lite. Är man sockerberoende så är det svårare) Låta tarmarna vila lite från mat mår man bara bra av =)
#4: har man en hund som spyr galla om man bara ger 2 gånger så får man ge fler gånger.
#4: Vissa hundar måste ha mat flera gånger om dagen. Mina MÅSTE få frukost och middag. Ibland får jag även ge dem mat mitt på dagen också.
#5 Håller med. Två av mina spyr galla om det går för långt mellan målen.
#6: ja absolut så kan det vara. Dock vill jag ändå påstå att det finns en anledning till att en hund spyr galla och jag tror inte att själva anledningen är att den inte äter tillräckligt ofta. Men man kan lindra symptomen genom att ge den mat fler gånger per dag.
#7: magar bildar olika mycket surhet när dom är tomma. Vissa klarar 1 utfodring per dygn, en annan inte. För vissa blir magsyran halsbränna med illamående som galla är det enda som finna i magen att spy upp.
Att ge fler gåvor under dygnet hindrar att magen står tom så länge att den ger hunden obehaget, och fler givor gör att magen inte måste kämpa med en stor måltid.
Jag har alltid gett 3 måltider till alla mina hundar. Ser ingen anledning att ge färre. Det är inget negativt att ge flera givor om dygnet. Kroppen vilar när vi eller hunden sover. Vi behöver ingen annan fasta än den mellan kvällsmat och frukost.
Och våra hundar fungerar inte som vargar gör, vilket många tror. Hunden har få likheter med vargen idag. Även mag och tarmfunktionerna och ämnen de kan bryta ned och få ut något av.
Att bara ge kött inälvor och ben utan några tillskott kan ge näringsbrister. Om hundens mage alls klarar en sådan kost. Många gör det inte. Alla år med oss och vår avel har påverkat hunden på insidan med. Anpassat sig
#7: De spyr galla just pga av att magen är tom och producerar stark magsyra.
#8: Vad för näringsämnen saknas menar du om en hund äter råa inälvor, rått kött och råa ben? Jag påstår att det innehåller allt som en hund behöver. Kolla upp näringsvärdet på lever, hjärta, ben mm. Den verkliga "super food", även för oss människor.
Vitaminer och mineraler som är framställda i en fabrik? Nej tack. Varför inte äta några råa äggulor istället? Eller lite lever? Det innehåller otroligt mycket näringsämnen. Att manförlitar sig på mat som i grunden är så näringsfattig att man behöver tillsätta vitaminer och sedan tro att "det innehåller allt en hund behöver", jag förstår inte dem tankegångarna.
Angående fasta, om det är en stor hälsofrämjande fördel för människor att fasta längre än bara mellan kvällsmat och frukost, så är det självklart det för hundar också.
Och jag menar inte att du ska sluta ge 3 gånger per dag om det passar dig och dina hundar. Men för andra som inte har problem så är det inget att stressa upp sig för att inte hunden vill äta frukost. Fasta har visat sig i många studier främja hälsan på många olika plan. Äter man näringsrik mat som inte påverkar blodsockret så är fasta väldigt enkelt. Äter man mat baserad spannmål och syntetiska vitaminer ja då är det en plåga.
Jag skulle gissa att dem flesta som har problem med sina hundar, är dem som ger torrfoder.
#10: Du fortsätter och mal om att torrfoder inte är nyttigt. Jag har haft torrfoder som bas på alla mina hundar, i alla år. Och de har inte haft några problem. jag har haft två hundar med allergier, och de har fått torrfoder från veterinären, vilket de har mått väldigt bra av.
Jag har växlat med färskfoder på hundarna, men de är fler som inte har klarat det fodret än de som inte har klarat torrfodret.
Jag säger inte att färskfoder inte är bra, för det är bra, men det är inte alla hundar som klarar av det fodret. Lika väl som inte alla hundar klarar av torrfoder.
Du kan inte sitta och påstå att rått/färskt foder är bra och alla torrfoder är skit. Det är bullshit.
#11: du och Nina maler på rätt bra ni med.
Kan inte förstå att man får mothugg för att man förespråkar naturlig mat till sin hund. Tänk om det hade varit samma mothugg när det handlar om att ge sina barn naturlig mat. Det hade ju aldrig hänt.
Färskfoder förstår jag om inte alla hundar kan äta. Det är ofta för höga fetthalter bland annat. Min hund gillar inte färskfoder.
Vad bra att dina hundar varit friska. Det är många andra som tyvärr inte är det.
Jag skulle verkligen aldrig ge torrfoder till min hund. Och jag skulle aldrig själv äta något på daglig basis med en sån ingredienslista.
Jo, det är precis vad som skulle hända! Tror du det är många småbarnsföräldrar om inte kör Semper välling, barnmatsburkar och klämmisar? 😂
#13: ja man skulle säkert få mothugg där också =)
Företagen har lyckats riktigt bra med att få folk att tro att vi inte kan utfodra våra husdjur och små barn med naturlig mat. Allt måste tydligen ha gått via deras fabriker och processats med en massa konstiga tillsatser. Hur ska annars barn och hundar få i sig allt dem behöver??
Min kompis ger sin unge pulver till frukost, pulver till lunch och pulver till kvällsmat. Och någon burk eller två däremellan. Inte konstigt att dagens ungar blir sjuka.
#12: Jag håller med om att rått kött är bra för vissa hundar, men du kan inte sitta och påstå att det är det enda foder som går att använda. Jag har inte påstått att rått kött är ett dåligt foder, men jag försöker lyfta fram det faktum att alla torrfoder inte är värdelösa skitfoder.
Ja visst finns det dåligt torrfoder, eller "skitfoder" om jag skall använda dina egna ord. Men man kan inte säga att alla torrfoder är skit.
Jag ger mina Royal canin, adult mini. de mår jättebra på det. Dottern ger sina S.M.A.A.K fisk, för hon har två som inte tål kyckling.
Min bror ger sina slädhundar slaktavfall och rå fisk som bas, men de får även torrfoder mellan varven.
#12 Tänk om det hade varit samma mothugg när det handlar om att ge sina barn naturlig mat. Det hade ju aldrig hänt.
Joho du, det händer det med. Jag har varit i flera liknande diskussioner. Jag har gett mina barn ( 9 st) både välling, barnmatsburkar och klämmisar. De är få, men det finns fanatiker som tycker att barnen endast skall ha egengjord mat från skratch.
Har en dotter som är uppvuxen på soya och havreprodukter, men det var absolut inte frivilligt. Hon hade mjölkproteinallergi och tålde inga mjölkprodukter överhuvudtaget.
Jag hade även kraftiga sammandrabbningar med veganer som tyckte det var den absolut bästa maten för alla, även små barn, vilket det absolut inte är. Inte i min värld.
#15: Tycker du verkligen att Royal Canin har ett bra innehåll? Jag tycker att det är ren skit. Det är inte mat för en hund. Det är extremt processat och mest en massa billigt spannmål och andra konstigheter som varken hundar eller människor ska äta.
"Majs, majsmjöl, vetemjöl, torkat nöt- och fläskprotein*, torkat fågelprotein, animaliskt fett, vete, hydrolyserat animaliskt protein, mineraler, betmassa, fiskolja, sojaolja, jäst, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS))."
Det är samma innehåll i Pedigree. (Ägs dessutom av samma företag)
"spannmål (varav 4 % ris), kött och köttbiprodukter (20 %, varav 4 % nötkött, 5% fjäderfämjöl som en naturlig källa till glukosamin), oljor och fetter (varav 0,4 % solrosolja, 0,25 % fiskolja som en naturlig källa till omega 3 fettsyror), vegetabiliska biprodukter (varav 1 % torkad betmassa), mineraler."
Många torrfoderföretag köper dessutom in ingredienser från Kina (Ja, även Royal Canin). För ett antal år sedan blev hundar sjuka och dog av Royal Canin och dem kunde härleda det till gifter som fanns i en ingrediens som kom från Kina.
Bara för att det kanske står tex "made in France" på förpackningen så betyder det bara att det har förädlats i Frankrike, innehållet kan likväl komma från Asien.
För mig är det viktigt att både jag och min hund äter svenskt kött, jag skulle aldrig stötta den kinesiska djuruppfödningen.
Men man ger sin hund vilken mat man vill såklart, men jag tycker väldigt väldigt synd om hundar som bara får torrfoder och aldrig får äta färsk riktig mat. Dessutom får många problem med hälsan tids nog.
#16: Hade föräldrar gett sina barn bättre mat så kanske barnen hade mått bättre och varit friskare.
#17: Jag tycker normalt inte om royal canin, men min yngsta är fruktansvärt kinkig med maten, och just nu äter han bäst när han får Royal. Försöker hitta ett annat foder som han gillar, och hittar jag det, så kommer jag byta. Men så länge han mår bra och äter fodret, så kommer jag inte stressa på med byte av foder.
#18 Och vad menar du med det ?