SANNINGEN om Varg
Tänk om vi får veta sanningen om hur mycket varg det egentligen är.
I Örebro:
http://www.nwt.se/ArticlePages/200712/18/20071218220004_797/20071218220004_797.dbp.asp
I Dals-Ed flocken har jag aldrig hört talas om mera enn en flock,
men här talast det om flera flockar nu , och
myndigheterna har inte känd till det ?? Nei kom fram med sanningen.
http://www.nwt.se/ArticlePages/200712/19/20071219224004_013/20071219224004_013.dbp.asp
Det är för jävligt att myndigheterna inte sejer som det är.

Tänk om man kunde få slippa sånt här på ett hundforum, varghatare som inte gör annat än spyr galla över vargarna, det hör liksom inte hemma på ett forum för hundar tycker jag, men det är jag det andra kanske tycker annat…

Jag tycker vargar är otroligt vackra djur och har stor respekt för dom. De har all rätt att finnas kvar i våra skogar.
Tror som Therese att väldigt få vargar dödar en hund som har sina ägare med sig.

#1 Jaa du Hedbrant. Det är ju ett hundforum. Och om du tittar lite nogrannare på trådarna som finns, så ser du kanske att sajt värden har skapat en för jägare. Jägare har hundar och ett otroligt stort hundintresse. Det är ju deras bästa jaktkompisar. Och deras hundar får utföra det alla hundar är födda till, men inte får utlopp för på naturlig väg. Dom får jaga. Alla vi människor är olika, tycker olika, tänker olika, har olika uppväxt förhållanden. Bor olika. Jag kanske skulle tycka som dej om jag satt skyddad i stan.

# 1 Har du siffror på hur många hundar som dödats i år? Kommer inte ihåg, men det är fler än någonsin.

Jag skulle mer än gärna vilja bo på landet med vargar & andra rovdjur som grannar, men pga olika omständigheter så bor jag nu i stan men ändå med närhet till skog och natur. Men jag har bott på landet, även vistats en del ute i finnskogarna här i Hälsingland men inte har jag varit rädd för att möta vare sig björn eller varg för det. Det sägs att det ska finnas en hel del varg & björn i dom skogarna men tyvärr har jag inte sett ngn ..
Det är konstigt att det är mest jägare(=karlar?) som är så himla rädda för vargar & andra rovdjur, vanligt folk har & visa respekt för våra rovdjur.
Jag vet flera som har stött på bla björnar i skogen, bla en hona med ungar men den mannen visade björnarna respekt och ingenting hände.
Jag vill även tillägga det att jag känner flera som jagar & har hund, Bla en som mista sin Drever under jakt nu i höstas, först var ägaren snabb med att skylla på vargen men sedan med hjälp av bla hundar så visade det sig att drevern hade gått ner sig i en isvak & drunknat..
Slutet på den gynnsamma utvecklingen för rovdjuren
Rovdjursstammarna i Sverige är i praktiken minimala. Men samhället tycks helt ha kapitulerat för ett särintresse vars huvudmål är att få jaga ostört med lösdrivande hund. Nu skall våra 150 vargar utsättas för "skyddsjakt", skriver Gunnar Gillberg.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=390792
Intressant!
Jag följer med stort intresse vargstammar och annat som finns…och det är bedrövligt att ni ens tänker tanken att dom inte ska få finnas,bara för att ni har jakt hundar och vill jaga för erat eget höga nöjes skull…usch jag ryser så arg blir jag,låt vargen ta sitt och låt era jakt hundar jaga en plast kanin i ställer så får dom samma utbyte av sin instink i alla fall…..och visst det finns en tråd för jägare här men håll er till den då så vi andra slipper läsa hur ni spyr galla över våran kära varg som var här före både er och era hundar,dom har all rätt att leva och föröka sig precis som vi…det värsta rovdjuret är homosapiens som till och med går in och bestämmer hur stora familjer dom får vara.
Jag skulle gärna sätta mig mitt ute i skogen även om det fanns varg om jag bara hade råd….och jag skulle även då ha hund….men naturligtvis skydda den mot rov vilket fungerar bra på många sätt och vis… jag bor väldigt nära örebro och vi har varg här med ibland……ingen i denna värld kan få mig att tänka på annat sätt om våra rovdjur vi har i sverige…
#8 Kan bara hålla med till 100%!
Enligt all försäkringsstatistik så skadas och dödas jakthundar överlägset av att de blir skjutna, påkörda av bilar, går ner sig i skogen osv. Så det verkar ju mest naturligt att fokusera på de problemen främst.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det stämmer alldeles perfekt det eros …jättebra att du tog upp det.

Håller faktiskt med dig Lena!

Håller också¨med Lena =)
ist för att skjuta vargar så kanske man ska ta och tänka på vad det är som är orsaken till att de kommer nära bebyggelserna eftersom att de normalt sett undviker människor.
Kanske finns det för lite föda i deras områden och att de därför tvingas söka sig till bebyggelsen för att inte svälta ihjäl.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Visa hur du kan seja att jag hatar vargar
Visa hur du kan seja att deta är galle som spys.
Detta är sanning bildad på fakta och källorna ser du själv.
I bästa Calle-stil så anfaller du person framföre det som är saken.
Kanske har jag varnat en hundägare så han inte tappar sin hund. Vi vet ju att vargstammen nu kanske är på 200-250 djur.
Vi vet at älgstammen är nästan halverad på 10-15 år.
vi vet att när det är konkurens om foder så går rovdjur inn i städerna. Du kramar väl vargerna lika mycket när en människa faller med. Kom i håg i 2003 dödade varg 10 människor i Litauen enligt offentlig statistik., så det handlar bara om tid.
transformers har sellan en drakt att visa sej i och du är kanske lika falsk i din närmiljö som här.
13, det stämmer så bra så det ;-)…

Fattade inte nåt av det som stog jag.. (A)
#7 Det är sorgligt at fanatiske människor begår brått för att manipulera.
Gunnar Gillberg bryter akademians lagar när han med kompetens i arbetsvetskap presentarer sej som forskare og skriver artiklar om rovdjurspolitik. Siffrorna han använder är et annat falsum dom är för gamla. han uppger källor som sejer at vargstammen är 115-130 djur.
I akademian är detta en alvarlig sak da både förtroende till gunnar gilberg och Universitet i Göteborgs seriösitet faller i et dårligt sken
For 2005 rapporterade rovdjursforskare 140-169 djur. Inventeringen i 2006 misslykades forutom att man konstaterade ca 15 valpkull och i år är konstaterad minst 16 valpkull.
Dom två sista års valpkull är mallan 60 och 150 djur i tillgång, varför det blir intressant om man får till inventeringen nu i 2008.

Jag läste en färsk undresökning som frågat 2000 svenskar hur dom ställde sej till varg. Alla var positiva och var villiga att betala 300 kronor i månaden till rovdjursforskningen i 5 år. Alltså var svenska folket positiva till rovdjur. Nu måste jag fråga, är vi inte 9 miljoner personer i sverige. Och vet dom här personerna om att dom redan betalar till forskningen. Det går en ansenlig summa statliga pengar till det här. Och sträck på er, det är faktiskt just ni som betalar. Sen att det inte finns medel till lärare i skolorna eller att oskyldiga mördas av psyksjuka för att det inte finns pengar. Eller att våra gamla mår dåligt. Jag ser hellre om mitt eget om jag ska vara ärlig.

#14, Vad spelar det för roll hur många vargar det finns, för hur stor risk är det att dom går på människor, men skulle nu ngn varg göra det så är det förmodligen ngt fel på just den vargen så varför dömma ut en hel stam för ngt som någon enskild varg kan tänkas göra.
Det finns ju faktiskt betydligt värre saker att oroa sig för här i världen än att gå och vara rädd för några stackars vargar.
Okey att vargar tar hundar, det är tragiskt men det är inte värre än alla hundar som blir påkörda, eller dom som går ner sig i vakar eller vattenfyllda djupa diken, eller dom hundar som tjuvas och sedan används som sparringpartners till div. kamphundar, det finns hundar som utnyttjas sexuellt av galna människor. Så jag håller fortfarande på vargen och jag är gärna en vargkramare för dom har större rätt att få leva än alla dessa galna människor..
Att det är brist på älgar i skogen kan man väll knappast skylla på vargarna för, det är ju jägarnas eget fel varför skjuta mer än det finns tillgång till, älgarna hinner ju aldrig få ngn återväxt förrans det ska jagas & dödas igen..
Vargarna ställer inte till med mer skada än vad jägarna gör, jag kan ju som ett exempel nämna hur en del jägare skadeskjuter småharar för att träna upp sina jakthundar, och låter sedan hunden få leka med den skadade haren. Eller den sk. jägaren som tar bilen i fyllan & åker ut någonstans där han vet att det brukar finnas rådjur, där ligger den sk jägaren & bara väntar på att få döda några rådjur och det oavsett om det är jakt på rådjur eller inte..
Så låt vargarna få vara ifred, visar ni dom respekt & tar hänsyn till dom så gör dom detsamma mot oss..
Tänk också på att alla våra hundar härstammar ifrån just vargen, hade det inte varit för vargarna så hade vi inte haft våra hundar..
Det räcker med alla varghatare som skriver i morgontidningarna, därför blev jag så himla trött på att det även ska börja ploppa upp sådant här på ett hundforum ..
Men det här med vargarnas vara eller icke vara kan ju diskuteras i evigheter eftersom att det oftast finns två läger när det gäller vargar, för eller emot varg. Jag är i alla fall för vargar & jag har sagt mitt i den här diskutionen så jag sätter punkt här..
Ha det bra allt gott folk!

#19 Jag jagar hare. Har träffat enormt många harjägare och aldrig hört talas om dessa grymheter. Dom fleste harjägare låter haren gå. Det är skallet på hunden man vill höra, men det finns avarter överallt Likaså det du tog upp om den fulla rådjurs jägaren. Han skulle bli utesluten ur sitt jakt lag om det kom fram.Det är också en avart du tog upp.
Om man fick jaga som i öststaterna,jaga varg med hund så skulle dom här problemen försvinna av sej självt.Vargen inser att hunden blir ett hot och låter bli den. Och så blir det frid o fröjd i skogen.

Det bästa är ju att inte jaga med hund i skogen. Så slipper alla jägare mista sina hundar för att tex en varg dödat den. :)
#1 och #19
Jag registrerar Calle att du inte svarar på frågan i #14.
Dom som hatar hatar oftast sej själva. Senn projiserast detta hat till andra. När man inte kan seja vad man bildar en åsikt på när man anfaller andra människor och hellre söker att få det till att försvinna i dimman så berätter du genem ditt beteende om ditt hat till ditt misslyckande här i livet.
Jag frågar igen:
Vad bildar du sitt skrivande om att jag hatar vargar på?
Vad bildar du ditt skrivande om att det jag skriver är galle?
Frågorna är så enkla at det för normala går att svara lika konkret som frågorna är.
Det finns ett tales sätt som är" Att man ofta dömmer andra efter sej själv".
Vargar är ståtliga djur och väldigt inteligenta. Problemen som uppkommer är när folk och myndigheter är så blinda och flata att dom inte stämmer i bäcken. Klart att vi ska kunna leva sida vid sida med rovdjuren. Men det får inte gå över styr som det gör nu. Vi har ju ingen som helst rätt att skydda oss. Så fort vi gör något blir vi anklagade för grovt jakt brott innan dom ens har kollat upp fallet.
Läste ni om de två stackars lo ungarna som blev omhändertagna. Dom hittade lohonan tjuv skjuten senare. Det stog i dags tidningen. Senare framkom det att det var en dränkt katt. Dom hittade en tjuvskjuten varg i ett dike. Senare framkom det att den dött av trafikskada. Hela tiden får jägare ut för tjuvskjytte och när det undersös närmare har vargen dött av andra orsaker. Det finns dåliga människor inom jägarkåren också, som inom alla kategorier. Men det stryker med väldigt många vargar genom olyckshändelser. Som våra hundar. Jag släpper inte mina hundar i närheten av vatten om isen är dålig bland annat. Men det tänker inte vargen på. Han går genom isen, Blir påkörd av bil eller tåg mm. Men allt skylls på att jägaren tjuvjagar.och är den skylldiga.

Har tänkt på en sak, dom som säger att vargar förstör mycket? hur är det då med oss människor? förstör inte vi nån ting? tror att människan förstör mest av allt som lever!

Jordklotet är ju nästan helt förstörd pga. att människor förstör den! Jag tycker inte att man ska stå att klaga på andra (vargar i detta fall) om man själv förstör! Håller med om att vargar kan förstöra en hel del!? men när klagar vargarna på oss människor, när vi förstör nåt? Tror inte det är rätt ofta! Vargar ¨dödar hundar, va gör vi? jo, vi kör bilar som galningar, kör över renar, älgar, rådjur,, ja…nästan allt! vi slösar med energi, som förstör jorden? men vem bryr sig? Ingen! Ingen tänker på att jorden kanske är förstörd om några 100 år! Bara för att vi själv inte lever då! Tycker det är så fruktansvärt orättvist!! Alla djur/kräldjur (osv.) har en mening i livet. dom finns inte här för att vi ska döda dom? Fåglarna?, jo dom äter insekter, så inte vi behöveer begravas i insekter…maskar, dom rensar jorden, snäckor, dom gör vattnet renare..hhundar, dom kan också göra mycket, dom kan rädda människor, dom kan valla får, dom kan få en människa att känna glädje! osv…………………………………Själv så tycker jag att människor är en konstig varelsem alltid full av avensjuka, ondska, hat. Har inte sagt att alla människor är full av hat, men dom flesta har alltid kännt onska och hat till någon!! Kan man gennföra hundar med männikor? nej, det går inte, hundarna dom gör allt för människan, utan att ta betalt? men va gör vi människor mot varandra? jo, vi ska ha massa massa saker, det enda vi gör, det är att kräva och kräva…Alla tänker på sig själv!! , tänk på dom i andra länder, som knappast har mat, flera barn dör varje dag av undernäring och vanvård, bara för att dom inte får näring och mat nog, här sitter vi i sverige, köper prylar, stoppar i oss massa mat….när tänker vi på dom i Afrika t.ex? Vargarna förstör, men vi är inget bättre!! MVH Malin

OBS jägare är inte välkommna på denna sidan antagligen, enligt vissa duktiga djurhållare.
NORE jägare

Vem har sagt att dom inte är det? Alla säger bara sina åsikter så är det bara? hur ksulle det annars gått? om ingen tordes säga va som tycker!

#26 Klart vi är välkomna. Av vissa i alla fall. Jag vet och har stöd för det. Det är nyttigt att det kommer nya tanke gångar här i sajten. Det är bara det att vi alltid trampar någon på tårna. Men så är det alltid i verkligheten. En sak har jag funderat över. Det är yrket slaktare. Som har betalt för att döda och slakta. Har inte hört ett ont ord om det yrket. Bara en liten undran.
# 26 Vart har du fått det ifrån?

#29 Vilket menar du?

Kerstin säger till Nore, som sa att jägare inte var välkommen på den här sidan..

#22, Okey jag kanske har missuppfattat dina inlägg, men i och med dina hänvisningar av vargdödade hundar så tog jag för givet att du hatade vargar, och att du vill ha bort dom från både skog och mark. Och att du sedan svor åt myndigheterna för att dom inte ser vad som händer när det blir för mycket varg, även där tog jag det som att du hatar vargar.. Det är i alla fall den upfattningen som jag har fått av dina inlägg. Men har jag missuppfattat det så ber jag så mycket om ursäkt för det…
Förövrigt så heter jag inte Calle, jag heter Anneth=)

Men är det inte så idag att man faktiskt får avliva/skjuta den varg som kommer in på ens område eller mark och man kommer på den med att riva får eller tar ens hund? Eller har jag missuppfattat det också??
Nore…alla har rätt att säga sin åsikt så även du,men man får också vara beredd på att ta andras åsikter i så fall…
Jättefint skrivet lillmalin och så sant ;-)
Vet ni om att det till och med finns vargforskare som har invändningar mot vargen som det är i dag. Och att det är utredningar uppe i regeringen om att det finns utplanterade vargar. Det är vissa personer som sett det med egna ögon. Det har skett när det varit sådan dimma att man knappt sett handen framför sej. Och efter en sådan episod har det dykt upp varg.
Det är sånt som gör folk arga. Allt mörkläggande. Många vet ju om det och ändå blånekar myndigheterna och kör över folk och anser dom korkade. Det förstår väl dom flesta som har båda fötterna på jorden, att vargen inte fick en som utbredning på så kort tid. Och på så många områden i sverige.
Vet ni också att vargen inte tar dom gamla och svaga utan även stora friska oxar i sin bästa ålder. Det har också en forskare på Grimsö berättat för mej.
35, ja maxx det vet jag om och tycker att det är lika illa det…och jag står fortfarande fast vid att låt våra rovdjur sköta sitt liv i lugn och ro,för det är när människan går in och styr om alltihopa på alla sätt och vis som det går åt fanders med allt.
#36 Nobsan???
Jag har varit inne på Svensk natur och där var det samma diskutioner men med sunt förnuft.
har ändrat det nu ber om ursäkt för det ;-)
maxx så då menar du att det inte är sunt förnuft här då…varför menar du det i så fall?
*sjunger* "jag vill hellre dansa med vargar……………………."
Gå in och kika vetja. Där är det mer sansat på något vis. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Tror ni förstår om ni kollar.
Det är kanske för att dom vet vad vi talar om.
aha och det vet inte vi då tycker du maxx?

Det där med att dom planterar ut (djurparks?)-vargar har jag inte riktigt vela tro på förr, men är det så att dom gör det då är det illa för dom vargarna är ju som vana vid att få maten serverade & att dom är vana vid att ha människor omkring sig.
Då är de inte så konstigt att det finns "vilda" vargar som inte är rädda för människor & att dom vargarna går in på gårdarna och tar den mat som i deras ögon är serverat för dom.

#45# Nej, dom släpper inte ut parkdjuren. Det var ju därför som dom tex sköt en avelshanne som bara var 1 år i vintras strax utanför min stad. För den hade fått smak på får och vara fri. Dom vågade inte chansa.

#46, Okey, det låter bra det…då kan jag fortsätta att tro på det som jag trodde på förut, alltså att dom inte släpper ut vargar..
nej tama"vargar " släpp ju inte ut…

Dom överlever väl inte då Lena om dom släpps ut? stackars vargar
#45 Nej, inte släpper dom ut tama vargar. Det vore väl djurplågeri i alla fall. Det har jag väl aldrig påstått. Har du inte förtått att det finns riktiga vargar. Såna där vilda.

#45" Så här skrev du här ovan…"Och att det är utredningar uppe i regeringen om att det finns utplanterade vargar. Det är vissa personer som sett det med egna ögon. Det har skett när det varit sådan dimma att man knappt sett handen framför sej. Och efter en sådan episod har det dykt upp varg." Vart skulle isåfall dessa påstådda utplanterade vargar komma ifrån??
Tror du att jag är helt bakom flötet, eller????

#50# Du har själv skrivit att det utplanteras vargar.
#51 Vi är väl inte ensamma i hela världen om att ha vargar? Det finns några i finland, estland ,lettland, litauen ,ryssland.
Om du gräver upp en planta och sätter den hos grannen tex, då har du planterat ut en. Förstår du hur jag menar nu. Det är väl ingen som påstår att du är bakom flötet.

#53# Vargar kan vandra långt. Flera mil per dag. Och du skriver att det är dimma så man inte kan se handen framför sig. Ändå såg dom att några släppte ut varg. Lustigt!
#54. Dom såg inte den här personen som var vid myren vid detta tillfälle. Det händer så mycket som man inte förstår sej på.

#55# Dom såg inte personen som stod vid myren pga dimma men han såg dom menar du? :)
Vargen ska väl få finnas i skogen lika mycket som vi. Vill man vara ute och leka jägare i skogen så får man väl följa spelets regler. I skogen finns vilda djur och det har det alltid funnits. I dom svenska skogarna finns väldigt lite varg dessutom om man jämför med många andra länder där det finns varg. Så jag fattar allvarligt inte varför ni klagar på vargen?! den är väl ändå långt i från lika grym som människan…
Om dom nu tar era hundar så är det ju enbart erat fel, det är ni som tagit ut hunden i skogen och släppt den lös. Aldrig att jag skulle beskylla hela sveriges vargstam för att vara hänsynslösa mördare ifall jag skulle släppa min hund lös i skogen där det finns varg.
Människan har väl inte mer rätt än andra djur att vara i skogen?

#53, Det ska väll mycket till för att folk ska åka över gränserna för att i smyg fånga vilda vargar & sedan plantera ut dom i våra skogar. Så det där vete tusan om jag skall tro på..
Vargar(oftast unga hanar) kan vandra långt för att hitta sig en partner och egna revir för att kunna bilda en ny flock.

Här tycker jag att det står en del intressant info om vargar http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

En fråga till er som förstår sej på detta med vargen o dess levene, Vad tar alla vargungar vägen som föds på djurparkerna? Det fins några djurparker i vårt land, o de flesta har vargar som får valpar, nu har djurparkerna varit i bruk si o så många år, så det måste finnas ett otroligt många individer i varge djurpark.
Såg någonstans i debatten om vargens vandring på några mil, en varg som letar revir kan förflytta sig upp till tio mil per dygn, ett lo kan rinna i väg halva den sträckan.

#60# Trodde du visste det. Dom avlivas om ingen annan djurpark vill ha dom. Djurparkerna försöker byta ibland med olika länder för att det inte ska bli inavel. Och dom andra avlivas ju. Björnarna med osv. Du tror väl inte på fullt allvar att dom släpper ut vargarna i skogen och tror att dom ska klara sig själva?

#60 Fyyy, vad grymt. Hur kan den moderna människan gör så. Och här sitter ni och vet om vad som pågår i våra svenska djurparker. Och gör tydligen ingenting. Kommer aldrig mer sätta min fot i en djurpark. Det räcker väl med att dom hålls fångna. Så avlivar dom deras avkomma också. (Man skulle alltså kunna kalla dessa personer som avlivar för jägare. Skillnaden är bara att här har djuren inte en chans. Får aldrig uppleva livet i frihet som våra vilda djur gör.)

Jag blev så upprörd av det jag läste att jag skrev fel. Ursäkta. Jag svarade ju Gejsa.#61

Har tältat inom vargområden i finnska Kainuu med (dåvarande) tre hundar utan något som hellst bekymmer. Inte ens sett någon varg någon gång! (hört har jag dock)
Fattar inte vad det här är för en diskution, överhuvudtaget!

#64# Nej, inte jag heller faktist. Det är väl några som inte har något att göra som sitter och försöker få upp en het tråd. Nästan som barnungar tycker jag. :)
#26 Onödig och löjlig kommentar. ALLA är välkomna här! Och ALLA får acceptera att det är ett diskussionsforum och att alla andra kanske inte håller med en i det man säger alltid.
/ Sara, medarbetare
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#61. Det var vad jag ville höra, så du menar att det är helt ligalt att döda dessa valpar bara för de är uppfödda i fångenskap.
Jag anser att de djurparker som gör detta gör ett jaktbrott, varg är fredad om den så är född i fångenskap, detta kan bestraffas med 6månaders fängelse för varje valp som dödas, eller är inte lagen lika för alla?
Jag tror mej veta att du är ute på jäklig tunn is som vågar ens nämna detta.

#67# Vad snackar du om eg. Detta vet ju varenda kotte att dom gör. Det stod ju för länge sedan i dagstidningarna att dom dödar björnarna tex som barnen får välja namn på som små. Eftersom det inte finns plats för dom. Helst vill dom ju ha ungar varje år eftersom det drar folk till djurparken.
Vem har sagt att jag tycker det är legalt att få göra så? Inte jag iaf. Men enl andra verkar det vara ok. JAG gillar inte djurparker överhuvudtaget. Jag tycker att djuren ska vara på deras naturliga ställe i det vilda. Hade jag fått välja så hade varenda djurpark fått stänga genast. Men tyvärr så får jag inte bestämma. Men jag kan ju få sitta här hemma och tycka iaf. Ser inte att jag är ute på någon hal is överhuvudtaget. Däremot du! Du pendlar lite fram och tillbaka med vad du tycker. Tyvärr!

#68. Jag har sakt att ett begränsat antal ja, sen om du tycker jag pendlar så är svaret att jag vill ha ett antal rovdjur i vår natur men det skall även vara laglig jakt på dem.
En fråga till dej, om alla djurparker skulle stänga, vad skulle de göra av djuren i så fall, enligt din mening?

#69# Ja, inte vet jag. Eftersom det aldrig kommer att ske så behöver man inte ens tänka på det. Men man vill ju inte gärna att fler stackars djurparksdjur ska behöva födas för att ses en sommar av folk och sedan avlivas.
Vad tycker du själv?

#70. Nu håller jag med dej helt fult, de skall inte födas o sen dödas i parkerna. Utan där skall de få vara kvar, när de är uppföda bland mäniskor.

#71# Läser du fel med flit eller? Jag skrev att djur ska inte behöva leva i djurparker. Utan dom ska leva där dom hör hemma. Och det gör dom def inte i djurparkerna.

#72. Nä jag läste inte fel, men nu när mäniskan har stält till detta med djurparker så får väl vi se till att sköta om dessa djur så gott det går. Det går inte att få dessa djur vilda igen, för det är vi väl överens om att de räknas som tamdjur eftersom de lever inom hägn.

#68 Vet du, jag hade ingen aning om detta. Det får mej verkligen att må dåligt. Här får man på pälsen för sina åsikter och så sitter det folk med den här vetskapen och klankar på jägar kåren. Vad ska man tro igentligen.
lill malin nej det gör dom inte ;-)

trodde väl det :)

#74# Vad hade du ingen aning om? Att djur avlivas i djurparken? Hur tror du att dom försvinner då? Jag menar det föds ju ungar varje sommar. Och inte släpps dom ut i det vilda dom du trodde det. Vad har jägare med detta att göra? Vi pratar om vargar om dom ska finnas eller inte vad jag förstod.
Jag tycker att det är beklagansvärt att den svenska jägarkåren har en så skamligt låg toleransnivå för varg och anammar en upptrappad offensiv mot vargen.
78 ja du skulle bara veta kerstin hur illa det är på vissa ställen får dom inte ens yttra att dom står på vargens sida utan att bli hotade…helt sjukt är det…..
# 79 Jag vet.
Det lär finnas något som i jaktkretsar kallas sog (inte riktigt säker på ordvalet) skjut och gräv.
stämmer bra det…går runt någon budkavle också…helt sjuka i huvudet anser jag…skulle gäran vilja träffa på en sådan,morrrrrrrrrr

Det föds väldigt få vargungar i djurparker. Och de ungar som föds deltar i ett avelsarbete och dessa djurparker har i sin tur ett samarbete med andra parker världen runt. Inte sjutton avlar djurparkerna på ungar bara för att locka folk, för att sedan avliva djuren sen. Det är seriösare arbete än så som ligger bakom.
Tex Kolmården har endast vargar av hankön i sitt hägn, så ungar är väldigt svårt att få fram. 

#68 Själv är jag för djurparker. Självklart seriösa sådana. Hur ska barn och vuxna människor annars veta vad vi ska värna om!? Det är inte lätt att få en känsla till eller förståelse för djur som är på väg att utrotas om man aldrig någonsin har sett något. En bild i en bok, får inte folk att skänka pengar till världsnaturfonden. Det krävs att visa upp hur dessa djur ser ut och beter sig, även om det inte blir ett naturligt beteenden för parkdjur att leva i hägn.

#82# Lustigt isf att dom skrev att denna hanne som dom var tvungna att skjuta var deras nya avelshanne. Om dom inte har tikar varför då kalla hannen för avelshanne? Jag har ju t o m läst om detta på flera ställen så tyvärr är det sant. Dom byter med varandra för att det inte ska bli inavel och när det blir för många och ingen behöver bytas ut så avlivas djuren. Sedan om dom har gjort det med vargar eller inte vet jag inte. Men jag skrev björn tex och det är sant. Det kom ju fram redan på 80-talet.
Alla tycker vi olika. Och jag tycker inte att djurparker gagnar djuren alls.

#84 Tråkigt att Du tycker det. Själv anser jag att det självklart gagnar djuren. Inte de individer som lever i djurhägnen, men de djur som lever vilt.
Jag visste inte att man tog död på vargar i djurparker man inte ville ha kvar, men läste sedan en sak på denna länk som talar för det http://www.svenska-djurparksforeningen.nu/varg.htm
men å andra sidan så tror jag inte det hör till vanligheterna att avliva utan snarare i undantagsfall då vargen inte beter sej normalt.
Ni som menar att det är allmänt känt att det förekommer ofta får gärna berätta hur ni vet det.

#85# Nej, just det, det gagnar inte djuren som lever i djurhägnen. Därför gillar jag det inte. Men tyvärr lär dom väl alltid att finnas kvar ändå. Jag gillar inte cirkus heller.

#87 Nej, cirkus är inte något jag gillar. Hästar ser man bäst i stoora hagar och inte i en liten manege. Men här ser man heller inte "vilda" djur på samma sätt. Här håller man tamdjur och lär dem konster för att visa upp.
En seriös djurpark har ett avelsmål att föra arterna framåt. Att de måste visa upp sina djur på en park för att få kostnaderna att gå runt + för att visa upp vilka otroligt vackra djur som faktiskt finns i världen. Få folk att inse att man måste vakna upp och ta ansvar för vad människan ställer till med som tex regnskogsskövling och så vidare. Här är jag faktiskt redo att "offra" några individer för att människor ska få arslet ur vagnen.
Sen har/ska såklart en djurpark då ha bra hägn och en bra berikning för de olika arterna som hålls fångna. Kolmården anser jag seriös, Ölands djurpark kommer jag aldrig mer besöka!

#86 Intressant länk, visste inte att den fanns. Störde mig lite på att de valde att skriva att vargen lever i flock. När de faktiskt lever i familjegrupper.

Jag var inne på länken och tittade som hastigast. Verkar jätte intressant. Ska läsa lite nogrannare när jag är färdig med alla vovvar.